|
کدخبر: 233053

تایید حکم قصاص محیط بان کرمانشاهی / ماجرا چه بود؟

مرکز رسانه قوه قضاییه روز سه شنبه درخصوص انتشار خبر تایید حکم قصاص محیط بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور توضیحاتی را ارائه کرد.

حوادث تایید حکم قصاص محیط بان کرمانشاهی / ماجرا چه بود؟

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: صبح امروز خبری در فضای رسانه ای کشور منتشر شد که بر اساس آن حکم قصاص محیط بان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

پیشتر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ۲۵ آبان ماه خود درباره علت صدور حکم قصاص برای محیط بان کرمانشاهی، توضیحاتی ارائه کرده بود که بازخوانی آنها حقیقت این پرونده و علت صدور حکم قصاص را روشن می‌کند.

خداییان در این زمینه گفته بود: باید توجه داشت که هم حمایت قضایی باید به موجب قانون باشد و هم عملکرد ضابطین باید در چارچوب قانون صورت گیرد. همان قانونی که اجازه حمل سلاح را به ضابطین داده همان قانون نیز نحوه به کارگیری سلاح را مشخص کرده است.

 سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد: اگر ضابطین به موجب قانون و در چارچوب قانون از اسلحه و سلاحی که در اختیار دارند، استفاده کنند، طبیعتا فاقد هر گونه مسئولیت کیفری و حقوقی خواهند بود؛ اما چنانچه رعایت مقررات را در به کارگیری سلاح رعایت نکنند، طبیعتا به موجب همان قانون مسئولیت کامل حقوقی و کیفری خواهند داشت.

وی ادامه داد: در مورد این پرونده خاص از رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه سوال کردیم و ایشان گزارش داده اند حکم قصاص به این دلیل صادر شده که در استفاده از سلاح، رعایت مقررات صورت نگرفته است.

خداییان عنوان کرد: بر اساس این گزارش، قتل در محیطی صورت گرفته که منطقه حفاظت شده نبوده و در واقع در منطقه مسکونی رقم خورده است و آن اشخاصی که به طرف آن‌ها تیراندازی شده هم مسلح نبودند و سلاحی در اختیار آن‌ها نبوده است.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده  جان ماموران نیز در خطر نبوده و حمله‌ای نسبت به آن‌ها صورت نگرفته بوده و بر همین اساس، دادگاه حکم به محکومیت این محیط بان صادر کرده است.

پرونده این فرد به اتهام مباشرت در قتل عمد رسیدگی شد

در همین زمینه، رئیس کل دادگستری کرمانشاه نیز در ۲۵ آبان ماه عنوان کرد: پرونده این فرد به اتهام مباشرت در قتل عمد رسیدگی و پس از بررسی‌های دقیق حکم قصاص صادر شده است.

پرویز توسلی‌زاده افزود: همه قرائن و امارات موجود در پرونده به انضمام اقاریر متعدد متهم حکایت از این دارد که مقتول بر اثر تیراندازی صورت گرفته با سلاح سازمانی توسط آقای برومند نجفی به قتل رسیده است و پزشکی قانونی نیز علت تامه فوت را خونریزی مغزی و خونریزی وسیع داخلی متعاقب پارگی ریه به دنبال اصابت شی پرتابه‌ای اعلام کرده است.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه تیراندازی از ناحیه متهم با سلاح سازمانی در راستای انجام وظیفه منبعث از قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی بوده، تصریح کرد: این فرد پس از کسب خبر در خصوص شکار غیرمجاز توسط سرنشینان خودرویی به محل عزیمت و به محض مشاهده خودروی خاطی به سمت خودرو تیراندازی می‌کند که منجر به فوت احدی از شهروندان می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس بررسی مستندات، هیچ‌گونه حمله‌ای چه با سلاح سرد و چه سلاح گرم به مأمورین صورت نگرفته و جان هیچ شخصی نیز در خطر نبوده و مامورین نباید از سلاح استفاده می کردند.

سلاح یا ابزار شکار غیرمجاز نیز از سرنشینان خودرو کشف نشده است

توسلی زاده با اشاره به اظهارات سرنشینان خودرو مبنی بر اینکه برای جمع آوری گیاهان دارویی به این منطقه رفته بودند و در مسیر برگشت سه نفر با لباس شخصی و با سلاح بدون در دست داشتن هیچ‌گونه علائم هشدار دهنده به جلوی آن‌ها آمده‌اند و این افراد نیز فکر کرده‌اند نامبردگان راهزن هستند و متوقف نشده‌اند، گفت: نکته مهم این است که محل برخورد، مسکونی و خارج از هرگونه منطقه حفاظت شده و بر روی جاده اصلی و ترانزیتی کرمانشاه - تهران بوده است.

وی یادآور شد: هیچگونه اقلام غیرمجاز از جمله سلاح یا ابزار شکار و یا شکارغیرمجاز نیز از سرنشینان خودرو کشف نشده و مأمورین هیچ‌گونه دلیلی حتی برای توقیف خودرو پراید و یا بازرسی آن نداشتند.

توسلی زاده در همان تاریخ اعلام کرد که بنابر تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر ایجاد سازش، اقدامات این دادگستری در این راستا و به منظور جلب رضایت اولیای دم در این پرونده در حال انجام است.

جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست امروز از تایید حکم قصاص محیطبان کرمانشاهی از سوی دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم با تلاش‌های معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و همراهی رئیس قوه قضائیه، زمینه‌ بازنگری و تجدیدنظر در این حکم مهیا شود.

۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در منطقه حفاظت شده بیستون کرمانشاه، محیط بان برومند نجفی به همراه تعدادی از همکاران خود با یک  دستگاه خودروی پراید حامل ۶ مظنون به شکار غیر مجاز درگیر شد که این درگیری منجر به فوت یکی از این مظنونان شد که چندی پیش کیفرخواست با عنوان اتهام قتل عمد برای این محیط‌بان صادر شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر