|
کدخبر: 119770

وضعیت بازار خودرو در نیمه نخست شهریور

بازار خودرو این روزها در حالی فاز تازه ای از افزایش قیمت ها را تجربه می کند که رکوردهای قیمتی ثبت شده در این بازار به هیچ عنوان قابل درک نیست و فعالان بازار دلایل متعددی از جمله افزایش بی رویه قیمت ارز را دلیل این رشد عنوان می کنند.

خودرو وضعیت بازار خودرو در نیمه نخست شهریور

آشفته بازار خودرو و سر به فلک کشیدن قیمت ها در این بازار در حالیست که شورای رقابت برای کنترل این بازار اقداماتی انجام داد و کلینیکی با هدف قیمت گذاری خودرو راه اندازی کرد تا قیمت خودرو‌های جدید داخلی در کلینیک تجاری قیمت خودرو تعیین شود اما این دست از اقدامات نیز کمکی به کاهش التهاب بازار خودرو نکرده و نخستین جلسه این کلینیک نیز نتوانست نظر مثبت فعالان صنعت خودرو و کارشناسان را جلب کند.

این روزها نیز همزمان با افزایش نرخ ارز، کاهش شاخص بورس و بالا رفتن قیمت طلا، بازار خودرو نیز متاثر از همه این موارد روند افزایشی خود را از سر گرفته و این بازار را بیش از پیش وارد رکود کرده است.

فعالان این بازار، کاهش عرضه و افزایش نرخ ارز را دلیل اصلی این روند عنوان می کنند.

نعمت الله کاشانی، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با تاکید براینکه با کاهش نرخ ارز قیمت خودرو نیز پایین خواهد آمد؛ می گوید: با افزایش نرخ ارز قیمت ها در بازار خودرو نیز روند افزایشی به خود گرفته و به نظر می رسد تا زمان آرام شدن این التهابات روند افزایشی قیمت ها ادامه دار باشد.

وی با تاکید بر این که بدون شک قیمت‌ خودروها در بازار به میزان عرضه بستگی دارد، می افزاید: چنانچه عرضه به بازار به میزان کافی صورت می‌گرفت، هیچگاه این اختلاف‌ فاحش میان قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد نمی‌شد. این در حالی است که در حال حاضر فروشنده در بازار بسیار کم است و در عین حال خریدار نیز وجود ندارد.

کاشانی با اشاره به رکود حاکم بر بازار خودرو ادامه می دهد: با افزایش قیمت ها، رکود بازار عمیق تر شده و هیچ تقاضایی در بازار وجود ندارد و طبیعی است که در این شرایط دارندگان خودرو نیز از فروش خودرو ممانعت می کنند و خریداران نیز در انتظار برای بازگشت آرامش به بازار خودرو دست از خرید می کشند.

این فعال بازار خودرو اظهار می کند: گرانی خودرو به عواملی همچون افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کم شدن تولید و عرضه خودرو به بازار و تبدیل شدن خودرو از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای بستگی دارد، اما در این بین نباید نقش دلالان را نادیده گرفت چرا که آن ها عامل اختلاف فاحش قیمت کارخانه و بازار آزاد شده اند و در این میان افزایش نرخ ارز هم بی تاثیر نبوده تا جایی که فعالان بازار خودرو ثبات در نرخ ارز را عاملی مهم در ایجاد آرامش در بازار خودرو می‌دانند.

منبع: خودروکار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها