|
کدخبر: 131832

بازار خودروهای سنگین متحول می شود

خرداد ماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه ثبت سفارش واردات کامیون‌های تا ۳ سال ساخت با هدف نوسازی ناوگان رونمایی شد.

با وجود راه اندازی سامانه ثبت سفارش واردات کامیون های کارکرد، اما مشاور رئیس سازمان راهداری در امور نوسازی ناوگان، از عدم ترخیص کامیون های ۳ سال ساخت از انبارهای گمرکات کشور خبر داد و گفت: این کامیونها پس از طی مراحل قانونی، ترخیص خواهند شد.

چندی پیش مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در نامه‌ای به گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد: با توجه به اعلام دفتر مقررات صادرات و واردات صمت مبنی بر عدم احراز اهلیت ارائه خدمات پس از فروش کامیون‌های سه سال کارکرده از ترخیص کامیون‌ها تا رفع ابهام خودداری شود.

ورود کامیون منوط به مجوز راهداری

محمد اسلامی در این مراسم اعلام کرد: فروش کامیون‌های دست دوم فقط از طریق سامانه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود و هیچ شرکت و یا شخصی به طور مستقل از این سامانه، امکان فروش کامیون دست دوم را ندارد.

بر اساس طرح جدید نوسازی ناوگان جاده‌ای که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آن را از سال گذشته پیگیری می‌کرد ولی در سال جاری امکان اجرایی شدن آن فراهم شد، افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند کامیون‌های با عمر حداکثر ۳ سال ساخت تولید اروپا و کره و ژاپن را وارد ناوگان جاده‌ای کرده و به ازای آن، کامیون‌های کارکرده از ۴۰ تا ۶۰ ساله را از رده خارج کنند.

بر این اساس، خودروسازان داخلی سالانه ۱۰۰ دستگاه، شرکت‌های حمل و نقلی ۵۰ دستگاه، شرکت‌های واردکننده کامیون ۱۰ و افراد حقیقی یک دستگاه از این کامیون‌های «شبه نو» را اجازه ثبت سفارش و واردات دارند.

درصد معافیت گمرکی و میزان ارز تخصیصی؟

معافیت گمرکی این خودروهای سنگین، ۲۵ درصد اعلام شده است. بانک مرکزی نیز هیچ گونه ارزی با منشأ داخلی به این واردکنندگان تخصیص نداده و قرار است یا از محل ارز بازگشت از صادرات یا از منشأ خارجی این کامیون‌ها خریداری شوند.

براساس این طرح در مرحله اول، ۸۰۰ دستگاه کامیون ۵۰ تا ۶۰ ساله از رده خارج و در مراحل بعدی خودروهای سنگین بالای ۴۰ سال در زمره نوسازی ناوگان قرار می‌گیرند.

این در حالی است که از خرداد ماه تا کنون که سامانه سازمان راهداری برای ثبت سفارش باز شده، تا کنون یک دستگاه هم به صورت رسمی وارد نشده است؛ اما تعدادی دستگاه بدون ثبت سفارش در سامانه سازمان راهداری، وارد کشور و در گمرکات دپو شده که اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود.

صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان در گفت وگو نیز درباره علت توقف کامیون‌های وارداتی با عمر کمتر از ۳ سال ساخت در گمرک و عدم ترخیص آنها اظهار داشت: علت توقیف خودروها این بود که ثبت سفارش صورت نگرفته است؛ این خودروهای سنگین هنوز در انبارهای گمرکی هستند و تشریفات ترخیص آن انجام نشده است.

وی افزود: به محض اینکه ثبت سفارش شود، اظهار گمرکی و سپس تشریفات مربوطه انجام و کامیون‌ها ترخیص می‌شوند.

بمانا ادامه داد: واردکنندگان این کامیون‌ها، مراحل ثبت سفارش مربوطه را نه در سامانه جامع تجارت و نه در سامانه سازمان راهداری طی نکرده‌اند. تا کنون هیچ کامیون ۳ سال ساختی وارد کشور نشده است.

به گفته مشاور سازمان راهداری، واردکنندگان کامیون ابتدا می‌بایست در سامانه سازمان راهداری و سپس سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کنند سپس از سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست استانداردهای مربوطه (کیفیت خودرو و میزان آلایندگی) را دریافت کنند.

بمانا گفت: هنوز هیچ واردکننده ای از سازمان راهداری مجوز نهایی واردات را دریافت نکرده است. ما تا کنون مجوز واردات کامیون به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نداده‌ایم؛ اگر این واردکننده‌ها نتوانند مجوز نهایی را اخذ کنند، خودروهای سنگین موجود در گمرک یا به عنوان کالای رسوبی محسوب می‌شود یا باید به مبدأ اولیه برگشت داده شود.

وی تأکید کرد: سامانه جامع تجارت قرار است مرجع نهایی ثبت سفارش باشد اما برای تأیید، نیازمند اخذ مجوزهای لازم از سوی سازمان راهداری است؛ سازمان راهداری به این سامانه دسترسی داشته و تأیید این سازمان، به عنوان آخرین مرحله در نظر گرفته شده است؛ مراحل قبلی آن نیز اخذ مجوزهای سازمان‌های استاندارد و محیط زیست خواهد بود.

بهبود فضای کسب و کار

این مقام مسئول در سازمان راهداری در خصوص خبر خوشی که وزارت صمت قرار است به مالکان کامیون‌های فرسوده اعلام کند، گفت: بر اساس توافقاتی که داشته‌ایم، برای تسریع در ترخیص کامیون‌های اروپایی با عمر حداکثر ۳ سال ساخت، تأیید وزارت صمت از مراحل ترخیص حذف شده و قرار است هر خودروی سنگینی که سازمان راهداری تأیید کند، اجازه ترخیص بگیرد.

وی ادامه داد: به گمرک نامه زدیم که آیا تا به حال کامیونی ترخیص شده یا خیر؟ و گمرک اعلام کرد که هیچ کامیونی را ترخیص نکرده است.

بمانا درباره اینکه آیا کسانی که اقدام به واردات کرده‌اند، با هدف سودجویی بوده تا این کامیون‌ها را نگهداری کنند و پس از افزایش قیمت ارز، آن را به فروش برسانند؟ تصریح کرد: با توجه به اینکه منشأ ارز این کامیون‌ها داخلی نیست، قیمت آنها در خارج از کشور، تابع شرایط خاص خرید و فروش کامیون‌ها در اروپاست؛ آنچه سبب افزایش قیمت کامیون شده، تغییرات نرخ ارز در داخل کشور بوده و ممکن است نرخ ارز کاهش یابد و واردکنندگان متضرر شوند.

وی افزود: تا کنون ۲۵۰۰ نفر اعم از حقیقی و حقوقی در سامانه سازمان راهداری درخواست واردات کامیون تا ۳ سال ساخت را ثبت کرده‌اند.

منبع: مهر

ارسال نظر