|
کدخبر: 108888

آمار تولید خودرو در سه ماهه ۹۹

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود تحریم‌ها و گرانی ارز، دیگر افزایش واردات توجیه ندارد، در این شرایط به سمت نهضت ساخت داخل حرکت می‌کنیم و در سه ماه امسال میزان تولید خودرو در کشور ۱۳ درصد افزایش یافته است.

خودرو آمار تولید خودرو در سه ماهه ۹۹

مهدی صادقی نیارکی روز سه شنبه در پنجمین همایش مکمل‌های رژیمی و غذایی در هتل المپیک تهران افزود: تولید اقلام حفاظتی علیه کرونا در ایران نسبت به هفته اول اسفند به میزان زیادی افزایش یافته است. در هفته اول اسفند حتی قبل از اعلام دولت صادرات ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده ممنوع شد.در آن زمان در بیشتر داروخانه‌ها بزرگ نوشته بودند ماسک و الکل نداریم اما بعد از یک ماه در داروخانه بزرگتر قبل نوشتند، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده داریم.

وی گفت: سیاست وزارت صنعت آسان‌سازی روند تولید است البته باید سلامت روانی و جانی مردم را نیز در نظر بگیریم و سلامت مردم را در استفاده از تولیدات کشور تضمین کنیم.

صادقی نیارکی افزود: برای افزایش تولید در کشور باید همزمان با تغییر پارادایم به سمت افزایش تولید و تقویت نهضت ساخت داخل حرکت کنیم.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: در مورد مکمل‌های غذایی و رژیمی نیز تا یک دهه پیش حدود ۸۰ درصد مکمل‌ها وارداتی بودند اما اکنون ۸۰ درصد این اقلام در داخل کشور تولید می‌شوند. در سال ۸۲، تراز صادرات و واردات مکمل‌ها ۳۷ هزار منفی بود اما امسال این منحنی تغییر کرده و تولید جان گرفته است.

صادقی نیارکی گفت: روزگاری با دلار نفتی کالا وارد می‌کردیم اما امروز دیگر از دلار نفتی خبری نیست و با این نرخ ارز هر چقدر هم تخفیف باشد دیگر واردات توجیه ندارد به همین علت در حوزه دارو و مکمل‌ها چه گیاهی و چه شیمیایی به سمت عمق تولیدات و افزایش تولید مواد اولیه، جانبی و واسطه حرکت می‌کنیم. بر این اساس میزان واردات مواد اولیه و واسطه از ۲۸ میلیارد دلار امسال به ۱۹۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وی افزود: هفته گذشته ۶۶ میلیون دلار کاهش ارز برای مصارف صنعتی داشتیم و ارزبری واردات لوازم خانگی نیز ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است. تولید تلویزیون در کشور که ۸۰ درصد آن در اختیار دو کمپانی کره‌ای بود امروز با خارج شدن آنها از کشور به سمتی رفته است که امسال تولید تلویزیون در کشور ۵۰ درصد رشد کرده، تولید ماشین لباسشویی ۱۰۰ درصد و تولید یخچال ۱۳ درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: در حوزه خودرو نیز که نخستین تحریم امریکا بود با توجه به اینکه این صنعت با ۳۶ رشته و صنعت قبل و بعد از خود در ارتباط است شاهد رشد ۱۳ درصدی تولید در سه ماه گذشته بودیم که نشانه افزایش و عمق ساخت داخل در کشور است.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها