|
کدخبر: 136046

عوامل مهم افزایش قیمت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نوسانات نرخ در بازار تا حد زیادی طبیعی است زیرا فاکتورهای کلان اقتصادی کشور از ثبات و پایداری مناسبی برخوردار نیستند.

خودرو عوامل مهم افزایش قیمت خودرو

بازار خورو آماده تغییر مسیر می‌شود. حباب بزرگی در بازار خودرو طی سال‌های اخیر شکل گرفت است، از یک سو افزایش نرخ دلار و از سوی دیگر ممنوعیت واردات خورو به کشور، رشد بیش از پیش نرخ خودروها در بازار را رقم زد به طوری که ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران پس از کاهشی نزدیک به ۲۵ درصدی در محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان قرار گرفته‌اند. این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته ارزان‌ترین خودروها در بازار ایران رنج قیمتی ۵۰ میلیون تومان داشتند.

رشد شدید قیمت‌ها در بازار به واسطه رشد قابل توجه تورم از یک سو و بالا رفتن انتظارات تورمی از سوی دیگر و همچنین ورود سرمایه‌گذاران به بازار خودرو با هدف کسب سود و نه خرید خودرو برای استفاده، عوامل مهم افزایش نرخ خودرو تلقی می‌شوند. حالا هر چند انتظارات بر کاهش قیمت‌ها استوار بود اما ریزش نرخ بسیار کند اتفاق می‌افتد. اینجاست که فعالان این صنف و البته مسئولان مرتبط ماجرا را مرتبط با دلالان می‌دانند.

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران می‌گوید دلالانی که خودرو را گران خریدند حاضر به فروش ارزان آن نیستند و دبیر انجمن خودروسازان نیز دلالان را منتفع اصلی افزایش نرخ خودرو می‌داند نه خودروسازان و سیاستگذاران را.

فربد زاوه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در پاسخ به این سئوال که نقش دلالان در بازارها و البته بازار خودرو چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد؟ گفت: نمی‌توان نقش آنها را نادیده گرفت. همین حالا در شرایطی که بازار انتظار کاهش نرخ را دارند، برخی شایعات بر رشد نرخ خودرو بین ۱۵ تا ۳۰ درصد استوار است و همین نشان می‌دهد دلالانی پر زور با تمام قدرت می‌خواهند مانع ریزش قیمت‌ها شوند.

وی گفت: با تمام تلاش‌هایی که دلالان می‌کنند و حتی با خریدن برخی سایت‌ها و … نه تنها توفیقی در شرایط کنونی نداشته‌اند بلکه همین حالا اگر پرایدی را به بازار ببرید کسی حاضر نیست از شما به نرخ ۹۰ میلیون تومان خریداری کند.

وی در حالی معتقد است پراید صفر کیلومتر به این نرخ خریدار ندارد که همچنان بسیاری از آگهی دندگان قیمت‌های اعلامی خود را در محدوده ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون تومان نگه داشته‌اند اما نکته مهم این است که بازار با رکودی عمیق روبه‌روست. این نکته که خودروهای پس از ریزش ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی هنوز خریدار ندارند از سوی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز تایید شده است.

وی درباره دلایل از دست رفتن فرصت دلالان در بازار گفت: دلالان روی اتفاقات مربوط و نامربوط سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنها تبلیغاتی عجیب و غریبی راه انداخته بودند که پراید دویست میلیون تومان می‌شود و … چرا که فکر می‌کردند ترامپ در امریکا رای خواهد آورد. وقتی باختند و فضا از دستشان خارج شد طبیعتا نتوانستند به سرعت ماجرایی جایگزین را بیافرینند و در نتیجه با موج ریزش نرخ دلار و … خودرو نیز با کاهش نرخ روبه‌رو شد و انها تلاش خود را برای بالا بردن نرخ و یا حتی ممانعت از ریزش نرخ را به کار بستند.

وی در جواب این سئوال که دلیل عمده رکود بازار انتظار برای کاهش بیشتر است یا اتفاقاتی دیگر زمینه را برای ایجاد این وضعیت ایجاد کرده است؟ گفت: من فکر می‌کنم بخشی از ماجرای رکود در بازار خودرو نیز به نبود قدرت خرید و نبود نقدینگی کافی باز می‌گردد به عبارتی طبقه مصرف‌کننده واقعی در شرایط کنونی با نبود نقدینگی و کاهش قابل توجه قدرت خرید روبه‌روست.

 

منبع: اسب بخار
  • Ali ارسالی در

    عوامل قیمت خودرو فعلی سودجویان و دلالان و مافیا و بی کفایتی مسئولانی است که هیچ مهارتی ندارند و مفت مفت پست هارو اشغال کردند و فقط کیسه دوختند برای جیب مردم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها