|
کدخبر: 121491

قیمت لوازم یدکی سمند و سورن در بازار امروز (۹۹/۰۶/۱۹) + جزییات

«سمند» اولین محصول اختصاصی «ایران خودرو» و نخستین خودرو ملی کشورمان است. پروژه سمند، که در دهه هفتاد با هدف ساخت خودرویی با نشان ملی کلید خورد، در سال ۱۳۸۱ پا به بازار گذاشت و از آن سال تا امروز، مدل های مختلفی از آن به تولید رسیده است.

سمند از همان ابتدا بر روی پلت فرم «پژو ۴۰۵» طراحی و ساخته شد و حتی مهندسان ایران خودرو تغییری در پیشرانه و جعبه دنده ۴۰۵ هم به وجود نیاوردند. اما با گذشت چند سال از ورود سمند به بازار، پروژه طراحی موتور ملی برای سمند تعریف شد و با همکاری مهندسان یک شرکت آلمانی، پیشرانه EF۷ به مرحله تجاری سازی رسید تا بر روی سمند قرار گیرد. به جز ساخت پیشرانه اختصاصی، در طول این سال ها فیس لیفت های مختلفی هم برای سمند طراحی شدند و به بازار آمدند. با این که سال ها از زمان ورود سمند به بازار می گذرد و هنوز یک نسل کاملاً جدید از آن توسط ایران خودرو به بازار فرستاده نشده است، همچنان خریداران این سدان ملی را می پسندند و در فهرست انتخاب های خود قرار می دهند. شاید یکی از دلایل مهم آن، خدمات پس از فروش گسترده و در دسترس بودن قطعات یدکی این خودرو باشد.

تصمیم گرفتیم سری به بازار بزنیم تا قیمت چند قلم از قطعات سمند را استعلام بگیریم و ببینیم وضعیت بازار قطعات این خودرو به چه صورت است.

قطعات فنی

در بخش فنی، با رادیاتور کولر آغاز می کنیم. قطعه ای که برای سمند EF۷ بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت داده می شود و ساخت شرکت «کوشش رادیاتور» است. رادیاتور آب سمند EF۷ را هم با همین برند و با بهای ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می توان خریداری کرد. شیشه بالابرهای سمند برای هر چهار سرنشین به صورت برقی هستند و کیت کامل شیشه بالابر برای هر شیشه، در حدود ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. پمپ هیدرولیک، با وجود ایرانی بودن، از قطعات نسبتاً گران سمند است و بیش از ۸۰۰ هزار تومان می ارزد. کنیستر سمند، که برای هر دو موتور EF۷ و XU۷ مشترک است، در بازه ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان به فروش می رسد. کاتالیزور سمند EF۷، که با الزامات آلاینده توسط شرکت «ایران دلکو» تولید می شود، با قیمت فضایی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه می گردد. دیسک ترمز چرخ جلو سمند، قطعه ای نه چندان گران است و با برندهای ایرانی مختلف از ۱۲۰ تا بیش از ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. لنت ترمز جلو سمند اگر ساخت «تکستار» کره جنوبی باشد، بیش از ۳۵۰ هزار تومان و در برندهای متفرقه ایرانی، حتا با کم تر از ۱۰۰ هزار تومان هم قابل تهیه است. لنت ترمز عقب سمند هم در مدل های ساخت فرانسه، بالاتر از ۳۰۰ هزار تومان و در مدل های ایرانی، به مراتب ارزان تر به فروش می رسد. شمع تک پلاتین برای موتور EF۷، ساخت ایران و تحت لیسانس فرانسه، در حدود ۱۳۰ هزار تومان است. شمع دو پلاتین EF۷ با همان برند و مشخصات بیش از ۱۷۰ هزار تومان قیمت می خورد.

سرسیلندر کامل سمند موتور XU۷ را در برندهای ایرانی مختلف از ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می توان تهیه کرد. همین سرسیلندر کامل برای سمند EF۷ با برند «ایساکو» فراتر از ۶ میلیون تومان قیمت می خورد! اویل پمپ سمند EF۷، که توسط شرکت ایساکو تأمین می شود، در محدوده قیمتی ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قابل خریداری است. دینام سمند EF۷ ساخت شرکت «عظام» و تحت لیسانس «والئو» فرانسه در حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. کمک فنر جلو سمند ساخت عظام بیش از ۴۵۰ هزار تومان و کمک فنر عقب ساخت همین شرکت کمی بیش تر از ۳۵۰ هزار تومان عرضه می گردد. کیت کلاچ کامل سمند (دیسک و صفحه) قابل استفاده برای سمند با هر دو موتور EF۷ و XU۷، تولید کشور کره و تحت لیسانس والئو فرانسه، در حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. اما همین کیت کلاچ اگر از برند عظام باشد، تقریباً نصف محصول والئو قیمت دارد! دسته موتور سمند EF۷ با برند ایرانی، با بودجه حدود ۲۰۰ هزار تومانی قابل تهیه است. تسمه تایم سمند EF۷ با مارک های گوناگون، بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان قیمت می خورد. تسمه دینام سمند نیز با همین موتور EF۷ از کم تر از ۲۰۰ هزار تومان تا فراتر از ۲۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. پمپ بنزین ۰ یا ۷ درجه سمند XU۷، که ساخت ایران است، بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت می خورد. واترپمپ سمند XU۷ ساخت شرکت «امکو» کم تر از ۲۵۰ هزار تومان فروخته می شود. یاتاقان سمند XU۷، که ساخت ایران است، در محدوده ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. میل لنگ سمند LX نیز برچسب قیمتی ۶۰۰ هزار تومانی را به خود می بیند.

قطعات تزئینی

بررسی قیمت قطعات ظاهری را از چراغ ها شروع می کنیم. چراغ جلو سمند LX در هر طرف، اگر ساخت شرکت های «فن آوران» یا «مدرن» باشد، حدود ۱۵۰ هزار تومان و اگر ساخت «اس ان تی» باشد در حدود ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد. چراغ عقب سمند LX به صورت دوتکه است. قسمت روی گلگیر با برند فن آوران، تقریباً ۹۰ هزار تومان و قسمت روی صندوق نیز با همین برند با همان قیمت تقریبی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قابل تهیه است. اما اگر سمند معمولی دارید که چراغ های عقبش طرح قدیم هستند، بد نیست بدانید که این چراغ ها هم به صورت دوقسمتی هستند و هر قسمت از آن ها تقریباً ۲۰ هزار تومان ارزان تر از چراغ های LX فی می خورد. البته چراغ جلو سمند معمولی هم با LX اندکی تفاوت دارد و به لنز متمرکزکننده نور مجهز است. چراغ جلو سمند معمولی ساخت شرکت «جمع ساز» را با میانگین بهای ۲۲۰ هزار تومانی می توانید خریداری کنید. سمند SE، دیگر عضو خانواده سمند است که در چراغ های عقب با سایر مدل ها تمایز دارد. قطعه روی گلگیر چراغ عقب SE، تقریباً ۹۰ هزار تومان و قطعه روی صندوق آن ۸۰ هزار تومان فروخته می شوند. اما بهتر است به سراغ «سورن» برویم؛ فیس لیفت سمند که چراغ ها و سپرهای جدیدی نسبت به مدل های قبلی دارد. چراغ جلو سورن با هر دو برند جمع ساز و مدرن یافت می شود. محصول جمع ساز ۴۳۰ هزار تومان و محصول مدرن ۳۶۰ هزار تومان قیمت دارد. کسی هم دلیل این اختلاف قیمت را نمی داند! چراغ خطر عقب سورن در بخش روی گلگیر، اگر ساخت مدرن باشد، ۱۸۰ هزار تومان و چنانچه محصول اس ان تی باشد بیش از ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد! اما چراغ خطر عقب سورن در بخش روی صندوق که ساخت مدرن است، ۱۰۰ هزار تومان می ارزد. البته این قطعه با برند اس ان تی هم یافت می شود که ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

قطعات بدنه

به سراغ قطعات بدنه می رویم. پوسته سپر جلو سمند LX، به صورت رنگ شده، بیش از ۶۰۰ هزار تومان قیمت می خورد. پوسته سپر عقب نیز، که برای سمند LX، SE و معمولی مشترک است، در همان بازه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می ارزد که ساخت شرکت «مهرخواه» و به صورت رنگ شده است. اما سپر جلو سمند EF۷ با طرح جدید که شامل جلوپنجره هم می شود، به صورت خام بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان فروخته می شود. سپر جلو سورن با برند «مهرکام پارس» در رنگ های مختلف، حدود ۸۵۰ هزار تومان و سپر عقب سورن نیز با همین برند در رنگ بندی متنوع، بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان قیمت می خورد. لازم به ذکر است که سپر جلو ساخت مهرکام پارس همراه با جلوپنجره عرضه می گردد. اما اگر جلوپنجره سورن ELX را به صورت تکی بخواهید، به رنگ سفید شرکتی، تقریباً ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. البته رنگ های سفید و خاکستری آن اندکی گران تر هستند. جلوپنجره سمند نیز به صورت تکی در بازار پیدا می شود. جلوپنجره طرح قدیم سمند LX به رنگ سفید برند متفرقه، حدود ۵۰ هزار تومان و با برند مهرخواه، بیش از ۹۰ هزار تومان عرضه می گردد. جلوپنجره طرح جدید سمند EF۷ نیز در رنگ های مختلف از ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان قیمت خورده است. انواع چراغ های مه شکن سمند و سورن را هم به آسانی در بازار می توان خریداری کرد. چراغ مه شکن جلو سمندهای معمولی، LX، SE و EF۷ در چهار برند فن آوران، مدرن، جمع ساز و اس ان تی قابل تهیه است که به ترتیب ۵۰، ۶۰، ۷۵ و ۹۰ هزار تومان قیمت دارند. چراغ مه شکن جلو سورن نیز با دو برند مدرن و فن آوران یافت می شود که در هر دو مارک، تقریباً ۷۰ هزار تومان قیمت می خورد.

منبع: اسب بخار
  • سام ارسالی در

    سلام سپر جلو سمند سورن رنگ سفید با جلو پ نجره میخوام ولی قیمتش بالاس قیمت مناسب ا ز کجا تهیه کنم

  • 09123089242 ارسالی در

    سلام سپهر عقب سورن معمولی میخام قیمت منا سب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها