|
کدخبر: 125093

درمانی برای خودروی محبوب بازار

شکی نیست که صنعت خودروسازی ما از همتایان به نام آسیایی خود، از لحاظ فناوری، طراحی، ساخت قطعات، تولید متریال باکیفیت و... بسیار عقب است و توان رقابت با آنها را ندارد. از این جهت در مقام قیاس باید هم ترازی در قد و قواره صنعت خودمان را در مقابل قرار دهیم، که آن هم وجود ندارد!

خودرو درمانی برای خودروی محبوب بازار

صحیح‌ترین حالت ممکن در مورد صنعت خودروسازی کشور ما، مقایسه امروز با دیروز خودمان است. به همین خاطر ارتقا از دنا و تولید دناپلاس در واقع گام بلندی در جهت ترقی این صنعت بوده است. در طراحی ظاهری گرچه تغییرات نسبت به دنا جزئی بودند، اما تاثیر بسیار مطلوبی در زیباتر شدن این خودرو داشته‌اند.

دنا پلاس از نظر تجهیزات و امکانات یک سر و گردن از تمامی تولیدات داخلی بالاتر است. سانروف، ایربگ جانبی سرنشینان جلو، کروز کنترل، مانیتور بزرگ، دوربین عقب و نویگیشن از جمله امکانات این خودروی لوکس ملی است. اما با وجود تمام این پیشرفت‌ها هنوز مشکلاتی که دیگر به درد مزمن خودروسازی ما تبدیل شده‌اند، بر جای خود باقی است.

این موضوع که در مورد دنا پلاس هم صدق می‌کند، کیفیت پایین ساخت و قطعات تولیدی و بی‌دقتی در مونتاژ است. این نقطه ضعف متاسفانه هم در بدنه و هم در بخش فنی خودرو کاملا مشهود است و به مرور باعث استهلاک بالای این خودرو می‌شود.

موتور دنا پلاس که همان موتور ملی EF۷ است، در واقع بزرگترین ضعف این خودرو محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی دلایل این ضعف و بیان راه‌حل‌های جذاب آن می‌پردازیم.

چرا EF۷ نقطه ضعف دنا پلاس است؟

بعد از تولید و عرضه دنا پلاس با همان پیشرانه EF۷ و انتقاداتی که موتور و گیربکس این خودرو را نشانه گرفت، ایران‌خودرو پس از مدتی نسخه توربوشارژ اتوماتیک دنا پلاس را نیز تولید کرد. دنا پلاس با موتور توربو شارژ سریع‌ترین خودروی ایرانی‌ است.

موتور EF۷-TC، ۱.۷ لیتری، دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد. این موتور قادر به تولید ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور است. گرچه برخی از نقص‌های EF۷ در نسخه TC تا حدی برطرف شده است اما مشکلاتی مثل داغ شدن مکرر موتور که ممکن است عواقب بدی به همراه داشته باشد، همچنان پابرجا مانده است.

از طرفی دیگر کیفیت متریال و آلیاژ نه چندان مطلوب به کار رفته در آن باعث شده است که این موتور استهلاک بالایی داشته باشد. استهلاک بالا، هزینه‌های نگهداری را بالا می‌برد. اگر کمبود لوازم یدکی و مکانیک‌های کاربلد را نیز به مشکلات فوق اضافه کنیم، به راحتی متوجه می‌شویم که بزرگترین ضعف لوکس‌ترین خودروی ملی‌مان قلب تپنده آن است.

برای این رفع نقص چه می‌توان کرد؟

احتمالاً در سایت‌های خرید و فروش خودرو مانند divar با آگهی‌هایی با عنوان دنا موتور تقویتی برخورد داشته‌اید. چند سالی هست که در بین جوانان باب شده و موتورهای GTI۶ وارداتی از امارات جایگزین موتورهای EF۷ خودروهای وطنی می‌شود. دنای موتور تقویتی مجهز به یک موتور gti۶ شده است.

این موتور ۲ لیتری در اصل موتور پژو ۳۰۶ فرانسوی‌ است که علاوه بر نداشتن مشکلات ساختاری EF۷ توان تولید ۱۶۷ اسب بخار قدرت را دارد. البته اگر کیت توربو شارژ ۱۶V-Turbo Conversion هم روی آن نصب شود، موجب می‌شود قدرت gti۶ به ۲۷۰ اسب بخار برسد. این تعویض موتور که بیشتر در میان اسپرت‌بازان رواج دارد، هم هزینه زیادی دارد و هم مراحل قانونی طولانی را نیز باید طی کرد تا جواز مربوطه را گرفته شود. اما نتیجه آن شما را از سواری با دنا غرق لذت می‌کند.

راه‌حل دوم، هم کم هزینه‌تر است و هم دردسرهای تعویض موتور را ندارد. ریمپ کردن یکی دیگر از راه‌های تقویت موتور است. در فرآیند ریمپ (Remap)، کامپیوتر یا همان ECU موتور دوباره برنامه‌ریزی و تنظیم می‌شود و این کار کمک می‌کند تا از ظرفیت بیشتر و بالقوه موتور استفاده شود. در واقع فرآیند ریمپینگ تنظیم و کالیبره کردن ECU موتور از طریق برنامه‌نویسی‌ست که موجب بهبود و ارتقا عملکرد موتور می‌شود. درست است این راه‌حل مانند تعویض موتور خودروی شما را تکان نمی‌دهد اما راه‌حلی است که قطعاً رضایت شما را از سواری با دنا پلاس بیشتر خواهد کرد.

 

 

 

منبع: عصر خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها