|
کدخبر: 93397

آغاز دوباره پخش تششعات هسته‌ای در «چرنوبیل»

با ادامه آتش سوزی در جنگل های اطراف نیروگاه هسته ای چرنوبیل که زمانی بزرگترین فاجعه هسته ای در آن رخ داده است، نگرانی ها نسبت به افزایش سطح تشعشعات در منطقه و خطرات ناشی از آن افزایش یافته است.

گسترش نیوز - هفته گذشته بخشی از جنگل های شمال اوکراین که در محدوده ممنوعه اطراف نیروگاه هسته ای چرنوبیل قرار دارد به دلیل نامشخصی دچار حریق شد. متاسفانه باوجود تلاش آتش نشانان برای مهار حریق، آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

به دلیل وجود تشعشعات رادیواکتیو به شعاع دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در اطراف نیروگاه چرنوبیل، گفته می شود که سطح این تشعشعات در اطراف حریق افزایش یافته است.

با این حال، مقامات کی یف پایتخت اوکراین که حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد، اعلام کرده اند که در حال حاضر سطح تشعشات در این شهر در حد نرمال قرار دارد.

در آوریل سال ۱۹۸۶ راکتور شماره چهار نیروگاه چرنوبیل منفجر شد که در نتیجه آن مقادیر زیادی از مواد رادیواکتیو در اطراف نیروگاه منتشر شد. پس از وقوع این حادثه که به عنوان بزرگ ترین فاجعه هسته ای جهان شناخته می شود، صدها هزار نفر در نزدیکی نیروگاه مجبور به ترک خانه های خود شدند اما این تاسیسات پس از گذشت ۱۰ سال از وقوع حادثه و در پی فشارهای بین المللی و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به طور کامل متروکه شد.

اکنون هیچ انسانی حق زندگی کردن تا شعاع ۳۰ کیلومتری نیروگاه قدیمی چرنوبیل را ندارد.

وقوع آتش سوزی در جنگل های اطراف نیروگاه که در غرب محدوده ممنوعه قرار دارند، اتفاقی معمول به شمار می آید اما این بار به دلیل گستردگی آتش، وزش باد و خشکی هوا مهار آن با مشکلاتی مواجه شده است. مسئولان مربوطه تلاش می کنند تا مانع از نزدیک شدن آتش به نیروگاه شوند.

جنگل های شمالی اوکراین، واقع در محدوده ممنوعه اطراف نیروگاه چرنوبیل از سال ۱۹۸۶ تاکنون خالی بوده اند. این جنگل ها پیش از این در سال ۲۰۱۸ نیز دچار حریق شدند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها