|
کدخبر: 108242 شروین اشیدری

عضو هیات تجدید نظر شورای رقابت در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز:

فرمول قیمت خودرو چگونه تغییر می‌کند؟

عضو هیات تجدید نظر شورای رقابت اظهار کرد: فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو ثابت است اما عددهایی مانند تورم بخشی، کیفیت خودرو، کاهش معایب و بهره‌وری تولیدکننده که داخل آن قرار می‌گیرد متغیر است. بنابراین صرفا با یک تحمیل قیمت به خودروسازان نیست.

خودرو فرمول قیمت خودرو چگونه تغییر می‌کند؟

این روزها وضعیت خودروسازان آنطور که می‌گویند مساعد نیست و نسبت به قیمت گذاری دستوری اعتراض دارند. در بازار نیز شرایط نامساعد است و روش‌های فروش به صورت قرعه کشی و مواردی که اخیرا در خصوص آن‌ها صحبت شد هنوز نتیجه خاصی نداده است. با تمام این وجود قیمت خودرو از کارخانه تا بازار اختلاف زیادی دارد و مشکل حل نشده است. برای بررسی بیشتر روند قیمت گذاری خودرو گفت و گویی با آلبرت بغزیان، عضو هیات تجدیدنظر شورای رقابت انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

آلبرت-بغزیان

وی ابتدا اظهار کرد: وقتی تعداد خودرویی که قرار بود توزیع شود خیلی کمتر از نیاز و تقاضای بازار بود تنها راه حلی که خواستیم عادلانه‌تر باشد آن را به عهده شانس بگذاریم. قرعه‌کشی به نوعی توزیع شانس بود و در حقیقت تاثیری بر بازار خودرو یا کاهش تقاضا نداشت. این کار یک حرکت جدید برای رساندن خودرو به دست مردم بود. دولت باید راهکاری در نظر می‌گرفت تا از دلال‌بازی در این زمینه جلوگیری شود و فقط خودرو به دست مصرف‌کنندگانی برسد که حداقل می‌خواهند آن را برای ۲ سال نگه دارند.

علل افزایش قیمت خودرو

بغزیان در خصوص علل افزایش قیمت خودرو در بازار به ذکر نکاتی پرداخت و گفت: دلیل افزایش قیمت خودرو به رشد نرخ ارز برمی‌گردد و این باعث گران شدن خودروهای خارجی و به همین روال داخلی‌ها می‌شود. علاوه بر این اتفاق خاصی نیفتاد و تولیدات خودرو نیز بالا نرفته است. پیش‌فروش جدیدی هم قرار نیست صورت گیرد و هیچ نکته‌ای که بخواهد قیمت خودرو را کاهش دهد وجود ندارد. اگر قیمت خودرو به صورت مقطعی کاهش پیدا می‌کند از سوی بازارسازان است و بعد از این که فروشنده نبود قیمت‌ها را بالا می‌برند.

قیمت گذاری خودرو دستوری نیست

این عضو هیات تجدید نظر شورای رقابت در رابطه با فرمول این شورا اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری نیست و شورای رقابت فرمولی را تعیین می‌کند که این فرمول بر اساس شاخص‌های بانک مرکزی قیمتی به دست می‌آید. این فرمولی است که طی آن اجحافی به مصرف‌کننده یا تولیدکننده نمی‌شود. وقتی که خودروساز این قضیه را از ید شورای رقابت درآورد و به سازمان حمایت داد باعث ایجاد مشکلاتی شد و شرایط به جایی رسید که نتوانستند قیمت را افزایش دهند و توجیه کنند. در نتیجه دوباره به شورای رقابت متوسل شدند. معمولا به دلیل کمبود عرضه خودرو حتما ما یک فاصله بین قیمت کارخانه و بازار پیدا می‌کنیم. اگر همه قیمت‌ها بر اساس بازار باشد دیگر خریداری وجود نخواهد داشت.

تغییر نرخ خودرو به صورت فصلی

وی افزود: فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو ثابت است اما عددهایی مانند تورم بخشی، کیفیت خودرو، کاهش معایب و بهره‌وری تولیدکننده که داخل آن قرار می‌گیرد متغیر است. بنابراین صرفا فقط یک تحمیل قیمت نیست و نرخ استخراج می‌شود سپس شورا نیز بررسی می‌کند که آیا این کار به درستی انجام شده یا خیر. بنابراین به اصطلاح حق را هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده در نظر می‌گیریم.

وی در پایان اشاره کرد: تغییر در قیمت مصوب خودرو هر بار که شاخص‌های جدید اعلام شود انجام خواهد شد. شاخص‌ها معمولا چند ماه یک بار توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و برای محاسبه تورم بخشی باید مدت زمانی گذشته باشد تا محاسبه شود. اگر برعکس شد و تورم کاهش پیدا کرد آیا قیمت‌ها پایین می‌آید؟ بنابراین در این فرمول شرایطی به گونه‌ای پیش می‌رود که فقط نیاز به افزایش قیمت‌ها وجود داشته باشد و احتمال کاهش نرخ خودرو نیست.

  • خانم ارسالی در

    سلام وای من تیبا 2 رو خیلی دوس دارم خیلی قشنگه ببینم میتونم یکی بخرم

    • ناشناس ارسالی در

      توخواب

ارسال نظر