|
کدخبر: 117997

جعبه دنده جدید محصولات ایران خودرو مشخص شد

گروه صنعتی ایران خودرو برنامه دارد تا از نیمه دوم سال جاری، نصب جعبه دنده های جدید را بر روی محصولات خود آغاز کند و نوع جدیدی از سیستم انتقال قدرت را بر روی خودروهایی مانند رانا، دنا پلاس، سمند، پژو ۲۰۷i و… نصب نماید.

خودرو جعبه دنده جدید محصولات ایران خودرو مشخص شد

پروژه های شرکت «نیرو محرکه» باعث شده تا امروز گروه صنعتی ایران خودرو مجموعه جدید از گیربکس ها را در اختیار داشته باشد و از سویی برنامه توسعه چند جعبه دنده جدید را اعلام کند. در حال حاضر شش نسل از جعبه دنده های مختلف برای تولید به نیرو محرکه سپرده شده اند و قرار است تا از اواخر سال ۹۹، بخشی از آن ها بر روی خودروهای ایران خودرو نصب شوند. جعبه دنده های جدید این خودروساز داخلی به شرح زیر است:

جعبه دنده MT۵(BE):

این جعبه دنده از نوع دستی است و فناوری سیستم های انتقال قدرت گروه PSA در آن دیده می شود. این گیربکس به داخلی سازی ۹۵ درصد رسیده و گشتاور ۲۰۰ تا ۲۵۰ نیوتن متر را تحمل می کند. جعبه دنده MT۵ سری BE در حال حاضر بر روی برخی محصولات ایران خودرو نصب می شود و آنچنان گیربکس به روزی به حساب نمی آید. اما با توجه به تغییرات ایجاد شده احتمال آن زیاد است که بهبود عملکردی در این سیستم انتقال قدرت قابل مشاهده باشد.

جعبه دنده MT۵ با سینکرونایزرهای جدید:

برخی از جعبه دنده های ۵ سرعته دستی ایران خودرو به تازگی به سیستم تعویض دنده کابلی مجهز شده اند و سینکرونایزرهای آن تغییر کرده است. جعبه دنده MT۵ کابلی ایران خودرو که بر روی خانواده دنا نصب می شود با ارتقایی جزئی همراه شده و سینکرونایزرهای دوبل و تریپل در آن دیده می شود. این جعبه دنده هم تحمل گشتاور ۲۰۰ تا ۲۵۰ نیوتن متر را دارد و قرار است تا به داخلی سازی ۹۵ درصد برسد.

جعبه دنده MT۶:

این جعبه دنده از نوع شش سرعته دستی است و برنامه نصب آن بر روی دنا پلاس، رانا و برخی محصولات دیگر ایران خودرو اعلام شده است. این جعبه دنده هم تحمل گشتاور حداکثری ۲۵۰ نیوتن متر را دارد و از چند هفته قبل تولید آن آغاز شده است. اما قرار است تا از سال ۱۴۰۰ داخلی سازی آن افزایش پیدا کند و به مرحله ۹۵ درصد خودکفایی برسد. این جعبه دنده ۶ سرعته دستی نیز دارای سیستم کابلی است و سینکرونایزرهای دوبل و تریپل در آن دیده می شود.

جعبه دنده نیمه اتوماتیک AMT۵ و AMT۶:

یکی از پروژه هایی که اسفند ۱۳۹۸ در نیرو محرکه و ایران خودرو به نتیجه رسید، تولید جعبه دنده نیمه اتوماتیک یا همان AMT پنج و شش سرعته است. این جعبه دنده قرار است تا بر روی محصولات ارزانتر ایران خودرو نصب شود و خانواده سمند و سورن را هدف قرار داده است. جعبه دنده ۵ سرعته نیمه اتوماتیک نیرو محرکه برای خودروهایی مانند سمند و سورن در نظر گرفته شده اند و احتمال آن وجود دارد که نسخه شش سرعته AMT بر روی رانا پلاس و دنا EF۷ نصب شود. این جعبه دنده های نیمه اتوماتیک هم برنامه داخلی سازی ۸۰ درصد را در پیش گرفته اند و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را انتقال می دهند. جعبه دنده های AMT ارزان ترین نوع سیستم انتقال قدرت بدون نیاز به کلاچ گیری هستند و آن چنان عملکرد مشابه به جعبه دنده AT ندارند. در حال حاضر خودروهایی مانند برلیانس H۲۰۰ اتوماتیک، وولیکس C۳۰ فیس لیفت اتوماتیک، ام جی ۳ و… به جعبه دنده AMT مجهز هستند. کمپانی هیوندای در آخرین پروژه خود جعبه دنده دستی و بدون کلاچی را معرفی کرد که نسل جدید AMTها به حساب می آیند. با این وجود این نوع جعبه دنده ها آنچنان عملکرد جذابی ندارند و نباید توقع خاصی از آن ها داشت.

جعبه دنده AT۶ کمپانی HPT و DAE:

پروژه اتوماتیک سازی دنا پلاس به کمپانی هایی مانند پانچ و HPT سپرده شد و در نهایت هیوندای پاورتک بود که توانست گزینه منطقی را برای خانواده دنا پلاس ایران خودرو ارائه دهد. کمپانی DAE یکی از بزرگترین قطعه سازان شرق آسیا است و تولیدات عمده جعبه دنده HPT را انجام می دهد، مسئولیت ساخت جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک را برای دنا پلاس توربو اتوماتیک قبول کرد.

اما به خاطر مسائل مربوط به تحریم از ذکر نام HPT در جعبه دنده ۶AT دنا پلاس توربو اتوماتیک خودداری می شود و شناسه این قطعه به DAE مرتبط شده است. برای همین است که بر روی بلوک این جعبه دنده نشان تجاری DAE و HPT در کنار هم درج شده و شماره فنی آن نشان می دهد که جعبه دنده اتوماتیک دنا پلاس توربو در «دانگ اتومبیل» تولید شده و فناوری هیوندای پاورتک را دارد. این جعبه دنده فعلا به صورت وارداتی به خط تولید ایران خودرو می آید و به تازگی خط تولید آن مراحل نصب را در نیرو محرکه پشت سر می گذارد. ایران خودرو برنامه دارد تا از زمستان ۱۳۹۹، تولید CKD این جعبه دنده را در ایران آغاز کند و کم کم میزان داخلی سازی آن را افزایش دهد.

جعبه دنده DCT۶:

این جعبه دنده از نوع دو کلاچه تَر (Wet) است و نیرو محرکه برنامه دارد تا از سال ۱۴۰۲ تولید این سیستم انتقال قدرت را با داخلی سازی ۷۰ درصد آغاز کند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه ایران خودرو حدود ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را منتقل می کند و در نسخه Electrified در دست توسعه است.

 

 

منبع: اسب بخار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها