|
کدخبر: 209097

وضعیت مبهم زلزله زدگان اندیکا / وعده هایی که عملی نشد!

در شرایطی که حدود دو هفته از وقوع زلزله در استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان می گذرد، اسکان موقت زلزله زدگان اندیکا همچنان در وضعیت مبهمی قرار دارد.

حوادث وضعیت مبهم زلزله زدگان اندیکا / وعده هایی که عملی نشد!

در شرایطی که حدود دو هفته از وقوع زلزله در استان های چهارمحال و بختیاری و خوزستان می گذرد، اسکان موقت زلزله زدگان اندیکا همچنان در وضعیت مبهمی قرار دارد؛ به نحوی که با وجود تاکید فعالان جهادی خوزستان، مبنی بر این که ساکنان روستاهای زلزله زده اندیکا حداقل به ۴۰۰ کانکس احتیاج دارند، مسئولان بنیاد مسکن می گویند که فعلا برنامه ای برای اهدای کانکس به زلزله زدگان ندارند.

در این میان رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی به مسئولان بنیاد مسکن پیشنهاد کرد که ابتدا خودشان یک شب در چادرهای زلزله زدگان اندیکا بخوابند، بعد اگر توانستند سرمای طاقت فرسای منطقه را تحمل کنند، از تحویل کانکس به این افراد خودداری کنند.

زلزله-زدگان-اندیکا-(3)

زلزله زدگان اندیکا / با وجود گذشت حدود دو هفته از زلزله اخیر چهارمحال و بختیاری و خوزستان، زلزله زدگان اندیکا هنوز در وضعیت نامناسبی زندگی می کنند. آمارهای رسمی از این حکایت دارد که حدود ۶۲۰ واحد از منازل زلزله زدگان اندیکا به طور کامل تخریب شده است. البته بخشی از زلزله زدگان اندیکا، عشایر کوچ‌رو هستند که در فصول سرد سال در روستاهای این منطقه زندگی نمی کنند. اما بازهم ایمان محمدی نرگسی، رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور تاکید دارد که بیش از دو سوم زلزله زدگان اندیکا به صورت ثابت در منطقه حضور دارند و با توجه به

بهانه های بنیاد مسکن برای عدم تحویل کانکس به زلزله زدگان اندیکا

 ۱۲ روز از وقوع نخستین زلزله و ۷ روز از وقوع دومین زلزله مهیب جنوب غرب کشور می گذرد و هنوز هم تکلیف نحوه اسکان دائم یا موقت مردم روستاهای اندیکا که هر دو زلزله آسیب شدیدی را به منازل آنها وارد کرد، مشخص نشده است و بخش زیادی از زلزله زدگان همچنان در چادرهای اهدایی هلال احمر زندگی می کنند.

این در حالی است که به گفته حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان، ۶۲۰ منزل روستایی در شهرستان اندیکا به طور کامل از زلزله اخیر خسارت دیده اند و در مجموع آسیب جدی به یک هزار و ۳۰۰ خانه در روستاهای اندیکا وارد شده است.

بخش زیادی از مردم روستاهای اندیکا، عشایری هستند که فقط در فصل گرما در خانه های روستایی زندگی می کنند و فصل سرما را در چادرهای خود در مناطق گرمسیری می گذرانند. اتفاقا همین مساله به بهانه ای برای بنیاد مسکن تبدیل شده است که نه تنها به عشایر زلزله زده اندیکا بلکه حتی به روستاییانی که در تمام طول سال در روستاهای این شهرستان اقامت دارند نیز کانکس ندهد.

آن طور هم که مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اخیرا  گفت، با توجه به این که اولا بیشتر زلزله زدگان اندیکا عشایری هستند که در فصل سرما از این منطقه کوچ می کنند، ثانیا بنیاد مسکن برنامه دارد که منازل مسکونی جدید روستاییان ثابت منطقه در مدت کمتر از سه ماه ساخته شود و ثالثا چون سقف بسیاری از منازل آسیب دیده در روستاهای اندیکا فرونریخته است، مردم می توانند تا ساخته شدن منازل جدید، در آن خانه ها زندگی کنند، بنابراین فعلا این بنیاد برنامه ای برای اهدای کانکس به زلزله زدگان اندیکا ندارد.

