|
کدخبر: 119046

مهمان جدید بازار خودروی ایران + تصاویر

سال ۱۳۹۵ بود که شرکت توان خودرو جی برای نخستین بار اس‌یووی روسی یوآز پاتریوت و نسخه پیکاپ آن‌را در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش درآورد و خبر از مونتاژ آنها در کشور و عرضه به بازار ایران داد؛ اما این برنامه‌ها هیچ‌گاه به واقعیت بدل نشدند و طی چهار سال گذشته هیچ خبری از پاتریوت نبود. حال اما این اس‌یووی روسی دوباره به صدر اخبار خودرویی کشور بازگشته و گفته می‌شود سرانجام پاتریوت مهمان بازار خودروی ایران خواهد شد.

خودرو مهمان جدید بازار خودروی ایران + تصاویر

آن‌طور که در خبرها آمده، این بار شرکت سروش دیزل نمایندگی رسمی یوآز در ایران‌ را در اختیار گرفته و قصد تولید پاتریوت را دارد. این شرکتی است که پیش‌ازاین نماینده محصولات دیزلی هیوندای در ایران بود و ون‌ها و کامیونت‌های این شرکت کره‌ای را در بازار کشورمان عرضه می‌کرد. طبق گزارش‌ها، اقدامات لازم برای تولید محصولات یوآز در ایران انجام گرفته و گویا مونتاژ این خودروها آغاز شده است. همچنین به‌تازگی تصاویری هم منتشر شده که حضور تعدادی پاتریوت را در کشور نشان می‌دهد. گفته شده این ساخته روس‌ها به‌احتمال‌زیاد از پاییز امسال در سه نسخه اس‌یووی، پیکاپ و پروفی به بازار ایران عرضه خواهد شد.

آشنایی با یوآز پاتریوت

پاتریوت به‌عنوان یک اس‌یووی میان سایز آفرودی با ساختار بدنه روی شاسی (شاسی نردبانی) برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. پاتریوت به لطف توانایی‌های آفرود خوب، قیمت مناسب، جان‌سختی و هزینه‌های نگهداری پایین به‌سرعت محبوب شد و فروش خوبی را در روسیه تجربه کرد. از سال ۲۰۰۸، نسخه پیکاپ و همین‌طور نسخۀ باری تجاری (که این نسخه بعدها در سال ۲۰۱۷ پروفی نام گرفت) پاتریوت نیز به بازار عرضه شد. پاتریوت همچنان در روسیه در حال تولید است اما یوآز طی این سال‌ها همواره آن‌را مورد به‌روزرسانی قرار داده که بزرگ‌ترین آنها فیس‌لیفت سال ۲۰۱۴ بود. طی این فیس‌لیفت، طراحی بیرونی و همین‌طور کابین خودرو تغییرات قابل‌توجهی را تجربه کرد اما بااین‌حال شکل کلی خود همچنان دست‌نخورده باقی‌مانده است.

پاتریوت جدیدترین به‌روزرسانی خود را در اوایل سال ۲۰۱۹ تجربه کرد و طی آن به پیشرانه ۲.۷ لیتری چهار سیلندر بنزینی جدید ساخت ZMZ مجهز شد که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. علاوه بر این، در سیستم تعلیق خودرو هم اصلاحاتی صورت گرفته و در آن از کمک‌فنرهای جدیدی استفاده شده که برای سواری راحت‌تر طراحی شده‌اند درحالی‌که با تغییراتی در سیستم فرمان، لرزش‌های غربیلک فرمان نیز کاهش یافته است. پاتریوت علاوه بر این موتور بنزینی در روسیه با یک پیشرانه ۲.۲ لیتری چهار سیلندر دیزلی هم عرضه می‌شود و انتقال قدرت هردو موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت می‌گیرد.

