|
کدخبر: 105253

فایده قرعه کشی‌ها برای بازار خودرو

محمد علی اسفنانی: عرضه خودرو به صورت قرعه کشی و تحویل آن به تقاضا‌کنندگان واقعی، برنامه مناسبی است و باید استمرار داشته باشد.

خودرو فایده قرعه کشی‌ها برای بازار خودرو

محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات حکومتی تهران در پاسخ به اینکه وضعیت بازار خودرو پس از عرضه این کالا به صورت قرعه کشی و تحویل آن به تقاضا‌کنندگان واقعی چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: عرضه خودرو به صورت قرعه کشی و تحویل آن به تقاضا‌کنندگان واقعی، برنامه مناسبی است و اگر به همین سبک عمل شود و فقط به کسانی که مصرف‌کننده واقعی این کالا باشند، خودرو داده شود؛ شاهد بهتر شدن وضعیت بازار خودرو خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین شرکت‌های خودروساز باید افزایش یابد، افزود: در چنین وضعیتی انجام این اقدام می‌تواند تاثیر مثبتی در بازار خودرو داشته باشد و می‌تواند قیمت خودرو را در بازار تثبیت کند.

اسفنانی تصریح کرد: نظر شخصی من این است که این اقدام باید به صورت صحیح و منطقی ادامه پیدا کند و صرفاً برای کوتاه مدت برنامه‌ریزی نشود بلکه برای بلند مدت برنامه‌ریزی و اجرایی شود تا اثر بخشی بهتری در بازار خودرو را شاهد باشیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران در واکنش به اینکه برخی از تقاضا‌کنندگان خودرو که در بهمن ماه سال ۹۸ اقدام به پیش خرید خودروی سمند کرده بودند اکنون با گذشته چندین ماه از عدم تحویل سفارشات توسط شرکت ایران خودرو گذشته است، گفت: تحویل خودرو از سوی سازنده آن تابع قرارداد منعقد شده بین تقاضا‌کننده و عرضه‌کننده است.

وی افزود: در صورتی که در قرارداد منعقد شده بین شرکت سازنده خودرو و تقاضا‌کننده آن، تعدیل قیمت، تکمیل وجه، سود ناشی از تأخیر و خسارت ناشی از تاخیر بیان و عملی شده باشد و در غیر آن هیچ شرط و شروط دیگری وجود نداشته باشد، افراد متضرر و شاکی به سازمان تعزیرات حکومتی جهت بررسی پرونده مراجعه و شکایت خود را به ما تحویل دهند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران تصریح کرد: ارائه خدمات برای تحویل خودرو در شرکت‌های خودرو‌ساز با یکدیگر متفاوت است و در خصوص این موضوع باید دید که در قرارداد منعقد شده بین خریداران و عرضه‌کنندگان خودرو چه مفادی ذکر و به امضا رسیده است، تا پس از آن به پرونده‌ها رسیدگی و احکام صادر شود.

وی در پاسخ به اینکه در صورت دریافت شکایات مردمی در چه بازه زمانی پرونده‌ها مختومه و احکام از سوی سازمان تعزیرات حکومتی صادر خواهد شد، افزود: متوسط زمان صدور احکام صادره از سوی سازمان درحال‌حاضر کمتر از ۱۰۰ روز است و این مدت زمان بررسی منوط به شرایط و طرف قرارداد است که باید بررسی شود که مفاد این پرونده‌ها به چه صورت است.

اسفنانی ادامه داد: به عنوان نمونه شرکت سایپا دیزل مکلف به فروش ۲هزار و ۲۰۰ کامیون اف اچ ۵۰۰، به تقاضا‌کنندگان آن شده بود و برای آن نیز از خریداران کل مبالغ و یا بخشی از مبالغ را پیش از تحویل محصول دریافت کرده بود که در نهایت نتوانست به تعهدات خود عمل کند و از این تعداد خودرو فقط ۵۰۰ عدد به تقاضا‌کنندگان تحویل داد و برای هزار و ۷۰۰ سفارش دیگر امکان ساخت خودرو برای این شرکت سازنده وجود نداشت.

وی افزود: در صورتی که شرکت سازنده خودرو نتواند محصولات سفارشی را به تقاضا‌کنندگان تحویل دهد باید تصمیم دیگری برای این موضوع لحاظ شود که در ادامه یا باید خودروی مشابه محصول سفارش شده به خریداران تحویل داده شود و یا اینکه کل مبالغ دریافت شده از متقاضیان را به آنها برگرداند.

منبع: عصر خودرو

 

  • ایرانی جانم فدای وطنم ارسالی در

    با سلام : چرا همیشه قراداد های ایران خود رو یا سایپا به نحو آنها تمام می شود؟در آ خر که میفرمایید که اگر خودرو فوق قرداد م وجود نباشد خودرویی مشابه به آنها تعلق می گیرد. کدام مشابه مگر کوئیک با ساندرو مشا به هستش؟ یا تندر ال 90 با 206 مشابه هستش ؟تاوان تعهدات خودرو سازان را مردم میدهند . ممنون و متشکر

ارسال نظر