|
کدخبر: 121302 شروین اشیدری

در گفت و گوی گسترش نیوز با سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو مطرح شد:

وضعیت قرمز در بازار قطعات خودرو!

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: ما اعتراضی به عدم تخصیص ارز نیمایی نداریم فقط می خواهیم که قیمت ارز ثابت نگه داشته شود. اگر این کار صورت گیرد ما تکلیف خود را می دانیم و در مدت یک سال کاری می کنیم که قیمت ها به خوبی شکسته شود و شاهد کمبود نخواهیم بود.

خودرو وضعیت قرمز در بازار قطعات خودرو!

این روزها وضعیت بازار خودرو دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. قیمت ها نیز آنطور که به نظر می‌رسد همچنان رو به افزایش است و قصد پایین آمدن ندارد. در این میان وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو نیز تعریف آنچنانی ندارد و شاهد افزایش قیمت و ایجاد کمبود هستیم.

چندی پیش گفت و گویی توسط خبرنگار گسترش نیوز با مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو  انجام داد و در آن صحبت از ایجاد کمبود در بازار لوازم یدکی شده بود. به نوعی می توان گفت بازار لوازم یدکی خودرو در یک وضعیت بحرانی قرار گرفته است. مهدی کاظمی پیش از این نیز هشدار داده بود که باید منتظر کمیاب شدن قطعات در بازار باشیم. حال با گذشت نزدیک به یک ماه دوباره به سراغ این فعال حوزه قطعات خودرو رفتیم تا از آخرین وضعیت تامین لوازم یدکی خودرو در بازار اطلاعات بیشتری کسب کنیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

مهدی-کاظمی

مشکلات ارزی ریشه کمبود در بازار

کاظمی ابتدا اظهار کرد: در حال حاضر مثل گذشته کمبود در بازار لوازم یدکی ادامه دارد. تا زمانی که دولت حمایت های لازم را انجام ندهد، نرخ ارز کاهش پیدا نکند و مشکل واردات حل نشود مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. اگر اجازه ثبت سفارش داده شود تا حدودی شرایط بهتر خواهد بود. کشورهای همسایه مثل امارات و ترکیه که ما قبلا از آن ها واردات داشتیم تا حدودی محدودیت ها را برداشتند و احتمالا می توانیم از طریق آن ها قطعه وارد کنیم.

وی ادامه داد: مسئله و مشکل اصلی بحث ارز است. با توجه به قیمت بالای ارز، نرخ اجناس نیز گران تمام می‌شود و همکاران ما نگران هستند که اگر با نرخ ارز فعلی قطعه سفارش دهند ممکن است قیمت ها در روزهای آینده کاهشی شود. همچنان بلاتکلیفی وجود دارد و دولت اگر در این قضیه وارد شود ما می توانیم هم در واردات و هم تولید کاری کنیم قیمت ها کاهش یابد. در حال حاضر واردات به صورت قبل نداریم. قبلا که ارز روی حدود ۱۴ هزار تومان بود واردات داشتیم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تقریبا واردات بسته شد.

کاظمی افزود: اکنون که کشورهای مختلف شرایط را برای تجارت آسان تر کردند مشکل ارز وجود دارد. به ما ارز نیمایی تعلق نمی گیرد و فقط در برخی موارد برای قطعات ماشین آلات کشاورزی کمک هایی می شد. ما اعتراضی به عدم تخصیص ارز نیمایی نداریم فقط می خواهیم که قیمت ارز ثابت نگه داشته شود. اگر این کار صورت گیرد ما تکلیف خود را می دانیم و در مدت یک سال کاری می کنیم که قیمت ها به خوبی شکسته شود و شاهد کمبود نخواهیم بود.

گرانی قطعات

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در خصوص وضعیت قیمت ها گفت: از لحاظ قیمت  ها در این مدت اخیر که کمبود ایجاد شده نرخ به شدت رشد نداشته ولی همچنان گرانی وجود دارد. نمی توان به یک مغازه دار را به گرانفروشی متهم کرد چون قیمت اجناس بر حسب نرخ دلار است.

وی در پایان اشاره کرد: کمبود قطعات بیشتر مربوط به خودروهای خارجی است. در زمینه قطعات خودروهای داخلی باید به شدت از تولیدکنندگان کشور تشکر کرد و به صورت چند شیفت کار میکنند. در نتیجه کمبود قطعات خودروهای داخلی تا حدودی تامین شده و فقط قیمت ها کمی بالا رفته است. در زمینه خودروهای وارداتی بیشتر در زمینه مدل های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی مشکل داریم. البته لازم به ذکر است که در زمینه قطعات خودروهای جدیدی که ایران خودرو تولید کرده نیز مشکل داریم.

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنتت کند حسن روحانی

  • ناشناس ارسالی در

    سلام وقتی دولت به تمام خانواده هایی که خودرو ندارند با قیمت مناسب یعنی زیر قیمت کارخانه حتی یه خودرو بده مطمن باشید خودرو ارزان میشه ومردم هم همه یه خودرو دارند اروم میشند

  • علی ارسالی در

    به «مش غضنفر ها» بگین یه کاری کنن!!
    ملت که.....

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها