|
کدخبر: 209514

ادعای عجیب وکلای آرمان/ غزاله در زاهدان زنده است!

چهارشنبه ۲۸ مهر امسال زمان جدید برای اجرای حکم آرمان تعیین شده، اما حاشیه‌های این پرونده تمامی ندارد و وکلای او با طرح ادعا‌های جدید در پرونده از رئیس قوه قضاییه درخواست کردند حکم متوقف شود. در نامه چهار وکیل آرمان به حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اعلام شده است بر اساس اظهارات شاهدان، غزاله در زاهدان دیده شده است.

با ارسال این نامه و در حالی که دوبار در یک هفته گذشته حکم متوقف شده بود، باید دید این نامه و طرح ادعا‌های جدید می‌تواند دوباره اجرای حکم را متوقف کند یا روز چهارشنبه اولیای دم مقتولان سرنوشت پسر جوان را پای چوبه دار رقم می‌زنند.

بحث و جدل در مورد قصاص‌شدن یا نشدن آرمان همچنان وجود دارد و هر بار و درست زمانی که او یک قدم به چوبه دار نزدیک‌تر می‌شود، طرح ادعایی جدید، چند قدم آرمان را از مرگ دورتر می‌کند. ماجرای قتل غزاله به دست آرمان به سال ۹۲ برمی‌گردد. هر دو در سفر به ترکیه با یکدیگر آشنا شدند، اما این آشنایی سرانجام خوشی نداشت. غزاله ۱۹ساله تصمیم‌گرفته بود برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود، موضوعی که البته به مذاق آرمان ۱۷ ساله چندان خوش نیامد و پس از جر و بحث با دختر نوجوان، او را به قتل رساند. قتل غزاله با دستگیری آرمان لو رفت و او در اولین اعترافات خود گفت غزاله را با ضربات متعدد میله بارفیکس به قتل رسانده و پس از قراردادن جسدش در داخل چمدان، آن را به سطل‌های مکانیزه شهری منتقل کرده بود. مدتی بعد ادعا کرد دخالتی در قتل غزاله با میله بارفیکس نداشته و تنها او را هل داده و او بر اثر برخورد سرش با میز جانش را از دست داده است.

والدین غزاله از همان روز اول دستگیری آرمان درخواست قصاص کردند، اما با گذشت حدود هشت سال از قتل غزاله، اجرای حکم قصاص او همچنان در هاله‌ای از ابهام و هربار با طرح ادعای جدیدی از سوی وکلای متعددش، اجرای حکم متوقف می‌شود و آرمان دوباره به زندان برمی‌گردد. حالا پس از هشت سال، پرونده آرمان به نقطه‌ای رسیده که برخی وکلای او اعلام می‌کنند غزاله بر اثر قتل غیرعمد فوت شده و آرمان مستحق قصاص نیست.

نامه وکلا به رئیس دستگاه قضا

چهار وکیل آرمان در نامه‌ای به رئیس دستگاه قضا، ابهاماتی به پرونده وارد کرده و خواستار توقف اجرای حکم شدند. در این نامه آمده‌است: اینجانبان وکلای قبلی و فعلی آرمان ضمن ابراز نگرانی شدید خویش از اجرای قریب‌الوقوع دادنامه‌ای که ایرادات متعدد شرعی و قانونی داشته و دارد، تقاضای فوری صدور دستور توقف اجرای حکم مذکور و مطالبه پرونده و بررسی آن توسط شخص حضرتعالی را که تجربه تصدی کرسی قضات را داشته‌اید، دارد. شهادت کتبی اخیر چند نفر از اهالی مردم زاهدان که فقدانی مذکور را در آن شهر رویت کرده‌اند، فاسدبودن اقاریر نامبرده به جهت بازداشت انفرادی به مدت ۷۰روز در اداره آگاهی و عدم استماع آن توسط قاضی محکمه، عدم پیدایش جسد فقدانی و استصحاب بقای حیات نامبرده در فرض شک در حیات به‌ویژه با توجه به ارائه مدارکی مبنی بر اخذ مرخصی تحصیلی و تمدید دفترچه درمانی و ارائه نکردن دلیل متقن و قوی در رد انتساب آن به فقدانی، از جمله مواردی است که وکلای آرمان در این نامه به آن استناد کردند.

اعتراض وکلای آرمان

ولی ا... حسینی، یکی از وکلای آرمان در جدیدترین اظهارنظر خود در مورد وضعیت پرونده آرمان به جام‌جم می‌گوید: «من و یکی از قضات پس از محاکمه آرمان، از رای قصاص عدول کرده و اعلام کردیم او مستحق قصاص نیست. ضمن این‌که هیچ یک از ادله مانند آلات جرم و جنازه وجود ندارد. اولین بار است که در تاریخ فعالیت قضایی خود می‌بینم چنین حکمی صادر، تایید و قرار است به زودی اجرا شود. هدف وکلا و تمام افرادی که به این پرونده ورود و اظهارنظرکرده‌اند، نجات آرمان است. او مستحق قصاص نیست و ایرادات فراوانی به پرونده وارد است.»

حسینی، عجله در محاکمه دوباره و تایید حکم اعدام آرمان را تعجب‌آور می‌خواند و ادامه می‌دهد: «حکم مجدد قصاص سه روز بعد از سوی دیوانعالی کشور تایید شد که عجیب است. ما معتقدیم به ایرادات فراوانی که در این پرونده وجود دارد رسیدگی نشده است و خواهان روشن‌شدن این ایرادات و ابهامات هستیم. می‌توان آرمان را حتی بیشتر از این در زندان نگه داشت و زمانی‌که ابهامات رفع شد حکم را اجرا کرد، چرا که اگر یک درصد اشتباه در این پرونده وجود داشته باشد و آرمان قصاص شود چه اتفاقی می‌افتد. ضمن این‌که روند دادگاه‌ها باعث شد تا ذهنیت خانواده غزاله تغییرکند. در حال حاضرآن‌ها می‌گویند آرمان محل جنازه را اعلام کند تا رضایت دهند، در حالی‌که هیچ جنازه‌ای وجود ندارد.»

او در خصوص ورود برخی سلبریتی‌ها به ماجرای آرمان می‌گوید: «هدف وکلا و تمام افراد این است که بتوانند آرمان را از قصاص نجات دهند، بار‌ها افراد مختلف به خانه پدر و مادر غزاله رفته‌اند، اما آن‌ها حاضر به رضایت نشده‌اند. چهارشنبه آرمان دوباره پای چوبه دار می‌رود. از رئیس قوه قضاییه می‌خواهیم تا اجرای حکم متوقف شده و پرونده بررسی دوباره شود. ما در نامه اخیر به آقای اژه‌ای ایرادات پرونده را اعلام کردیم و خیلی امیدوار هستیم ایشان نامه را خوانده و دستور بررسی ایرادات پرونده را بدهند.»

فوت غزاله اثبات نشده

محمدحسین شاملو که شش سال وکالت پرونده آرمان را به عهده داشته، معتقد است اگر اوکاری کرده بود، حتما آن را با وکیلش در میان می‌گذاشت. به باور این حقوقدان، فوت غزاله با تکیه بر دلایل قاطع اثبات نشده و هرچه در دادگاه ارائه شده، تنها بر اساس حدس و گمان است.

این حقوقدان حتی بحث اقرار متهم به قتل را زیر سوال می‌برد. او معتقد است اگر حرف‌های آرمان ملاک اقرار به قتل باشد، جدا از این‌که این اقرار به قتل نزد ضابط بوده و در حضور قاضی محکمه نبوده، از نظر قانون هیچ اعتباری ندارد. به گفته او، اقرار قاتل این بوده که «با غزاله مشاجره داشتم و او را هل دادم و سرش به پایه میز خورد.» این اقرار از لحاظ قانونی و شرعی، اگر حتی این دختر خانم فوت هم شده باشد، قتل غیرعمد تلقی می‌شود. در هر صورت شبهات زیادی در این پرونده وجود دارد.

قرار بود ببخشم، ۸ سال قبل می‌بخشیدم

مادر غزاله شکور با بیان این‌که در طول این مدت زجر‌های فراوانی متحمل شدیم، گفت: اگر قرار بود گذشت کنیم، سال اول یا دوم می‌بخشیدیم نه بعد از این‌که ۸ سال سختی کشیدیم، اعلام گذشت کنیم.

ناهید شکوهی در خصوص تعویق اجرای حکم آرمان، اظهار کرد: ظاهرا حکم چند نفر به تعویق افتاده و دلیل این تعویق را نمی‌دانم. به ما اطلاع دادند اجرا ندارند و گفتند به شما خبر می‌دهیم.

مادر غزاله شکور افزود: در طول این مدت زجر‌های فراوانی متحمل شدیم و با وجود این همه سختی که به ما وارد شده، درخواست گذشت دارند؟ ۷ سال و نیم پیگیر حقمان بودیم؛ الان باید بگوییم بخشیدیم؟ اگر قرار بود گذشت کنیم، سال اول یا دوم می‌بخشیدیم نه این‌که بعد از ۸ سال سختی اعلام گذشت کنیم. وی اضافه کرد: ما فقط به خاطر گرفتن حق خودمان و سایر غزاله‌ها این همه سختی را تحمل کردیم. ما کم زجر نکشیدیم و ۷ سال و نیم است که در حال پیگیری این پرونده هستیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر