|
کدخبر: 129495

اول معیشت مردم بعد واردات خودرو!

واردات خودروهای دست دوم راهکار جدیدی نیست اما این روزها، در صدر تقاضای کارشناسان و مردم قرار دارد.

تصور عموم بر این است که خودروهای دست دو وارداتی می توانند بخش مهمی از نیاز بازار را تامین کنند و با خودروهای داخلی به رقابت بپردازند اما آیا در حقیقت این موضوع بدون فشار بر ارز محدود بانک مرکزی امکان پذیر است؟ فربد زاوه، فعال و کارشناس حوزه خودرو در این گفت و گو به بررسی ابعاد مختلف مشکلات این طرح می پردازد.

فربد زاوه در ابتدا گفت: حدود یک سال قبل پیشنهاد شخصی من هم واردات خودروهای دست دوم بود اما بهتر بود تا قبل از اینکه وضعیت بازار بحرانی شود این کار را انجام دهیم. به گفته این کارشناس خودرو درست است که این راه حل برای ایرانیان بخصوص در زمینه شان و منزلت در مقایسه با کشورهای همسایه، جذاب نیست اما گریزناپذیر است و حداقل یک دوره مجبوریم واردات خودروهای دست دو را باز کنیم. زاوه در ادامه افزود: در صورتی که قصد واردات خودروهای صفر کیلومتر را داشته باشیم، امکان واردات خودرو با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان وجود ندارد و خودروها به صورت متوسط حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. باور عموم بر این است که واردات خودرو های دست دو منبع ارزی کمتری مصرف می کند اما نکته ای که به آن توجه نمی شود تحمیل هزینه نگهداری ارزی این خودروها است. زاوه در ادامه با اشاره به وضعیت نه چندان مناسبت معیشت و دارو در کشور گفت: چنین نظریه هایی در حوزه خودرو ممکن است نسبت به شرایط از جمله تنها راه های باقی مانده باشد اما در شرایط کنونی آنقدر مشکل در وضعیت معیشت و دارو در کشور وجود دارد که حتی باید از تولید خودرو در کشور نیز صرف نظر کنیم و تمام منابع و داشته ها صرف معیشت و دارو شود. این کارشناس خودرو افزود: پراید حتی اگر روزی یک میلیارد تومان هم شود در گذر زمان قیمتش می شکند اما وضعیت مواردی نظیر غذا، دارو و... هر روز بحرانی تر می شود. اکنون بحث اقتصاد باز مطرح نیست و بهتر است اگر کسی ارزی برای تهاتر یا واردات در اختیار دارد آن را برای امور معیشتی به جای خودرو اختصاص دهد.

فربد زاوه در ادامه ضمن انتقاد از ایجاد شرایطی برای افزایش تعداد دلالان خودرو در کشور گفت: مدیریت مسئولان در شرایط فعلی به گونه ای است که یک راهکار می دهند و سپس چشمشان را روی مسائل می بندند. این روزها بسیاری به دنبال کسانی هستند که پلاک به نامشان ندارند تا با استفاده از هویت آن افراد برای خرید خودرو ثبت نام کنند. زاوه در ادامه گفت: در هیچ جای جهان دو میلیون دلال در یک کشور وجود ندارد آیا همه کسانی که برای قرعه کشی خودرو ثبت نام می کنند نیازمند آن خودرو هستند؟ در کشور ما صنف فعالان بازار خودرو به زحمت به ۱۰ هزار نفر می‌رسد اما تعداد میلیونی مردم برای خرید خودرو که کالایی سرمایه ای شده صف می کشند و رییس شورای رقابت می گوید عامل ناآرامی بازار دلالان هستند. من معتقدم دلالان از سیستم و روشی که شورای رقابت اتخاذ کرده بوجود آمده اند.

منبع: عصر خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها