|
کدخبر: 111951 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش نیوز:

همه چیز درباره سرامیک بدنه خودرو + مزایا و معایب

احتمالا تبلیغات مختلفی درباره سرامیک بدنه خودرو، گلس کوتینگ، پوشش بدنه به صورت نانو و... در فضای مجازه دیده یا در مورد آن‌ها شنیده‌اید. اما واقعا این نوع پوشش‌های چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا نیاز است که همه افرادی که صاحب خودرو هستند سراغ سرامیک بدنه بروند؟ برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه گسترش نیوز باشید.

خودرو همه چیز درباره سرامیک بدنه خودرو + مزایا و معایب

ظاهر خارجی خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شفافیت آن باعث می‌شود نظر همه را جلب کند. خودروسازان توجه ویژه‌ای به شفافیت رنگ بدنه و همچنین مقاومت آن دارند. همزمان با پیشرفت صنعت خودروسازی در این زمینه، طی سال‌های اخیر واکس، پولیش و مواد شوینده تخصصی زیادی وارد بازار شده است. علاوه بر این یک سری لایه‌های محافظتی نیز به بازار راه یافته که به نوعی با استفاده از فناوری نانو ساخته شده است و به آن‌ها پوشش نانوسرامیک می‌گویند. 

پوشش‌های نانوسرامیک ابتدا توسط تیونرهای مشهور برای به کارگیری روی خودروهای لوکس و گران قیمت مورد استفاده قرار گرفت اما بعدها به بازار نیز راه یافت. بسیاری از افراد که حتی صاحب خودروهای ارزان قیمت هستند به دلیل وسواس زیاد تمایل دارند که از این نوع پوشش‌ها استفاده کنند و با ورود پوشش‌های نانوسرامیک به بازار قیمت آن‌ها نیز تا حدی کاهش یافت و در دسترس همه قرار گرفت. اما پوشش نانوسرامیک دقیقا چیست؟

صفر تا صد نانوسرامیک

نانوسرامیک در حقیقت یک نوع مایع پلیمری است که توسط افراد آموزش دیده با روش‌های خاصی روی بدنه خودرو کشیده می‌شود. این مایع با رنگ بیرونی بدنه خودرو پیوند برقرار می‌کند و یک حالت محافظ ایجاد خواهد کرد. یکی از خواص جالب نانوسرامیک‌ها این است که از ذرات ریزی تشکیل می‌شود و هنگامی که با رنگ بدنه پیوند برقرار می‌کند یک حالت ترمیم نیز برای رنگ ایجاد خواهد کرد و خط و خش‌های کوچک را از بین می‌برد. 

شاید کلیپ‌های گوناگونی در این زمینه دیده باشید که آب گل‌آلود روی بدنه خودرو می‌ریزند و این آب به سرعت سرازیر می‌شود. یکی از خاصیت‌های نانوسرامیک‌ها دقیقا همین مورد است که خاصیت آبگریزی دارد. از طرف دیگر این پوشش‌ها باعث می‌شود که بدنه خودرو مثل روز اول براق و شفاف باشد و رنگ آن دوام بیشتری پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین استفاده از پولیش و نانوسرامیک‌ها داشته باشیم می‌توان گفت این پوشش‌ها عمر بیشتری دارند. 

چرا واکس استفاده نکنیم؟

هزینه استفاده از واکس قاعدتا کمتر از نانوسرامیک است و شفافیت خوبی نیز به رنگ بدنه خودرو می‌دهند ضمن این که یک لایه محافظ نسبتا ضعیف نیز ایجاد می‌کند. اما در بهترین حالت ممکن واکس‌ها نهایتا برای چند ماه از خودروی شما محافظت می‌کنند و عملکرد آن‌ها به خوبی نانوسرامیک نیست. واکس بدنه پس از مدتی فرسوده می‌شود و باید دوباره مورد استفاده قرار گیرد و چه بسا ممکن است خودرو در طول یک سال، چندین‌بار نیاز به واکس مجدد داشته باشد. اما وقتی از روکش نانو سرامیک استفاده می‌کنید، این اطمینان وجود دارد که دیگر نیازی به هزینه‌ی چندین‌باره برای پوشش سرامیک مجدد یا واکس ندارید. واکس بدنه خودرو، در طول زمان، بر اثر عوامل آب وهوایی، عوامل اسیدی و آسیب‌های ناشی از پرندگان فرسوده می‌شود؛ اما نانو سرامیک در برابر این صدمات، مقاوم است و سال‌ها دوام و استحکام دارد. پس در مجموع می‌توان گفت پوشش سرامیکی از نظر طول عمر و کیفیت و کارایی بهتر از واکس بدنه عمل می‌کند.

مهم‌ترین مزایای روکش سرامیک

اگر بخواهیم به مهم‌ترین مزایای روکش سرامیکی اشاره کنیم می‌توان مواردی از جمله جلوگیری از خوردگی‌ها شیمیایی ناشی از آلاینده‌های اسیدی، جلوگیری از اکسیداسیون یا از بین رفتن لایه رنگ بدنه توسط اشعه uv و همچنین جلوگیری از ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو اشاره کرد. 

نانوسرامیک به صرفه است؟

شاید ابتدا فکر کنید استفاده از نانوسرامیک گران تمام شود و مقرون به صرفه نباشد. اما در صورتی که کار به درستی و حرفه ای انجام شود این پوشش تقریبا دائمی محسوب می‌شود و طول عمر زیادی دارد. 

ایرادات

قاعدتا انجام نانوسرامیک خودرو یک سری ایرادات هم دارد پس اگر مشتاق استفاده از این نوع پوشش‌ها شدید بهتر است به این بخش قضیه نیز توجه داشته باشید. یکی از اصلی‌ترین مشکلات نانوسرامیک زمان‌بر بودن انجام آن کار است. پوشش خودرو باید به صورت دستی و مرحله به مرحله انجام شود بنابراین نیاز به چند روز زمان خواهد داشت هرچند که ممکن است برخی از برندها این کار را برای شما در یک روز نیز انجام دهند. البته در این حالت که به شما گفته می‌شود پوشش را به صورت سریع انجام می‌دهند بهتر است کمی محتاط باشید. یکی دیگر از مشکلات پوشش‌های سرامیکی این است که اگر توسط تیم حرفه‌ای انجام نشود حتی ممکن است چهره خودروی شما زشت‌تر از قبل شود پس در انتخاب تیم انجام‌دهنده کار دقت کنید. 

ماجرای ۹H چیست؟

اگر کمی در موضوع پوشش بدنه خودرو دقیق‌تر شده باشید احتمالا ۹H نیز به گوشتان خورده است. در حقیقت ۹H یک امتیاز و درجه در تست سختی مداد (Pencil Hardness Test) محسوب می‌شود. آزمون سختی مداد برای تعیین میزان مقاومت در برابر خراش روی بدنه استفاده می‌شود که در این آزمون حرف H مخفف Hardness است. فعلا یکی از بالاترین درجه‌های سختی در برابر تست مداد همین ۹H است و باعث شده برندها روی آن مانور زیادی بدهند. 

ارسال نظر