|
کدخبر: 263517

سودجویی برخی افراد در بحران ریزش متروپل

کمک به حادثه‌دیدگان متروپل مردم را به حضور در صحنه ترغیب کرده بود؛ اما در این میان عده‌ای به ظاهر به قصد کمک برای معرفی کسب و کار خود و حتی فروش سگ‌هایشان در محل حادثه حاضر شدند که این امر کمک رسانی را مختل کرد.

متروپل فقط در چند دقیقه فروریخت؛ اما هنوز پس از چند روز از این حادثه دردناک، ذره‌ای از غم مردم ایران کاسته نشده است؛ در همان لحظات ابتدایی مردم آبادان و حتی دیگر استان‌ها برای امدادرسانی راهی منطقه شدند؛ تصاویر منتشر شده حاکی از این است که مردم هرچه از دستشان بر می‌آمد دریغ نکردند. از جان و مال هرچه داشتند، گذشتند و در کنار دیگر ارگان‌های امدادرسانی کردند. فردی که تجربه داشت در کنار امدادگران به آواربرداری مشغول شد و دیگری مواد غذایی میان امدادگران توزیع کرد.

حالا در این میان به نظر می‌رسد برخی منتظر رونق کسب‌وکارشان هستند؛ نادر گل محمدی رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال‌ احمر با اشاره به حادثه ریزش ساختمان مترو پل گفت: فقط ۲ ساعت پس از وقوع حادثه ۲ تیم آنست (آموزش نگهداری سگ‌های تجسس) از اهواز به محل حادثه منتقل شدند و جستجوها آغاز شد.

وی با بیان اینکه هر تیم شامل یک سگ به همراه مربی‌اش می‌شود، گفت: در روز نخست چهار نفر به کمک سگ‌ها و سه نفر با دستگاه‌ها زنده یابی از زیر آوار نجات پیدا کردند. در حال حاضر نیز هشت تیم از استان‌های همجوار در منطقه حضور دارند؛ تیم سگ‌های آنست کرمان هم در حال آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام  شوند.

گل محمدی حضور افرادی غیر از تیم هلال‌احمر با سگ‌هایشان را برای جستجو در روند امدادرسانی بسیار مخرب اعلام کرد و افزود: در حالی این افراد با سگ‌هایشان که آموزش‌های جستجو را ندیده بودند در محل آواربرداری حضور پیدا می‌کردند که مانع فعالیت به‌موقع تیم‌های هلال‌احمر و ازدست‌رفتن زمان طلایی امدادرسانی شدند.

وی درباره نحوه آموزش سگ‌های آنست هلال‌احمر گفت: این سگ‌ها که از نژاد ژرمن شپرد هستند، از پنج‌ماهگی هر روز آموزش می‌بینند؛ این سگ بسیار باهوش و حس بویایی به‌شدت قویی دارند ‌ و با شرایط آب‌وهوایی ایران سازگار هستند. این حیوانات از نظر جسمی قوی و برای جستجو در عملیات مناسب هستند.

گل محمدی که ۲۰ سال سابقه آموزش در تیم‌های آنست را دارد، افزود: مربیان این سگ‌ها نیز به طور مداوم در دوره‌های آموزشی داخلی و بین‌المللی شرکت می‌کنند و با اطلاعات روز دنیا آشنا می‌شوند و  شناخت کافی از شرایط دارند.

برخی از این افراد با حضور چند دقیقه‌ای با سگ‌هایشان اقدام به تولید ویدئوهای متعدد و پخش اخبار نادرست و شایعه و در نهایت معرفی خودشان برای فروش سگ و مربی کردند

رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال‌ احمر یکی دیگر از توانمندی این مربیان سگ‌ها را، شناخت نوع آوار دانست، ‌گفت: آوارها انواع متفاوتی دارد؛ به‌ عنوان‌ مثال در زلزله بم نوع آواربرداری به آوار کیکی معروف بود و آوار متروپل بتنی است؛ ‌مربی‌های آنست سال‌های آموزش شناخت نوع آوارها را دیده‌اند و می‌دانند چگونه در آوارهای مختلف و برای نجات افراد گرفتار در آوار تونل بزنند.

وی درباره شرایط تمرینی این سگ‌ها گفت: این سگ‌ها هر روز در موقعیت مشابه (روستاها و مناطق مخروبه) و باهدف تمرینی واقعی آموزش می‌بینند؛ تا برای جستجو فرد گرفتار در آوار آماده باشند.

گل محمدی افزود: متأسفانه در این روزها افرادی به همراه سگشان برای جستجوی افراد زنده به محل آوار متروپل آمدند که نه‌تنها هیچ کمکی از دستشان برنیامد بلکه بر روند عملیات جستجو تیم‌های هلال‌احمر نیز خدشه وارد می‌کردند و زمان طلایی برای نجات افراد زنده را از ما می‌گرفتند.

سگ-های-زنده-یاب

وی با بیان این که بسیاری از افراد به دلیل حس نوع‌دوستی و کمک به مردم زیر آوار مانده حضور پیدا کرده بودند، گفت: البته تعدادی نیز قصد سوء استفاده داشتند و در پی معرفی  کسب و کارشان بودند. برخی از این افراد با حضور چند دقیقه‌ای با سگ‌هایشان اقدام به تولید ویدئو چند ساعته و پخش اخبار نادرست و شایعه و در نهایت معرفی خودشان برای فروش سگ و مربی کردند.

هیچ‌کدام از این افراد که اکنون در شبکه‌های مجازی معروف شدند، حتی یک نفر را نتوانستند از زیر آوار نجات بدهند و تنها اقدام به شایعه سازی کردند و سگ‌هایشان را فروختند. این افراد با جان مردم پلی برای فروش سگ‌هایشان درست کردند.

رئیس اداره آموزش و نگهداری سگ‌های تجسس هلال‌ احمر گفت: برخلاف شایعات، هیچ کمبود سگ جستجو در متروپل وجود ندارد و به دلیل شرایط جغرافیایی آنجا تنها دو سگ امکان جستجو دارند و بعد از مدت فعالیتشان آنها به مکانی برای استراحت می‌روند و دو سگ دیگر جستجو را آغاز می‌کنند؛ ورود سگ‌های متفرقه توسط مردم، تنها روند جستجو را کُند و برای امدادگران دردسرساز بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها