|
کدخبر: 125463 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش‌نیوز:

علت سفت شدن فرمان خودرو چیست؟ + قیمت قطعات در بازار

این روزها تقریبا بیشتر خودروها مجهز به فرمان هیدرولیک هستند هرچند که پیش از آن یک سری از خودروها فرمان مکانیکی داشتند. اما علاوه بر آن پای فرمان برقی نیز در حال باز شدن به برخی محصولات تولید داخل است.

خودرو علت سفت شدن فرمان خودرو چیست؟ + قیمت قطعات در بازار

فرمان خودرو از جمله بخش‌هایی است که راننده به صورت مداوم در حال کار کردن با آن است. بنابراین توجه به آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عملکرد مناسب آن علاوه بر راحتی راننده باعث ایجاد حس امنیت و عملکرد دقیق خودرو می‌شود. در این میان یک سری مشکلات ممکن است برای فرمان خودرو پس از مدتی کار کردن به وجود آید. یکی از آزاردهنده‌ترین موارد سفت شدن فرمان است که برای راننده عذاب آور می‌شود. در این نوشتار قصد داریم به علل سفت شدن فرمان خودرو و راه‌حل آن بپردازیم.

فرمان خودرو نیز همانند سایر بخش‌ها نیاز به نگهداری و تنظیمات مناسب دارد. در غیر این صورت با مشکلات گوناگونی مواجه می‌شود که یکی از آنها همین بحث سفت شدن است.

لاستیک و رینگ

یکی از ساده‌ترین مواردی که می‌تواند باعث ایجاد سفتی در فرمان و سخت شدن حرکت دادن آن شود باد لاستیک‌ها است. در صورتی که باد لاستیک کم شده باشد با سفت شدن فرمان مواجه می‌شوید چرا که میزان اصطکاک لاستیک با زمین افزایش می‌یابد و برای حرکت دادن لاستیک نیروی بیشتری صرف خواهد شد. پس بهتر است در نخستین مرحله باد لاستیک‌ها را چک کنید.

علاوه بر این سایز رینگ و لاستیک نیز در این خصوص تاثیر دارد. در صورتی که لاستیک خودرو و رینگ آن را تعویض کرده باشید و از نمونه‌های پهن تر استفاده کنید احتمالا باعث سفت تر شدن فرمان می‌شود. استفاده از تایر با آج درشت نیز جزو موارد دیگری است که سیستم فرمان خودرو فشار می‌آورد.

تسمه، پمپ و روغن هیدرولیک

در مرحله بعد اگر هیچ کدام از این موارد باعث سفت شدن فرمان شما نشده بود باید سراغ تسمه هیدرولیک بروید. تسمه هیدرولیک وظیفه انتقال نیرو به پمپ هیدرولیک را دارد. اگر برای این تسمه مشکلاتی نظیر شل شدن، فرسودگجی یا پاره شدن به وجود‌اید فرمان خودروی شما به سختی تکان می‌خورد. هر موقع با این موارد مواجه شدید به سرعت نسبت به تعویض تسمه اقدام کنید.

در کنار تسمه هیدرولیک، روغن هیدرولیک نیز از جمله گزینه هایی است که باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشید. بسیاری از افراد فقط تصور می‌کنند روغن موتور نیاز به تعویض دارد اما سایر روانکارها نظیر روغن گیربکس و روغن هیدرولیک نیز نیاز به تعویض دارد. روغن هیدرولیک در حقیقت وظیفه روانکاری فرمان خودرو را بر عهده دارد. پیشنهاد می‌شود که روغن هیدرولیک خودرو به صورت هر دو سال یک بار تعویض شود. اگر سطح روغن کاهش پیدا کرده باشد نیز فشار در سیستم فرمان ایجاد می‌شود پس بهتر است کمی از همان روغن به آن اضافه کنید. صدای جیغ هنگام چرخش فرمان یکی از علا‌ئم کاهش سطح روغن است پس بهتر است این نوع صداها را حتما جدی بگیرید.

پمپ هیدرولیک نیز بخش دیگری از سیستم فرمان محسوب می‌شود که خرابی آن باعث ایجاد فشار خواهد شد. کاهش توان پمپ هیدرولیک نیز منجر به سفت شدن فرمان می‌شود و بهتر است این مورد را در مراحل آخر تست کنید. این قضیه در خودروهای با کارکرد بالا رخ می‌دهد و از نشانه‌های آن زوزه و جیغ در هنگام چرخاندن فرمان است که البته با گاز دادن چرخش فرمان راحت تر می‌شود. این نکته را باید گفت که اگر در سیستم هیدرولیک خودرو هوا وجود داشته باشد نیز فرمان به سختی چرخانده می‌شود.

جعبه فرمان

در نهایت اگر هیچ یک از موارد بالا باعث سفت شدن فرمان خودروی شما نشده بود احتمالا جعبه فرمان خودرو مشکل دارد. آسیب دیدن قطعه مارچیجی که در جعبه فرمان وجود دارد می‌تواند باعث سفت شدن فرمان خودرو شود.

مظنه قطعات فرمان در بازار

روغن هیدرولیک در ارزان‌ترین حالت ممکن در مدل‌های ۱ لیتری از حدود قیمت ۲۰ هزار تومان خواهد بود گران‌ترین مدل آن محصولات ۴ لیتری با قیمت ۳۰۰ هزار تومان. پمپ هیدرولیک برای خودروهای داخلی حدود ۸۰۰ هزار الی ۱ میلیون تومان قیمت دارد. تسمه هیدرولیک نیز برای تولیدات داخلی تقریبا قیمتی بین ۶۰ الی ۲۰۰ هزار تومان دارد.

ارسال نظر