|
کدخبر: 122904

رد پای دلالان در بازار روغن موتور!

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که روغن موتور افزایش ۳۰ درصدی قیمت داشته است.

خودرو رد پای دلالان در بازار روغن موتور!

این روز‌ها نه تنها هزینه برای خرید یک خودرو بلکه برای نگهداری از آن نیز افزایش یافته است. در زمان‌های گذشته به دلیل قیمت پایین خودرو، افراد به نگهداری سالم از یک خودرو فکر نمی‌کردند، به دنبال این موضوع به دلیل قیمت پایین خودرو حتی افراد نگران تصادف نبودند و با سرعت‌های بالایی در جاده رانندگی می‌کردند.

از زمانی که قیمت خودرو افزایش یافت، افراد ترجیح دادند دیگر با سرعت و ناشیانه در خیابان و اتوبان رانندگی نکنند تا به دنبال آن تصادف نکنند و ماشینی سالم داشته باشند؛ از طرفی هزینه‌های تعمیر خودرو نیز بالا بود.

حالا برای نگهداری از یک خودرو باید به طور مرتب آن را به تعمیرگاه برد و سر زمان مشخص اقدام به بررسی کیلومتری خودرو کرد. یکی از این بررسی‌ها تعویض روغن موتور پس از گذشت چند صد کیلومتر تعیین شده است.

این روز‌ها شاهد این هستیم که قیمت روغن موتور به شدت افزایش یافته است. این طور که تعمیرکاران خودرو می‌گویند از ابتدای سال به سبب گران شدن نرخ روغن پایه، روغن‌های صنعتی ۳۰ درصد گران شد.

چندی پیش شرکت‌های تولیدکننده داخلی عرضه و فروش روغن‌های صنعتی را برای نرخ‌گذاری جدید متوقف کرده بودند که با موافقت دولت افزایش قیمت ۳۰ درصدی این کالا رقم خورد.

قیمت محصولات شرکت‌های دولتی به دلیل دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی کمتر از شرکت‌های خصوصی افزایش یافت، اما بالا رفتن هزینه‌های تولید و مشکلات تامین ارز روی تولید همه شرکت‌ها اثر گذاشته است.

از طرف دیگر برخی کارشناسان افزایش قیمت نفت را عاملی در افزایش قیمت روغن موتور می‌دانند که این افزایش هم ناشی از تقاضای زیاد، عرضه کم، سهمیه بندی اوپک یا افت ارزش دلار است.

اینطور که کارشناسان می‌گویند تقاضا برای نفت و گاز معمولاً به دنبال نوسان فصلی قابل پیش بینی است. به دلیل افزایش رانندگی در تعطیلات تابستانی، تقاضا در بهار و تابستان افزایش و در پاییز و زمستان کاهش می‌یابد. حتی اگر مصرف روغن گرمایش در زمستان افزایش یابد، برای جبران کاهش تقاضای بنزین پس از تعطیلات کافی نیست.

معامله گران آتی کالا‌ها افزایش تقاضا را عاملی در گرانی می‌دانند. نفت گران شد، پس از آن بنزین و به دنبال آن کالا‌هایی که از نفت به دست می‌آیند گران می‌شود.

هنگامی صادرات نفت از کشور‌های تولید کننده کاهش می‌یابد، تامین کم آن اتفاق می‌افتد. معامله گران معمولاً با شنیدن فاجعه‌های قریب الوقوع یا تهدید به جنگ قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. در دهه گذشته قیمت نفت به طور قابل توجهی پنج برابر افزایش یافت.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در خصوص افزایش قیمت روغن موتور می گوید: بخشی از روغن موتور موجود در بازار وارداتی است و با توجه به نوسان نرخ ارز، قیمت آن نیز تغییر می‌کند، بنابراین فردی که به جای روغن موتور داخلی از وارداتی استفاده می‌کند، باید این هزینه را پرداخت کند.

او بیان کرد: در حال حاضر روغن موتور با نرخ مصوب قبلی به فروش می‌رسد و در شرایط فعلی بعید است با افزایش قیمت موافقت شود، زیرا باید مستندات کامل و دقیقی ارائه کنند تا پس از تأیید سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار در این خصوص تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند

افزایش بیش از حد مواد اولیه!

حمیدرضا خلیلی دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: قیمت خوراک که از پالایشگاه نفت تامین می شود، افزایش بسیاری داشته است بدین معنا که هر کیلو روغن حدود ۶ هزار تومان است که هزینه بسیار سنگینی را برای کارخانه دارد.

