|
کدخبر: 125280

این خودروها رشد قیمت کمتری داشتند

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: خودروهایی که از قطعات تولید داخل استفاده می‌کنند از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره می‌برند. استفاده از ارز دولتی برای تکمیل خودروها باعث شده خودروهای مونتاژی رشد قیمت کمتری با سایر خودروهایی مثل پراید داشته باشند.

خودرو این خودروها رشد قیمت کمتری داشتند

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو علت افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای داخلی را دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط برخی قطعه‌سازان می‌داند؛ در همین رابطه تیر ماه سال ۱۳۹۳ گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودرو نشان می‌دهد که قیمت خودروهای داخلی با افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات گران‌تر است. علت این افزایش قیمت‌ها وجود برخی دلال‌‌ها بر سر راه خودروسازان عنوان شده است.

آن طور که مجلس گزارش داده است: « تامین قطعات از تولیدکنندگان انحصاری (دریافت‌کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی) باعث شده است تا در صورت وجود مغز در قطعه به جهت جلوگیری از توقف خط تولید علیرغم بروز مشکلات کیفی، شرکت مجبور به استفاده از این گونه قطعات در تکمیل محصولات شده و نهایتا تعداد زیادی از مشتریان در شبکه خدمات پس از فروش در صف تعویض این قطعه معیوب قرار گرفتند.»

این نشان می‌دهد هر چند که قطعه‌سازان برای ساخت قطعات خودرو ارز ۴۲۰۰ گرفته‌اند اما در نهایت منجر به افزایش هزینه خودرو و نارضایتی مشتریان شده است. این در حالی که واردات قطعه با ارز آزاد از سایر کشورهای صنعتی قیمت خودروهای مونتاژی را در بازار نابسامان امروز چندان افزایش نداده است.

در همین رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مدعی شده است که علت رشد کمتر قیمت خودروهای مونتاژی به بهره برخی قطعه‌سازان از ارز ۴۲۰۰ تومانی ارتباط دارد.

مهدی دادفر در پاسخ به این پرسش که چرا خودروهای مونتاژی رشد قیمت کمتری دارند؟ گفت: قیمت برخی خودروهای مونتاژی همچون کوییک از سال گذشته تاکنون دو برابر گران شده این در حالی است که برخی از خودروهای با عمق ۱۰۰ درصدی ساخت داخل همچون پراید بیش از دو برابر گران شده است.

چرا برخی مدل خودروها رشد قیمت کمتری داشتند؟

این فعال بازار خودرو افزود: عده‌ای می‌گویند چرا برخی خودروها که به قطعات خارجی وابسته هستند رشد قیمت کمتری داشته‌اند؟ علت این است خودروهایی که از قطعات تولید داخل استفاده می‌کنند از ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره می‌برند. یعنی در طول زنجیره تولیدِ خودروهایی مثل پراید از آهن یا پلاستیک استفاده می‌شود که این زنجیره از ارز دولتی بهره می‌برد.

او اظهار کرد: ناگفته نماند بیشتر قطعات خودروهایی همچون کوئیک وارداتی است و قطعات این خودروها با ارز آزاد یا نیمایی وارد می‌شود؛ این در حالی است که تنها برخی قطعات کوییک همچون چراغ این خودرو در کشور تولید می‌شود.

دادفر اضافه کرد: اینکه برخی می‌گویند کوییک بین مردم خودرو محبوبی نیست؛ چنین نیست و تقاضا برای خرید این خودرو هم مثل سایر خودروها زیاد است. متاسفانه قطعه‌سازان سیری ناپذیر هستند و قصد ندارند که دست از سر خودروسازان بردارند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر