|
کدخبر: 104030 شروین اشیدری

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با دبیر انجمن خودروسازان مطرح شد:

تبدیل خودروی یورو ۴ به ۵ چقدر قیمت را بالا می‌برد؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: شاید تبدیل یک خودروی یورو ۴ به ۵ باعث شود قیمت خودرو ۲۰ میلیون تومان بالا رود.

خودرو تبدیل خودروی یورو ۴ به ۵ چقدر قیمت را بالا می‌برد؟

خودروسازان از سال ۹۹ ملزم شدند که خودروهای یورو ۵ تولید کنند. ساخت این خودروها با مشکلات زیادی همراه است ضمن این که سوخت یورو ۵ نیز همچنان فراهم نیست و در آینده باعث ایجاد مشکل برای این خودروها می‌شود. برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌و‌گویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

نعمت-بخش

خودروسازان همچنان در حال زیان

نعمت‌بخش ابتدا اظهار کرد: خودروسازان با وجود این که قیمت‌ها در کارخانه افزایش پیدا کرده همچنان زیان می‌کنند. این که شورای رقابت قیمت‌گذاری را انجام دهد همه این موارد باید جمع شود و این مسائل جواب نمی‌دهد. شرکت‌های خودروساز در اسفندماه تجدید ارزیابی کردند و از زیان خارج شدند اما اگر دوباره قرار باشد قیمت‌ها درست نشود خودروسازان زیان می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص تولید خودروهای یورو ۵ گفت: یک سری از خودروها به صورت یورو ۵ تولید شدند البته سوخت آن‌ها فراهم نیست و مردمی که خریداری می‌کنند در آینده دچار مشکل می‌شوند. کاتالیستی که در این خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ۱۶۰ هزار کیلومتر کار کند ولی وقتی بنزین یورو ۴ در آن استفاده شود بعد ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر این کاتالیست خراب می‌شود و باید آن را تعویض کنید.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: ما از سرپرست وزارت صمت خواستیم که نشستی با آقای کلانتری بگذارند و استدلال ما را بشنوند. اولا یورو ۴ نسبت به یورو ۵ اختلاف در ناکس دارند که مشکل ممکلت نیست. دلیل روشن این است که در دوران کرونایی نیز با وجود تردد کم خودروها مشکل آلایندگی داشتیم. به صورت دقیق نمی‌دانم کدام خودروها یورو ۵ شدند اما هم از محصولات ایران خودرو و هم سایپا داریم.

افزایش ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودروها

نعمت‌بخش در خصوص هزینه این تبدیل استاندارد گفت: آن‌هایی نیز که به صورت یورو ۴ تولید می‌شوند را نیز می‌توان به نمونه‌های یورو ۵ تبدیل کرد اما قیمت‌ها بالا می‌رود و شاید یک خودرو ۲۰ میلیون تومان گران شود! کاتالیستی که باید ۱۸ گرم از فلزات گران قیمت داشته باشد در این خودروها نیاز به ۶۰ گرم از این مواد دارد تا بتواند آلایندگی را رفع کند و این قضیه قیمت‌ها را بالا می‌برد. این ذرات گران قیمت از خارج باید به کشور بیاید و نیاز به تامین ارز دارد.

دبیر انجمن خودروسازان به ذکر نکته‌ای پرداخت و گفت: مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش اظهار کرد ۷ کیلوگرم از این مواد ۲ ماه در آلمان است و گفته می‌شود که این مواد به ایران حمل نمی‌شود. ارز این فلزات تامین نمی‌شود و ما باید در خودروها از این نوع کاتالیست‌ها استفاده کنیم در صورتی که سوخت آن به صورت سراسری تامین نمی‌شود. ما درخواست کردیم که دلیل مخالفت خود را به سازمان محیط زیست توضیح دهیم. این چه افتخاری است که وقتی سوخت فراهم نیست از استاندارد یورو ۵ استفاده کرد. در این صورت آلایندگی بهتر نمی‌شود و به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.

لازم به ذکر است که چندی پیش دبیر انجمن خودروسازان در مصاحبه‌ای دیگر با گسترش‌نیوز اظهار کرده بود: پیشرانه‌های سایپاx۱۰۰ و x۲۰۰ مجهز به استاندارد یورو ۵ است اما مابقی این استاندارد را ندارد. در شرکت ایران‌خودرو نیزtu۵، tu۳ و ef۷ یورو ۵ است اما بقیه پیشرانه‌های آن چنین استانداردی را ندارند.خودروهایی که در فروردین ماه تولید شده یورو ۵ هستند و قاعدتا قیمت آنها بالاتر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها