|
کدخبر: 115202 شروین اشیدری

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با کارشناس حوزه خودرو مطرح شد:

تناقض در سوددهی خودرویی ها در بورس

کارشناس حوزه خودرو اظهار کرد: درصد کمی از سهام خودروسازان شاید در حدود ۳ الی ۴ درصد فروخته شده باشد که رقم آن در مقابل هزینه‌های خودروسازی بسیار کم است. این ارقام بخشی از نقدینگی مورد نیاز یکی دو ماهه صنعت خودرو را تامین می‌کند.

خودرو تناقض در سوددهی خودرویی ها در بورس

این روزها به نوعی توجه همه مردم به سمت بورس معطوف شده است. سرمایه داران از کوچک و بزرگ سعی می‌کنند پول خود را به این بازار وارد و در آن سرمایه‌گذاری کنند. از جمله نمادهای پر متقاضی در بورس خودرویی‌ها هستند چرا که سوددهی آنها نیز به طور کلی بالاست. این در شرایطی است که خودروسازان اعلام می‌کنند زیان ده هستند و به طور کلی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری شرایط مساعدی ندارند. پس ماجرا چیست؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه گفت‌وگویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

کاکایی

وی ابتدا اظهار کرد: باید گفت که در مورد خودروسازان تجدید ارزیابی صورت گرفته و اگر سهام یا املاکی فروخته نشود در نتیجه نقدینگی نیز وارد این شرکت‌ها نخواهد شد. افزایش قیمت سهام به طور کلی به این معنی نیست که نقدینگی وارد شده است. بخش کوچکی از این سهام در بازار فروخته می‌شود و البته هنوز مشخص نیست این خرید و فروش داخل سیستم انجام می‌شود و یا افراد از بیرون خریداری می‌کنند. وقتی که داخل شرکت‌ها خرید و فروش صورت گیرد در حقیقت هیچ نقدینگی وارد شرکت نمی‌شود.

چقدر از سهام خودروسازان فروخته شده است؟

وی ادامه داد: اقتصاد ژاپن در سال ۱۹۹۳ فرو پاشید و تا ۱۰ سال تمام در رکود بود. اینجا نیز همینطور است و زمینی تجدید ارزیابی می‌شود و معنای آن ورود نقدینگی نیست هرچند که یک هیجان در بازار ایجاد می‌کند. اگر درصد بالایی از سهام خودروسازی جابه‌جا شود متوجه خواهیم شد اما بیشتر خریداران سهام دو خودروساز سیستم‌های داخلی است که تحت کنترل دولت بوده است. درصد کمی حدود ۳ الی ۴ درصد ممکن است سهام فروخته شده باشد و رقم آن در مقابل هزینه‌های خودروسازی بسیار کم است. این ارقام بخشی از نقدینگی مورد نیاز یکی دو ماهه صنعت خودرو را تامین می‌کند.

فروش اموال برای ادامه کار

این کارشناس حوزه خودرو در ادامه گفت: خودروسازان با همین فروش سهام و پیش فروش هایی که انجام می‌دهند توانسته‌اند کارهای خود را ادامه ‌دهند. خودروسازی درحال‌حاضر زیان ده است و شکی در آن نیست. این که بتوانند با فروش اموال کارهای خود را ادامه دهند در شرایط فعلی ایراد خاصی ندارد اما در دراز مدت قطعا معنی خوبی نمی‌دهد و باید منتظر اتفاقات دیگری باشیم.

تناقض در بورس و تولید

کاکایی تصریح کرد: درحال‌حاضر در بیشتر صنایع با چنین وضعیتی هم در خصوص تولید و هم در رابطه با بهره گیری از بورس مواجه هستیم. از یک طرف رشد منفی تولید واقعی را داریم و از طرف دیگر رشد بورس وجود دارد که این دو با یکدیگر در تناقض است. شرکت‌ها تجدید ارزیابی می‌کنند و متناسب با آن برای خود ارزش‌گذاری می‌کنند اما تفسیر دیگر این است که ارزش پول ملی پایین آمده و بازیکنان بازار سرمایه از این طریق ارزش اموال خود را ثابت نگه می‌دارند اما معنی آن تولید ثروت نیست.

وی اظهار کرد: در حقیقت استفاده از بورس زیان هایی را که دولت و مسئولان به صنعت خودروسازی زده‌اند را پوشش خواهد داد. این اتفاقی که در بورس در حال رخ دادن است اصلا جالب نیست. درآمد ملی کشور پایین آمده، تولید در صنعت خودرو نیز پایین آمده و این مورد را هیچ کس نمی‌تواند انکار کند. ضمن این که گفته می‌شود تولید نسبت به چند ماه گذشته بالا رفته هر چند که بیشتر این خودروها نیز در کف پارکینگ‌ها می‌مانند. امیدوارم افرادی که بورس را می‌چرخانند بدانند که با ارزش پول ملی چه می‌کنند.

ماجرای افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها

کاکای در پایان به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: درحال‌حاضر قیمت خودرو را در کارخانه ۳۰ درصد بالا برده‌اند اما باز هم ۳۰ الی ۴۰ درصد پایین تر از ارزش واقعی است. نکته دیگر هم این است که خیلی از تعهدات برای گذشته است و ۸۰ درصد تولید فعلی با قیمت‌های قبل داده می‌شود. اما قیمت فولاد و مواد پتروشیمی ۸ برابر شده است و این به صورت واضح به معنای زیان ده بودن است. امیدوارم مسئولان بورسی و بانکی کشور با این حرکت کاری نکنند کل مملکت سقوط کند چرا که شبیه همین اتفاق در ژاپن افتاد با وجود این که ژاپن یک کشور صنعتی است اما ۱۰ سال در رکود کامل بودند. اگر تولید رشد کند هرگونه بحرانی را بالاخره رد خواهیم کرد اما اگر بورس به سمتی حرکت کند که دیگر کسی کار نکند شرایط بسیار بدتر خواهد شد.

 

  • محمد ارسالی در

    با این مسولین و تدابیر امیدوارانه عالیجنابان. صددرصد سقوط آزاد خواهیم کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها