|
کدخبر: 112204

راز پیشرفت چین در صنعت خودروسازی

سعید مدنی – مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا

ماجرای رشد کشورهای مختلف در صنعت خودروسازی با یکدیگر متفاوت است. در این میان دو کشور هند و چین را مثال می‌زنیم که هردو توانستند به جایگاه خوبی در صنعت خودروسازی برسند. هند مدت‌های زیادی اجازه واردات خودرو به کشورش را نمی‌داد. این کشور تمام انرژی خود را روی صنعت قطعه‌سازی گذاشت. صنعت قطعه‌سازی حدود ۸۰ درصد ارزش افزوده صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهد. بالطبع وقتی که هند در این صنعت رشد کرد در نتیجه صادرات به سایر کشورها را انجام داد. همه این موارد باعث شد انگیزه ایجاد شود و خودروسازان در هندوستان سرمایه‌گذاری کنند. حال خودروهای بسیار پیشرفته دنیا در هندوستان تولید می‌شود.

سعید-مدنی

در مورد چین نیز باید گفت که این کشور به نحو دیگری عمل کرد و موفق هم بود. اولا توسعه صنعت خودروسازی بدون دخالت دولت و حمایت‌های منطقی و غیرمنطقی باید رشد کند. چین وقتی که نظام اقتصادی خود را باز کرد و فضا را برای غربی‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری آزاد گذاشت یک مقرراتی وضع کرد. همه خودروسازان در این صورت توانستند با توجه به فضای کسب و کار و بازار تقاضای بسیار زیاد به این کشور وارد شوند. این در صورتی بود که می‌بایست ۴۰ درصد ساخت داخل انجام شود و ۶۰ درصد امکان واردات از خارج صورت گیرد.

این قانون اجرایی و قراردادها پایش شد همچنین اجازه واردات به صورت cbu داده نشد. عوارض زیادی را برای تعداد محدودی از خودروها که قرار بود به صورت cbu وارد شود نیز وضع کرد. از همه نقاط دنیا خودروسازان در کشور چین سرمایه‌گذاری کردند و به‌تدریج کپی‌کاری را نیز از این شرکت‌ها شروع کرد. شرکت‌های طراحی مهندسی قوی ایجاد شد و اوایل کپی‌کاری‌ها شاید خیلی خوب نبود اما به‌تدریج این کشور راه و روش را یاد گرفت.

بعد از آن با پیشرفت‌های که در صنعت خودروسازی این کشور صورت گرفت آنها به مرحله‌ای رسیدند که می‌گفتند ۶۰ درصد خودروها باید داخلی‌سازی شود. این درصدها به‌تدریج افزایش پیدا کرد. مواردی از جمله ایجاد موانع فیزیکی برای واردات خودرو، بهبود فضای کسب‌و‌کار، کمک به توسعه صنعت قطعه‌سازی کارهای مهمی است که در صنعت خودروسازی این کشور صورت گرفت. دولت زمین‌های مجانی در اختیار قطعه‌سازان گذاشت و وام‌های کم‌بهره به آنها داد. حتی از تایوان شرکت‌هایی که در زمینه قطعه‌سازی دانش و فناوری خوبی داشتند را به این کشور آوردند و تا حد ۱۰۰ برابر توسعه دادند. در یک مقیاس کلان کمک کردند تا توسعه فناوری صورت گیرد اما از طرف دیگر کنترل لازم را انجام دادند.

چون فضای کسب و کار بر مبنای توسعه و صادرات بود این صنعت عملا رشد کرد. در صنعت خودروسازی ایران علی‌رغم تلاش‌های گوناگون که برخی سازندگان انجام می‌دهند تا ساخت داخل را بالا ببرند. کدام کمک از طرف دولت را می‌گیرند؟ به غیر از این که کنترل قیمت صورت می‌گیرد و این کار خودروسازان ایرانی را به روز سیاه نشانده است!

 

نویسنده: سعید مدنی
  • علی اصغر سهرابفر ارسالی در

    بنام خداوند يكتا
    با احترام ،‌با توجه به سري بودن اين اطلاعات بنده جهت آگاهي ملت آن را فاش مي نمايم كه پيشرفت چين در صنعت خود بدليل جلسه محرمانه با مديران ايران خودرو وسايپا ايران بود كه مديران كاركشته و عالم ما با راهنمايي هاي خود راه حلهايي جهت پيشرفت صنعت خودروي چين فراهم نمودند و از آنجا كه اين بزرگمردان بسيار فروتن مي باشند براي فاش نشدن اين توانايي به صنعت خودروي ايران گند زدند تا مردم متوجه اين همه بار علمي نشوند و چيني ها همچنان مقصد ترقي را به سمت ايران طي مي كنند با تشكر از زحمات شبانه روزي دولت !

  • سعید ارسالی در

    چینی ها در صنعت خودروسازی پیشرفت نکرده اند اینکه میان خودروهای باکلاس تولید می کنند همه ی اینها کپی های خودروهای امریکایی انگلیسی فرانسوی است چینی ها کپی می کنند که خودرو طراحی می کنند نه اینکه خودشان طراحی می کنند چینی ها مگه عقل دارند خودرو طراحی کنند فقط کپی

ارسال نظر