دبیر کل انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی کشور بیان کرد: ملزومات تولیدی به شدت افزایش یافته است علاوه بر این، انواع ورق، کارتن و حروف پلاستیکی افزایش قیمت داشته اند. این نکته قابل ذکر است که با توجه به افزایش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه ای که از خارج کشور وارد می شد به شدت افزایش یافته است. افزودنی ها از خارج وارد و ملزومات از داخل تامین می شود.

خلیلی در خصوص صادرات انواع روغن به خارج از کشور، گفت: بسیاری از کارخانجات تولیدی صادرات هم دارند و در برخی زیاد و در خی کم است. بیشترین معضلی که در این بخش وجود دارد افزایش قیمت و تاثیر آن در بهای کالاست که باید مورد بررسی قرار گیرد تا متناسب با آن دیده شود.

او با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مواد اولیه تاثیری در افزایش قیمت کالا نداشته است، ادامه داد: قیمت کالا افزایش نیافته است در حالی که شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم. در ساخت برخی مواد به خودکفایی رسیده ایم اما برخی نیاز به سرمایه گذاری سنگین دارد که نداریم.

تمام کالاهای مصرفی خودرو افزایش داشته است

محمد مهرآزما یکی از فروشندگان لوازم یدکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید: این روز‌ها نه تنها قیمت روغن موتور بلکه دیگر کالا‌ها ثبات ندارد. تمام وسایل مورد نیاز برای تعمیر و نگهداری یک خودرو افزایش یافته است.

او ادامه داد: حتی خود ما که به صورت عمده خریداری می‌کنیم ترس از گران شدن لحظه‌ای برخی از کالا‌ها را داریم. روغن موتور یکی از کالا‌هایی است که بسیار مورد استفاده یک خودروست و تمام رانندگان برای تعمیر خودرو باید از آن نگهداری کنند.

مهرآزما گفت: برخی که فکر اقتصادی‌تر دارند این کالا را در تعداد بالا از ما می‌خرند چرا که اگر امروز آن را به یک قیمت مصوب می‌خرید ۳ ماه دیگر باید ۲ برابر بخرید. شاید بتوان یکی از علت‌های آن را گران شدن نفت و بنزین دانست.

از ابتدای امسال تاکنون افزایش قیمت روغن موتور نداشته‌ایم

در همین خصوص، خسرو ابراهیمی‌نیا سرپرست اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر خودرو در خصوص افزایش قیمت روغن موتور، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون افزایش قیمت روغن موتور نداشته‌ایم. قیمت مواد اولیه گران شده است اما قیمت کالای نهایی گران نشده است.

سرپرست اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر خودرو با بیان اینکه تعیین و اعلام قیمت‌های جدید بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است، گفت: فروشندگان این صنف در دو بخش عمده فروش و خرده فروش جای می‌گیرند که به ازای فروش کالا، ملزم به ارائه فاکتور رسمی به خریدار هستند.

ابراهیمی نیا با تاکید بر اینکه خریداران باید به قیمت درج شده روی کالا توجه کنند و به هیچ عنوان مبلغ بیشتر پرداخت نکنند، افزود: در یک فاکتور رسمی قیمت کالا، می‌بایست مشخص باشد. خریداران روغن موتور می‌توانند شکایات خود مبنی بر مشاهده تغییرات قیمتی را بلافاصله با برقراری تماس با شماره تلفن ۱۲۴ و یا اعلام به واحد بازرسی اصناف، گزارش دهند.

سرپرست اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر خودرو تاکید کرد: از طریق مبادی ذکر شده، قیمت‌ها بررسی و نتایج اعلام خواهد شد.

ابراهیمی نیا با بیان اینکه واحد‌های صنفی موظف به عرضه کالا مطابق با قیمت‌های اعلامی سازمان حمایت از مصرف‌کننده هستند، تصریح کرد: هیچ‌گونه گرانی روغن موتور مورد پذیرش اتحادیه نیست. قیمت روغن موتور در فروشگاه‌ها می‌بایست در منظر عموم قرار بگیرد و بازرسان اتحادیه نیز همواره وضعیت قیمت‌ها در فروشگاه‌های تحت نظارت را رصد می‌نمایند.

سرپرست اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و فیلتر خودرو در پایان بیان کرد: تامین محصولات روغن موتور در بازار به خوبی برقرار است و لاستیک سنگین نیز به میزان کافی حتی مازاد نیاز در بازار وجود دارد. در خصوص لاستیک خودرو‌های سبک نیز کارخانجات با تمام قدرت در حال تولید هستند به نحوی که مازاد مصرف نیز در بازار وجود دارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر