|
کدخبر: 120943

خودروهای برقی چینی در راه ایران + اسامی و عکس

پس از قطعی شدن تولید اولین خودروی برقی چینی در ایران توسط «کارمانیا»، حالا انتظار می رود که دیگر برندهای چینی هم با خودروهای برقی شان به ایران بیایند.

خودرو خودروهای برقی چینی در راه ایران + اسامی و عکس

به تازگی شرکت خودروسازی کارمانیا اعلام کرده است که سدان برقی خود را با نام «کارمانیا eK۱» در نیمه دوم امسال وارد بازار ایران می کند. اطلاعات موجود در رسانه های چینی نشان می دهدeK۱ کارمانیا همان «سودا SA۰۱» است که با تغییر نشان تجاری به ایران آمده است.

کمپانی سودا در سال ۲۰۱۰ با هدف تولید خودروهای الکتریکی تأسیس شد و در سال ۲۰۱۹ مجوز تولید خودروهای برقی را در چین به دست آورد. پیش از این هم نام برندهای پرآوازه چینی، مثل «بی وای دی»، را برای ورود به بازار اروپا شنیده بودیم. اما نشان سودا نشان جدیدی است و به تازگی تولید خودروهای الکتریکی را شروع کرده و فعلاً ۲۰۰ دستگاه از SA۰۱ به دوسلدورف آلمان ارسال نموده است.

سودا SA۰۱ یا همان کارمانیا eK۱، یک سدان اقتصادی برقی در کلاس C و یا B پلاس به حساب می آید و براساس «سوزوکی SX۴» ساخته شده است. این خودرو قابلیت پیمایش ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را با هر بار شارژ در نسخه های مختلف دارد و سامانه بازیافت انرژی و تهویه مستقل باتری ها در آن دیده می شود. البته پیمایشِ قابل دسترس این خودرو یا همان eK۱ حدود ۳۷۰ کیلومتر است. سودا SA۰۱ جرمی حدود ۱۳۹۰ کیلوگرم را دارد و در حالت شارژ سریع، ظرفیت باتری هایش از ۱۰ تا ۸۰ درصد طی ۲۴ دقیقه تکمیل می شود. همچنین با شارژر خانگی تک فاز، SA۰۱ به حدود ۶ ساعت برای تکمیل ظرفیت باتری ها نیاز دارد.

با توجه به این که eK۱ اولین خودروی برقی است که قرار است در ایران تولید شود و به خیابان ها بیاید، برای حضور این خودرو در ایران باید زیرساخت های حداقلی برای برقی ها در کشورمان فراهم شود تا رفته رفته استفاده از این نوع خودروها و فرهنگ خرید آن ها در کشورمان عادی شود. حضور اولین خودروی برقی در ایران نوید این را به ما می دهد که پس از این خودرو، احتمال عرضه دیگر خودروهای برقی در بازار بیش تر می شود. امروز با توجه به شرایط تحریم و عدم وجود برنامه جدی برای تولید خودروهای ملی برقی، به احتمال قوی باید منتظر حضور دیگر چینی های برقی در ایران باشیم. با حضور eK۱ در ایران بخش جدیدی در بازار ایجاد می شود و طبیعتاً دیگر شرکت های تولیدکننده هم برای رقابت به این بخش اضافه خواهند شد. در این مقاله به معرفی اجمالی خودروهایی می پردازیم که به شرکت های طرف قرارداد برای بازار ایران پیشنهاد شده اند.

آریزو ۵ الکتریکی

خودرو+برقی+چین۱

«آریزو ۵ الکتریکی»، یا EV، اولین سدان برقی کمپانی «چری» با تولید انبوه محسوب می شود. پس از تجربه فروش موفق این کمپانی با مدل بنزینی آریزو ۵، آن ها تصمیم گرفتند نسخه برقی این سدان محبوب را تولید کنند. در سال ۲۰۱۹ کمپانی چری فیس لیفت این خودرو را با تغییرات جزئی معرفی کرد.

آریزو ۵ الکتریکی اساسِ طراحی همان آریزو ۵ بنزینی را دارد و تغییرات جزئی در بدنه آن دیده می شود. این خودرو مجهز به باتری لیتیومی با توان ۵۳٫۶ کیلووات ساعتی است که با هربار شارژ آن می توان ۴۰۱ کیلومتر مسافت را پیمود. این پیشرانه الکتریکی حداکثر ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند، البته چری آریزو ۵ برقی در بازارهای مختلف با عملکردهای مختلف عرضه می شود، اما این نسخه تولید بیش تری داشته و عملکرد بهتری را ثبت کرده است. با شارژر سریع، باتری این خودرو در نیم ساعت تا ۸۰ درصد شارژ می شود. آریزو ۵ برقی از ۱۶ تا ۱۹ هزار دلار قیمت گذاری می شود و در رده سدان های برقی با قیمت مناسب قرار می گیرد.

با توجه به همکاری «مدیران خودرو» با چری در سال های اخیر و تجربه فروش خوب این برند در ایران، به نظر می رسد یکی از خودروهای برقی که به ایران خواهد آمد آریزو ۵ برقی خواهد بود.

لیفان ۶۵۰ برقی

خودرو+برقی+چین۲

در سال ۲۰۱۸ کمپانی چینی «لیفان» تولید سدان اقتصادی و برقی ۶۵۰ را آغاز کرد. این خودرو بر مبنای «لیفان ۶۵۰» معمولی ساخته شده و اصول طراحی های قدیم لیفان را دارد و تولید آن همچنان با همان طراحی ادامه دارد. در سال های اخیر، فروش محصولات برقی لیفان آمار بهتری نسبت به نسخه های بنزینی داشته و این نشان می دهد از خودروهای برقی این برند استقبال نسبتاً خوبی شده است. البته در ماه های اخیر به دلیل احتمال ورشکستگی این خودروساز چینی، فروش این کمپانی بسیار افت کرده است. به دلیل همکاری «خودروسازان بم» با لیفان احتمال آن می رود که سدان ۶۵۰ برقی به بازار ایران بیاید.

همان طور که گفته شد لیفان ۶۵۰ برقی اساسِ طراحی همان لیفان ۶۵۰ معمولی را دارد و طراحی این خودرو به نسبت ساده و البته قدیمی است. باتری این خودرو توان ۴۳٫۱ کیلووات ساعتی دارد و خروجی ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه می دهد. با هر بار شارژ باتری های لیفان ۶۵۰ برقی قادر خواهید بود ۳۰۰ کیلومتر مسیر را بپیمایید و نهایت سرعت در این خودرو ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است. لیفان ۶۵۰ برقی در بازارهای هدف حدود ۲۵ هزار دلار قیمت گذاری می شود.

از دیگر مشخصات این خودرو می توان به قابلیت شارژ در خانه اشاره کرد. نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، تریم داخلی چرم و… از جمله امکانات این سدان برقی چینی است.

جک IEV۷

خودرو+برقی+چین۳

«جک IEV۷» سدان تمام برقی کمپانی «جک» است که بر مبنای مدل بنزینی A۶۰ ساخته شده است. تولید این خودرو در سال ۲۰۱۹ آغاز شده و فروش نسبتاً خوبی را در بازار چین داشته است. جک IEV۷ مجهز به باتری ۳۵٫۲ کیلووات ساعتی است که با هر بار شارژ کامل این باتری می توان ۳۰۲ کیلومتر مسیر را پیمود. پیشرانه برقی در جک IEV۷ توان تولید حداکثر قدرت ۶۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را دارد. IEV۷در ۵٫۵ ثانیه به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. با مشخصات ذکرشده متوجه می شوید که جک IEV۷ یک سدان برقی شهری و کاملاً اقتصادی است.

با توجه به این که کرمان موتور همکاری خوبی را با کمپانی جک داشته و قرار است این همکاری با عرضه محصولات جدید جک همراه باشد، احتمال می رود این سدان اقتصادی و برقی چینی از کمپانی جک توسط کرمان موتور در ایران عرضه شود.

در مورد این که قابلیت شارژ در خانه برای این خودرو فراهم است یا خیر مطلبی در منابع چینی دیده نمی شود، اما گفته شده با استفاده از شارژر سریع در این خودرو می توان در ۴۰ دقیقه باتری این خودرو را تا ۸۰ درصد شارژ کرد. نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک، جلوآمپر دیجیتال و… از جمله امکانات این سدان برقی چینی است. این خودرو در بازارهای هدف ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار قیمت گذاری می شود.

دانگ فنگ S۵۰ الکتریکی

خودرو+برقی+چین۴

“S۵۰” الکتریکی سدان تمام برقی کمپانی «دانگ فنگ» است که بر مبنای نیسان Sylphy ساخته شده و از سال ۲۰۱۸ در بازار چین عرضه می شود. این خودرو مجهز به باتری ۵۷ کیلووات ساعتی است که با هربار شارژ می توان ۴۱۰ کیلومتر مسافت را پیمود. این خودرو در ۱۱ ثانیه شتاب گیری می کند و حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. پیشرانه برقی این خودرو خروجی ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

از نظر طراحی داخلی، دانگ فنگ S۵۰ الکتریکی سبک جدید طراحی های این کمپانی را دارد که به مراتب از قبل زیباتر و جذاب تر است. این خودرو در بازارهای هدف از ۲۵ تا ۲۷ هزار دلار قیمت گذاری می شود و در کامل ترین نسخه به امکاناتی مثل نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه اتوماتیک، جلوآمپر دیجیتال و… مجهز است. به نظر می رسد برای وارد شدن این خودرو به ایران کمپانی دانگ فنگ با «آذویکو» همکاری خود را برای عرضه داشته باشد.

در وضعیت کنونی، تنها حضور eK۱ از شرکت کارمانیا در ایران قطعی شده است، اما احتمالاً خودروهای ذکرشده در این مطلب پس از این خودرو به بازار ایران خواهند آمد. با اضافه شدن مدل های جدید نیاز به فراهم کردن زیرساخت های خودروهای برقی در ایران ضروری تر می شود و امید این می رود که هر چه زودتر این زیرساخت ها فراهم شود. اکنون باید دید دو خودروساز بزرگ و دولتی کشورمان چه زمان و با چه مدل هایی به این بخش بازار ورود خواهند کرد.

 

منبع: اسب بخار
  • کیهان ارسالی در

    بازم خودروی چینی آشغال

  • ایرانی ارسالی در

    خودروی پلاگین هیبریدباکیفیت وارد ایران بکنید که مصرف آن حداکثر ۲ لیتر در ۱۰۰ ک یلومتر است . خودروهای نام برده ضعیف بی کیفیت هست اصلا وارد ایران نکنید .
    چرا وارد کنندگان دنبال وارد کردن هر چه خ ودروی بی کیفیت برای ایران هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها