|
کدخبر: 241180

درگیری محیط بانان با شکارچیان در تالاب میانکاله

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستگیری تعدادی از شکارچیانی که در روزهای اخیر به تالاب میانکاله هجوم برده بودند، گفت: وضعیت محیط بانانی که در این درگیری حضور داشتند مطلوب و آسیب‌های وارده سطحی بوده است.

سرهنگ جمشید محبت خانی ضمن تشریح وضعیت درگیری اخیر در تالاب میانکاله خاطرنشان کرد: طبق اطلاعاتی که از منابع محلی به دست ما رسیده، از هفت روز پیش  ۱۰۰ نفر از شکارچیان مسلح در سه مرحله در اعتراض به لغو مجوز شکار در این منطقه به سمت تالاب میانکاله هجوم بردند. تقریبا چنین اتفاقی با این حجم از افراد پیش از این مشاهده نشده بود.

وی ادامه داد: هماهنگی این حرکت در فضای مجازی انجام شده بود و این افراد در سه مرحله اقدامات خود را صورت دادند. در هر سه مرحله محیط‌بانان تالاب میانکاله در استان مازندران و محیط بانان بندرترکمن در استان گلستان با هماهنگی کارکنان انتظامی و دریابانی این مناطق تعدادی از این افراد را دستگیر کردند و در اختیار دستگاه قضایی قرار دادند. دیروز نیز جلسه شورای تامین بندرترکمن با حضور مسئولان محیط زیست استان گلستان برگزار و تصمیمات خوبی برای پیشگیری از اتفاقات مشابه گرفته شد. یکشنبه( ۲۴ بهمن ماه) نیز شورای تامین گلستان برای شناسایی باقی افراد و هماهنگی قضایی برای برخورد با آنان تشکیل خواهد شد.   

محبت‌خانی با اشاره به راه‌های قانونی پیش روی شکارچیان گفت: شکارچیان اگر خواستار مجوز شکار هستند، باید بدانند که این راهکار درست آن نیست. محیط زیست از راه  قانون اجازه ارایه درخواست برای مجوز شکار را بر اساس شرایط حیات وحش و جمعیت گونه‌ها داده است. در صورت تکرار چنین حرکاتی یگان حفاظت به جد با متخلفان برخورد خواهد کرد. در حال حاضر نیز هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی و قضایی برای پیشگیری و برخورد جدی با افراد متخلف انجام شده است و تعدادی دستگیر شده‌اند.

وی افزود: مولفه‌های مختلفی برای صدور مجوز شکار که این افراد به لغو آن معترضند، وجود دارد. صدور مجوز نیازمند هماهنگی با دفتر حیات وحش است و یکی از مولفه‌های مد نظر حیات وحش جمعیت گونه‌هاست.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت محیط بانان پس از این درگیری اظهار کرد: خوشبختانه محیط بانان به علت ساچمه‌ای بودن تیر اسلحه‌های شکاری و پوشش مناسب دچار آسیب جدی نشده اند و آسیب وارده سطحی است و حتی به اورژانس نیز نرفتند. تنها چهار نفر از محیط بانان در جریان این درگیری‌ها دچار آسیب جزئی شده اند.   

وی در ادامه اظهارکرد: دستگاه‌های امنیتی نسبت به این موضوع حساس شده اند و به متخلفان اخطار می‌دهیم که این حرکت را تکرار نکنند. مسیر قانونمند رسیدن به هدف برای شکارچیان مشخص است و چنین اقداماتی فقط دردسر در پی خواهد داشت و بدون نتیجه خواهد ماند. منطقه میانکاله که این شکارچیان وارد آن شدند، بخشی از مناطق چهارگانه محیط زیست و پناهگاه حیات وحش و زیست‌کره محسوب می شود و حتی ورود به آن نیز باید با هماهنگی باشد.

محبت‌خانی در پایان ضمن اشاره به راه‌های جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی گفت: اطلاع‌رسانی و هماهنگی بهتر میان مسئولان محیط زیست و دستگاه های امنیتی، قضایی و سیاسی می‌تواند برای کنترل اتفاقات احتمالی این چنینی موثر باشد. برای نمونه ورود شورای تامین استان‌های مربوطه که جلسه آن با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. ما از رسانه‌ها و مردم نیز برای دغدغه ای که نسبت به محیط زیست دارند، تشکر می‌کنیم و از مردم می‌خواهیم تا در حد توان خود به ارشاد و راهنمایی این افراد کمک کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها