|
کدخبر: 116931 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش نیوز در گفت و گو با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

تولید و عرضه خودرو همخوانی ندارد / ۲ راهکار برای کاهش قیمت ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما در زمینه مواد اولیه به این نتیجه رسیدیم که امکان کاهش قیمت ۲۰ الی ۳۰ درصدی نرخ وجود دارد. در بحث های مربوط به پتروشیمی، مس و سایر مواد نیز این امکان کاهش قیمت هست.

خودرو تولید و عرضه خودرو همخوانی ندارد / ۲ راهکار برای کاهش قیمت ها

این روزها وضعیت بازار خودرو و قیمت ها نامساعد است. از طرفی با وجود این که خودروسازان اعلام می‌کنند میزان تولیدات بالا رفته اما قیمت ها تعدیل نشده و همچنان روند افزایشی دارد. استفاده از شیوه قرعه کشی نیز آنطور که باید و شاید جواب نداد و نتوانست تقاضاهای کاذب موجود در بازار را به خوبی از بین ببرد.

نمایندگان مجلس دوره یازدهم نیز طرح هایی را برای کاهش قیمت خودرو اعلام کرده‌اند. در این راستا چندی پیش حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: تدوین طرح ساماندهی بازار خودرو به منظور رفع مشکلات موجود در این صنعت در کمیسیون صنایع و معادن انجام شده و ظرف هفته‌های آینده به هیات رئیسه مجلس تقدیم می شود.

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از بررسی شیوه قیمت‌گذاری و نحوه توزیع خودرو در طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی خبر داده است. علیزاده گفت: امضاهای بسیاری برای تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی جمع‌آوری شده ضمن این که ایرادها و اشکالاتی که در نحوه فعالیت، شیوه توزیع و قیمت گذاری خودروسازی ها وجود دارد که باید شفاف سازی شود.

مهدی عسگری، یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفته است: در بخش عرضه خودرو، سیاست‌ها باید به نحوی تدبیر و اجرا شود که بتوانیم بین مصرف کننده واقعی و دلال تمایز قائل شویم. پس شناسایی جامعه هدف و ارائه خدمات به آنها باید در اولویت باشد. بعد از تثبیت قیمت‌گذاری واقعی و مناسب برای خودرو برای حذف دلالان در بازار خودرو، باید مالیات بر قراردادهای مکرر فروش اعمال شود که طرح آن درحال بررسی است.

برای بررسی بیشتر راهکارهایی که برای کنترل قیمت و وضعیت بازار خودرو تعیین شده گفت و گویی تسوط خبرنگار گسترش نیوز با مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس صورت گرفت که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

طاهری

کنترل قیمت ها با ۲ راهکار

طاهری در این خصوص ابتدا اظهار کرد: برای کنترل قیمت ها در بازار خودرو دو پیشنهاد داریم. یکی از آن ها این است که مالیات از افرادی که دارای چندین خودرو هستند و را احتکار کرده اند دریافت شود. بحث دیگر این است که برای کم کردن قیمت خودرو باید قیمت تمام شده تولید آن کاهش پیدا کند. نمی توانیم بگوییم قیمت تمام شده یک رقم مشخص است اما پایین تر از آن نرخ خودرو را به فروش برسانیم.

امکان کاهش نرخ مواد اولیه

وی ادامه داد: ما در زمینه مواد اولیه به این نتیجه رسیدیم که امکان کاهش قیمت ۲۰ الی ۳۰ درصدی نرخ وجود دارد. در بحث های مربوط به پتروشیمی، مس و سایر مواد نیز این امکان کاهش قیمت هست. اکثر این مواد در بازار به قیمت دلار آزاد فروش می‌رود. به نظر می‌رسد در همین حدی که خودرو تولید می‌شود میزان عرضه با تولید همخوانی ندارد. بخش زیادی از خودروهای تولیدی به احتمال خیلی قوی به بازار عرضه نمی‌شود و همین عامل باعث شده حاشیه قیمت زیاد در بازار به وجود آید. اگر کل تولیدات خودرو به صورت شفاف از طریق های مختلف بورس یا قرعه کشی به بازار عرضه شود از ایجاد رانت و حاشیه قیمت بین بازار و کارخانه جلوگیری خواهد شد.

طاهری در پایان اشاره ای دیگر به دریافت مالیات از صاحبان خودرو کرد و گفت: کسانی که به عنوان مثال ۱۰ خودرو دارند باید از خودروی دهم به شدت مالیات گرفته شود که دیگر صرفه ای برای نگه داشتن خودرو نداشته باشد. در صورتی که عرضه خودرو افزایش پیدا کند قیمت ها نیز در بازار کاهشی خواهد شد.

 

  • ناشناس ارسالی در

    انحصار.

  • هادی ارسالی در

    که کاری خود همین آقایون و امثال اینا که همه پست ها رو به ناحق و با پارتی بازی اشغال کردن باعث به وجود امدن این وضع بحرتنی شده ومسخره تر از اون اینه که خودشون هم راه کار بدون رفت از این وضع پیشنهاد میدن

ارسال نظر