زلزله-زدگان-اندیکا-(2)

این در حالی است که فعالان جهادی خوزستانی تاکید دارند که اولا امکان ساخت منازل مسکونی در روستاهای صعب العبور اندیکا در کمتر از سه ماه فراهم نیست، ثانیا امکان زندگی مردم در فصل سرما در چادر یا خانه هایی که دیوارهایشان ترک خورده و مقاومت آنها به حداقل ممکن رسیده است، وجود ندارد و ثالثا بیش از دو سوم زلزله زدگان اندیکا، روستاییانی هستند که به صورت ثابت در منطقه حضور دارند، بنابراین بنیاد مسکن باید حداقل ۴۰۰ کانکس به زلزله زدگان این منطقه بدهد تا آنها بتوانند در سرمای طاقت فرسای اندیکا دوام بیاورند.

کانکس بدهید تا زلزله زدگان از حمله مار، عقرب و حیوانات وحشی در امان باشند

این نکته ای است که ایمان محمدی نرگسی، رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور در گفت و گویی روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: وضعیتی که اکنون جهادگران و نیروهای مردمی حاضر در مناطق زلزله زده اندیکا مشاهده می کنند، با آمارها و تحلیل هایی که برخی مسئولان انجام می دهند، بسیار متفاوت است.

مسئول شبکه ملی جوانان انقلاب خوزستان، صحبت های مسئولان بنیاد مسکن درباره این که زلزله زدگان اندیکا احتیاجی به کانکس ندارند را غیرکارشناسی توصیف کرد و گفت: مردم روستاهای زلزله زده اندیکا به دلایل متعدد تا زمانی که مقاوم سازی و نوسازی منازل آسیب دیده آنها به صورت کامل انجام شود، به چند دلیل به کانکس احتیاج دارند.

دبیر شورای سیاستگذاری مجمع ملی جوانان با تاکید بر این که بعید است بنیاد مسکن بتواند ظرف سه ماه منازل تخریب شده را به طور کامل نوسازی کند، عنوان کرد: حتی اگر بنیاد مسکن بتواند سه ماهه برای مردمی که خانه هایشان بر اثر وقوع زلزله تخریب شده است، خانه بسازد، بازهم به هیچ وجه امکان ندارد که روستاییان زلزله زده در سه ماه آینده در سرمای طاقت فرسای اندیکا در چادر زندگی کنند.

این فعال جهادی ادامه داد: من به دوستان بنیاد مسکن و سایر مسئولان دیگری که قصد دارند به زلزله زدگان اندیکا کانکس ندهند، پیشنهاد می کنم که خودشان یک شب در منطقه حضور پیدا کنند و در کنار مردم زلزله زده بخوابند تا متوجه بشوند که گذراندن شب در سرمای طاقت فرسای حاکم بر منطقه در چادرهای هلال احمر برای زلزله زدگان اندیکا بسیار دشوار است.

وی با بیان این که علاوه بر سرمای طاقت فرسا، وجود حیوانات وحشی و شیوع کرونا در منطقه، زندگی در چادر در ماه های آینده را برای زلزله زدگان اندیکا بسیار دشوار می کند، تصریح کرد: سال هاست که مردم روستاهای اندیکا با عقرب گزیدگی و مارگزیدگی مواجه هستند و بسیاری از مردم در چند سال گذشته به دلیل عدم وجود زیرساخت های بهداشتی و درمانی مناسب برای امدادرسانی به افرادی که دچار عقرب گزیدگی و مارگزیدگی می شوند، به شدت از این مساله آسیب دیده یا حتی جان خود را از دست داده اند.

بیش از ۷۰ درصد خانواده های زلزله زده اندیکا کوچ‌رو نیستند

نرگسی براساس شواهد میدانی جمع آوری شده از سوی فعالان جهادی استان خوزستان، تاکید کرد که عمده روستاییانی که منازل آنها تخریب شده است، عشایر کوچ‌رو نیستند، بلکه مردمی هستند که به صورت ثابت در منطقه حضور دارند و حتما بنیاد مسکن باید تا پیش از نوسازی یا بازسازی منازل این افراد، به آنها کانکس بدهد.

رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور در توضیح بیشتر گفت: مطابق آمارهایی که مسئولان فرمانداری اندیکا و بنیاد مسکن ارائه داده اند، حدود ۶۰۰ منزل مسکونی روستایی در شهرستان اندیکا به صورت کامل تخریب شده است و براساس آنچه که ما در کف میدان مشاهده می کنیم، بیش از ۷۰ درصد خانوارهایی که منزل خود را از دست داده اند، کوچ‌رو نیستند و تا پایان تابستان در منطقه حضور خواهند داشت.

نکته دیگر این است که اخیرا معاون بازسازی بنیاد مسکن در گفت و گویی مطرح کرد که چون سقف خانه های تخریب شده در روستاهای اندیکا به طور کامل فرونریخته است، بنابراین مردم می توانند که به صورت موقت تا زمان نوسازی خانه های خود، در خانه های آسیب‌دیده‌شان زندگی کنند.

دبیر شورای سیاستگذاری مجمع ملی جوانان اما در پاسخ به این صحبت ها اظهار داشت: علم مدیریت بحران ایجاب می کند تا زمانی که مقاومت یک منزل به دلیل وقوع زلزله در حداقل ممکن قرار گرفته است، اساسا نباید هیچ کسی در آن منزل زندگی کند و تنها اگر مقاوم سازی منازل آسیب دیده اندیکا در اسرع وقت انجام شود، می توان خانوارها را در آن منازل اسکان داد و تا پیش از این مقاوم سازی، حتما باید خانوارها در کانکس اسکان داده شود.

مسئول شبکه ملی جوانان انقلاب خوزستان ادامه داد: منازل روستایی و عشایری اندیکا از کاه و گل ساخته شده است، یعنی این خانه ها با سنگ ساخته شده، نه با بتون که بتوان گفت چون سقف این خانه ها فرونریخته است، مقاومت لازم برای زندگی خانوارها در آن را دارند. بنابراین قطعا در شرایط حاضر مقاومت منازل روستاهای اندیکا با توجه به زلزله های اخیر و پس لرزه هایی که هنوز هم ادامه دارد، به حداقل ممکن رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد: سوال مهم ما این است که آیا مسئولان بنیاد مسکن حاضر می شوند که خانواده های خودشان حتی به صورت موقت در این خانه های آسیب دیده زندگی کنند؟ آیا اگر به دلیل ریزش یک منزل، حادثه ای برای یکی از روستاییان اندیکا پدید بیاید، مسئولان بنیاد مسکن یا سایر نهادهایی که در اهدای کانکس به زلزله زدگان اندیکا تعلل می کنند، پاسخگوی جان این عزیزان خواهند بود؟

کانکس های زلزله کرمانشاه را به مردم اندیکا بدهید

نرگسی با تاکید بر این که زلزله زدگان اندیکا هم اکنون حداقل به ۴۰۰ کانکس احتیاج دارند، عنوان کرد: مطابق آمارهایی که مسئولان محلی درباره تخریب ۱۰۰ درصدی خانه ها ارائه داده اند، حدود ۶۰۰ خانه به صورت کامل تخریب شده است و نیاز به نوسازی دارد و با توجه به این که بیش از ۷۰ درصد زلزله زدگان اندیکا کوچ‌رو نیستند، بنابراین زلزله زدگان اندیکا در حال حاضر حداقل به ۴۰۰ کانکس احتیاج دارند و این کانکس ها باید تا زمانی که خانه های این افراد نوسازی می شود، در اختیار زلزله زدگان اندیکا قرار داده شود.

البته باید توجه داشت که معاون بازسازی بنیاد مسکن در گفت و گویی عنوان کرد که مسئولان این بنیاد معتقدند بهتر است به جای تامین اعتبارات لازم برای اسکان موقت، این اعتبارات را هرچه بیشتر به اسکان دائم اختصاص دهند تا بتوان هرچه زودتر نوسازی و بازسازی منازل زلزله زدگان اندیکا را به نتیجه رساند. بنابراین چون ممکن است با تخصیص اعتبار به اسکان موقت و خرید کانکس، در تامین اعتبار لازم برای اسکان دائم زلزله زدگان اندیکا مشکل ایجاد شود، بنابراین بنیاد مسکن فعلا برنامه ای برای اهدای کانکس به زلزله زدگان ندارد.

رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور اما در پاسخ به این اظهارات گفت: با توجه به این که ایران همواره در معرض حوادث مختلفی قرار دارد، سازمان مدیریت بحران کشور باید همواره تمهیداتی را برای اسکان موقت افراد آسیب دیده از حوادث در اختیار داشته باشند. اکنون هم این سازمان باید تعدادی از کانکس هایی را که باید برای این شرایط ذخیره کرده باشد، به بنیاد مسکن بدهد تا این بنیاد کانکس ها را بین زلزله زدگان توزیع کند.

مسئول شبکه ملی جوانان انقلاب خوزستان ادامه داد: در زمان زلزله کرمانشاه تعداد زیادی کانکس به زلزله زدگان تحویل داده شد که عمده آنها نیز چند ماه بعد از مردم پس گرفته شد. اکنون مسئولان سازمان مدیریت بحران و بنیاد مسکن باید پاسخ بدهند که این کانکس ها کجا هستند و اگر کانکس های کرمانشاه هنوز در ذخایر استراتژیک سازمان مدیریت بحران موجود است، باید تعدادی از این کانکس ها به زلزله زدگان اندیکا اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: این بهانه بنیاد مسکن که چون از بودجه کل اسکان دائم زلزله زدگان کاسته می شود، این بنیاد نمی خواهد که به زلزله زدگان اندیکا کانکس بدهد، به هیچ وجه قابل قبول نیست. چون ما نمی توانیم با جان زلزله زدگان و مردم شریف اندیکا بازی کنیم و باید هر طور که شده است برای این زلزله زدگان، کانکس تهیه کنیم.

به جای وام دادن به زلزله زدگان، خودتان برایشان خانه بسازید

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که براساس اظهارات معاون بازسازی بنیاد مسکن در گفت و گویی، احتمالا در روزهای آینده وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به همراه کمک بلاعوض حداقل ۵۰ میلیون تومانی هیات دولت به روستاییانی که منازل خود را به طور کامل از دست داده اند، پرداخت خواهد شد تا این افراد بتوانند با کمک گرفتن از بنیاد مسکن، منازل خود را بازسازی کنند.

رئیس ستاد مرکزی قرارگاه جهادی انقلاب اسلامی کشور اما معتقد است با توجه به این که روستاییان اندیکا پیش از وقوع زلزله نیز در محرومیت های شدیدی قرار داشتند، احتمال دارد که بخش زیادی از این افراد، وام ها و کمک های بلاعوضی را که برای نوسازی و بازسازی منازل خود از دولت می گیرند، صرف این اقدامات نکنند و با مبالغ دریافتی از دولت، زخم های دیگر زندگی شان را پوشش دهند.

بر این اساس به گفته نرگسی، بنیاد مسکن باید طرح جامعی را برای بازسازی و نوسازی منازل روستایی آسیب دیده اندیکا اجرایی کند و خود این بنیاد باید برای مردم خانه بسازد، نه این که از زلزله زدگان بخواهد با پول هایی که از دولت می گیرند، برای خودشان خانه بسازند.

همچنین از نظر مسئول شبکه ملی جوانان انقلاب خوزستان، مسئولان بنیاد مسکن باید روند بازسازی و نوسازی منازل زلزله زدگان اندیکا را در چند روز آینده شروع کنند تا مردم هرچه زودتر بتوانند زیر سقف خانه هایی امن، زندگی خود را بگذرانند.

این فعال جهادی در پایان تاکید کرد که طبیعتا ساخت خانه های تخریب شده عشایر کوچ رو نیز باید تا اواخر زمستان به اتمام برسد، تا این عشایر وقتی که به منطقه بازگشتند، بتوانند در منازل جدید خود زندگی کنند.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها