|
کدخبر: 117196 شروین اشیدری

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

نفوذ قطعات خودروی بی‌کیفیت به بازار / خریداران به این نکته توجه کنند

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو اظهار کرد: اگر مردم میخواهند خرید قطعه انجام دهند حتما فاکتور بگیرند. اگر فروشنده می‌گوید فلان قطعه ضمانت دارد مردم بخواهند که آن را حتما در فاکتور قید کنند.

خودرو نفوذ قطعات خودروی بی‌کیفیت به بازار / خریداران به این نکته توجه کنند

این روزها وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو شرایط مساعدی ندارد. سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو چندی پیش در گفت‌وگو با گسترش نیوز هشدار داده بود که احتمال ایجاد کمبود در بازار لوازم یدکی خودرو وجود دارد. حال آنطور که به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده و شاهد کاهش عرضه لوازم یدکی در بازار هستیم. اما آیا با وجود این کمبود در بازار همچنان قطعات اصلی را می‌توان پیدا کرد؟ در هنگام خرید قطعات باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در این خصوص به گسترش نیوز پاسخ می‌دهد.

مهدی-کاظمی

وی ابتدا اظهار کرد: دولت باید نرخ ارز را ثابت نگه دارد. ما نرخی تعیین نمی‌کنیم هرچه که خودشان در نظر می‌گیرند اما این کار را دو سال انجام دهند و به شما قول می‌دهیم تا ۶ ماه بعد هم فراوانی قطعه صورت می‌گیرد و هم قیمت‌ها شکسته می‌شود. نسبتا وقتی قطعه در خارج از کشور تولید می‌شود ارزان است و با توجه به این که قیمت دلار بالا رفته اما باز هم نرخ آن کاذب در نمی‌آید. شعار همکاران ما فروش زیاد سود زیاد است.

افزایش ۲۰ الی ۵۰ درصدی قیمت ها

کاظمی در خصوص میزان افزایش قیمت قطعات گفت: اصولا با توج به کاهش مسافرت‌ها امسال مصرف قطعات خودرو کاهش پیدا کرد. اما به طور کلی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بعضی از قطعات تا ۲۰ رشد قیمت داشته و بعضی دیگر متاسفانه تا ۵۰ درصد یا حتی بیشتر افزایش نرخ داشته‌اند.

خروج قطعات بی‌کیفیت از انبارها

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در رابطه با قطعات تقلبی و کم کیفیت گفت: تقریبا در ۲ الی ۳ سال اخیر به دلیل پیگیری‌های مکرر و جدی قطعات بی‌کیفیت به سمت کم شدن می‌رفت. در این میان یک سری افراد و شرکت‌ها چنین قطعاتی را آورده بودند اما آنها را نمی‌فروختند و در انبارها نگه می‌داشتند. حالا که تعداد قطعات در بازار کم شده در نتیجه آنها نیز در انبارها نگه نمی‌دارند و به بازار عرضه می‌کنند. آن بی‌کیفیت‌ها حداقل کمبود را تامین می‌کند اما دردسر آن بیشتر است ولی به دلیل نبود قطعه فروش آنها انجام می‌شود.

وی افزود: این قطعات بی‌کیفیت در بازار وجود دارد اما قاچاق نداریم. همه یاد گرفتیم بی‌کیفیت و قاچاق و تقلبی را همه به عنوان قاچاق بنامیم. هر کدام از این نوع قطعات معانی متفاوتی داریم. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چنین قطعاتی در بازار وجود ندارد اما می‌گوییم که این قطعات را نخرند. سال‌های گذشته مردم از خانه که خارج می‌شدند راحت می‌توانستند قطعات مختلف را بخرند اما حالا به دلیل ایجاد کمبود در بازار مجبور هستند مسافت بیشتری را برای پیدا کردن قطعات طی کنند. برند خوب باز هم فراوان است و همچنان پیدا می‌شود.

توصیه هایی به خریداران و فروشندگان

این فعال حوزه لوازم یدکی خودرو به مردم برای خرید خودرو توصیه کرد: اگر مردم میخواهند خرید قطعه انجام دهند حتما فاکتور بگیرند. اگر فروشنده می‌گوید فلان قطعه ضمانت دارد مردم بخواهند که آن را حتما در فاکتور قید کنند. ما به همکاران گفتیم که همه قطعات خودرو از اصلی تا نمونه‌های ایرانی ضمانت دارد و قطعه بدون ضمانت نداریم.

کاظمی در پایان اشاره کرد: همکاران نیز نگران فاکتور دادن نباشند. فاکتور تضمین‌کننده است و مشتری نیز راضی به خرید می‌شود. چرا که خریدار می‌فهمد که این قطعه اصل است به خاطر همین برای آن فاکتور داده می‌شود. مالیات هم با این فاکتورها کاری ندارد. اجناس از این طریق شناسنامه دار خواهند شد. یک فاکتور شاید ۲۰۰ تومان در بیاید اما هم مصرف‌کننده با خیال راحت جنس را می‌خرد و مشتریان نیز حفظ خواهد شد.

ارسال نظر