|
کدخبر: 194780

قارچ سیاه از دیگر علائم ابتلا به کرونا

ویروس کرونا با جهش‌ها و علائم متفاوتی خود را نشان داده است از آبریزش بینی و تنگی نفس گرفته تا ناراحتی‌های گوارشی، اما اکنون به گفته برخی از متخصصان، قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا دیده شده است.

خروجی رپرتاژ آسام قارچ سیاه از دیگر علائم ابتلا به کرونا

به گزارش پایگاه خبری خوندنی: دکتر صالح محبی متخصص گوش و حلق و بینی در این باره گفت: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و بعد از شیوع کرونا، در برخی از مبتلایان بیشتر ظاهر می شود و با علائم تورم چشم و افتادی پلک، ترشحات تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند.

وی اظهار داشت: قارچ سیاه در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می یابد و با توجه به اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، زمینه بروز این بیماری نیز افزایش می یابد، حدود ۱۲ نفر در کشور به قارچ  سیاه مبتلا شدند و تعدادی از آن ها جان خود را از دست دادند.

این پزشک تصریح کرد: قارچ سیاه بیماری مسری‌ نیست و افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند و نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد، فقط این که مردم از مصرف خودسرانه کورتون خودداری کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: میزان ابتلا به قارچ سیاه با شیوع کرونا در هند بسیار افزایش یافت و در واقع یک عفونت قارچی است که  در بین بیماران کرونایی شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است، اما این بیماری قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام می توان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.

محبی با اشاره به اینکه کرونا چالش های زیادی را بوجود آورده است، اظهار امیدواری کرد با واکسیناسیون عمومی، این چالش ها کمتر شود و از مردم خواست پروتکل های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

به گزارش ایرنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا نیز می‌گوید قارچ سیاه در کپک و مواد آلی پوسیده در خاک وجود دارد و از طریق استنشاق یا بریدگی و زخم‌های پوستی وارد بدن انسان می‌شود و روی سینوس‌ها تاثیر می‌گذارد.  

یک علت ابتلای بیماران یا بهبودیافتگان کرونا می‌تواند این باشد که قارچ از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. عفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست. علت نامگذاری نیز آن است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

عفونت قارچی بسیار تهاجمی است و باید به سرعت مداوا شود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های عفونی آمریکا، نرخ مرگ و میر ابتلا به این عفونت را ۵۴ درصد اعلام کرده که رقمی هشدار دهنده است.  

در مورد علایم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد. پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و داروهای استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود وجود داشته باشد. بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی بشدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

ارسال نظر