روسی۲

اما از اواخر سال گذشته یوآز برای نخستین بار یک گیربکس اتوماتیک را هم برای پاتریوت ارائه کرده است. این گیربکس از نوع شش سرعته اتوماتیک و ساخت شرکت بلژیکی پانچ است؛ بنابراین انتظار می‌رود این خودرو در ایران با پیشرانه بنزینی و گیربکس اتوماتیک عرضه گردد. پاتریوت به‌صورت استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک ۴WD مجهز است که از حالات مختلفی شامل ۴H (چهارچرخ محرک سبک)، ۲H (محرک عقب سبک) و ۴L (چهارچرخ محرک سنگین) سود می‌برد. این اس‌یووی روسی همچنین به قفل دیفرانسیل عقب هم مجهز شده که در مسیرهای آفرودی و خصوصاً لغزنده بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

پاتریوت از سیستم تعلیق آفرودی خوبی هم سود می‌برد که برای مسیرهای خارج جاده‌ای بسیار مناسب است درحالی‌که طی سال‌های گذشته یوآز آن‌را به ESP و ESC (سیستم مقابله با لغزش و هرزگردی چرخ‌ها) ساخت بوش هم مجهز کرده که در مسیرهای آفرود و لغزنده به‌خوبی ماشین را کنترل می‌کنند. به لطف این ویژگی‌ها، پاتریوت از توانایی‌های آفرود چشمگیری برخوردار است و به همین دلیل در بازار خودروی کشورمان که به کراس‌اوورهای دیفرانسیل جلوی چینی لفظ شاسی‌بلند اطلاق می‌شود، در بین خودروهای صفرکیلومتر بدون رقیب خواهد بود.

به کیفیت پاتریوت اما نباید خیلی امیدوار بود زیرا کابین آن مملو از پلاستیک خشک کم‌کیفیت بوده، صندلی‌ها خیلی راحت نیستند و از فناوری‌های روز صنعت خودروسازی هم در آن خبر چندانی نیست؛ اما بااین‌وجود به لطف ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد، این اس‌یووی روسی در زادگاه خود ماشین محبوبی است و به‌نوعی حکم جیپ را برای روس‌ها دارد. پاتریوت همچنین خودروی بسیار جان‌سختی است که در آب‌وهوای خشن و سرد روسیه از دوام بالایی برخوردار است.

روسی۳

نسخه‌های مختلف

همان‌طور که در بالا گفته شد، پاتریوت در سه نسخه مختلف تولید می‌شود که قرار است هر سه نسخه آن در کشومان عرضه شوند. نسخه اول همان اس‌یووی پنج‌در و نسخه بعدی پیکاپ دو کابین چهارنفره است؛ اما شاید جالب‌ترین نسخه پاتریوت، مدل پروفی باشد. این مدل در اصل یک نسخه تجاری با قسمت بار مستقل است که می‌تواند برای کاربری‌های مختلفی مورداستفاده قرار گیرد.

آپشن‌ها و قیمت

سروش دیزل هنوز هیچ اطلاعاتی از پاتریوت مونتاژ ایران منتشر نکرده ولی بااین‌حال انتظار می‌رود این ماشین با تجهیزات و آپشن‌هایی مثل دوربین دید عقب، دو ایربگ، پنجره‌های برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو، گرم‌کن غربیلک فرمان، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، دی‌لایت LED، سنسورهای پارک جلو و عقب، کروز کنترل، نمایشگر ۷ اینچی، سیستم کنترل پایداری، سیستم تهویه اتوماتیک، رینگ آلومینیومی و… در کشور عرضه شود. قیمت این ماشین برای بازار ایران‌ هم مشخص نیست و به دلیل آشفتگی شدید بازار خودروی کشور پیش‌بینی قیمت آن بسیار دشوار است. بااین‌حال، پاتریوت در روسیه خودروی بسیار ارزان‌ قیمتی است و قیمت پایه آن از تنها ۱۱ هزار دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود این جان‌سخت روسی در بازار ایران با قیمتی زیر ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شود.

 

منبع: پدال
  • ناشناس ارسالی در

    خب طبیعیه که با خرید انبوه و لزوم ضادرات حتی زیر ده هزارتا هم بفروشن حالا وارد کننده مگه چقدر سود میخاد؟ ده هزارتا بیست و دوتومن میشه دویست وبیست تومن تازه با دلار ازاد واسه چی اخه پونصددددد؟

ارسال نظر