|
کدخبر: 202871

حکم سنگین در انتظار سارقان قمه به دست + جزییات کامل

تعدادی از شهروندان مشهدی که با تصاویر متهمان یک باند سرقت‌های خشن روبه‌رو شدند از اقدام‌های صورت گرفته توسط مأموران اداره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی خراسان رضوی قدردانی و خواستار اجرای اشد مجازات برای این‌گونه افراد شدند.

حوادث حکم سنگین در انتظار سارقان قمه به دست + جزییات کامل

شکارچیان زنان در جغتای دستگیر شدند. شکارچیان زنان زورگیر حرفه ای بودند. شکارچیان زنان با قمه به خانم ها حمله میکردند. در این پرونده شکارچیان زنان یک نفر را به شدت مجروح کردند. ۳۵ زن از شکارچیان زنان شکایت کردند.

پدیده شوم زورگیری و سرقت‌های خشن گوشی‌های تلفن همراه یا وجوه نقد همراه عابران پیاده یکی از موضوعاتی است که برخی کارشناسان افزایش و یا کاهش آن را وابسته به عوامل مختلفی می‌دانند.

یک جامعه‌شناس در این زمینه مدعی است: آسیب‌شناسی اجتماعی زورگیری یعنی اقدام علیه امنیت اجتماعی افراد و سرقت اموال آنان با توسل به خشونت و سلاح سرد یا گرم که در پاره‌ای از اوقات سبب ایجاد زیان‌های جانی و حتی مرگ می‌شود. طیف سنی زورگیران معمولاً بین ۱۶ تا ۲۷ سال است که بیش از ۵۰ درصد از آن‌ها معتاد به مواد مخدر به‌ویژه مواد روانگردان هستند.

همچنین علل رفتاری زورگیری از نگاه جامعه‌شناسی عبارت‌اند از: مشکلات اقتصادی، بیکاری، فقر، اعتیاد و عوامل فرهنگی مانند پایین‌ بودن اخلاق اجتماعی، کمرنگ‌ شدن ارزش‌های دینی، ضعف تربیت خانوادگی که بر این اساس معمولاً درصد زیادی از زورگیران فاقد تحصیلات بالاتر از دیپلم هستند و بیشتر آن‌ها ترک تحصیل کرده‌اند.

نمونه‌ای از یک سرقت بی‌رحمانه توسط شکارچیان زنان

برخورد با این گونه افراد همیشه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی خراسان رضوی بوده و هست. برای نمونه چند روز پیش مأموران پلیس از طریق تماس شهروندان با ۱۱۰ در جریان یک فقره زورگیری در حوالی بولوار وکیل‌آباد قرار گرفتند. در حالی که اطلاعات اولیه حاکی از آن بود یک زن جوان که در ایستگاه اتوبوس نشسته بود از سوی دو سارق با قمه مورد حمله قرار گرفته و به شدت مجروح شده است، مرکز فرماندهی ماجرا را به مأموران دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی خراسان رضوی منتقل کرد.

از همین رو سرهنگ «میش مست» رئیس دایره مبارزه با جرایم خشن به سرعت یک تیم را که در سطح شهر در حال گشت‌زنی بود به محل اعزام کرد.

با حضور مأموران در ایستگاه اتوبوس معلوم شد مصدوم به واسطه شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شده و آثار خون ریخته شده بر زمین از سرقتی جنون‌آمیز حکایت داشت.

بررسی‌های میدانی کارآگاهان این موضوع را روشن کرد زن جوان در انتظار اتوبوس بوده که دو سارق خشن به او حمله می‌کنند و وقتی برای سرقت گوشی تلفن همراه او، دست به سلاح سرد برده و تهدیدش می‌کنند با مقاومت طعمه روبه‌رو می‌شوند که در اقدامی وحشیانه چندین ضربه سنگین به بازو و قفسه سینه او می‌زنند و سپس از محل متواری می‌شوند.

نجات جان زن جوان و دستگیری شکارچیان زنان

در حالی که انتقال به موقع زن جوان به بیمارستان و تلاش کادر درمان سبب نجات او از مرگ شد، مأموران دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی خراسان رضوی به طور ویژه‌ای پیگیر ردزنی و شناسایی هویت عاملان این اقدام بودند و به طور دقیق تمامی موارد از قبیل دریافت اظهارات شاهدان ماجرا، دوربین‌های مداربسته مسیر فرار متهمان، چهره‌نگاری و... را در دستور کار داشتند و سرانجام موفق شدند.

هر دو سارق خشن با هویت (مهدی.ث) و (ح.س) را شناسایی و محل حضور متهمان را به محاصره خود درآورند. در حالی که هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی در دادسرای مشهد صورت گرفته بود هر دو نفر در یک عملیات برق‌آسا و پیش از هر واکنشی زمینگیر و دستگیر شدند.

۳۵ زن شاکی از سارقان خشن

از ناحیه متهمان سلاح سرد مورد استفاده در زورگیری‌ها به همراه ۱۱ عدد انواع گوشی تلفن همراه کشف شد.

پس از انتقال متهمان به مقر پلیس، دیگر اقدام‌های دقیق کارآگاهان دایره مبارزه با جرایم خشن موجب شد پرده از ۳۵ فقره زورگیری از بانوان شهر مشهد برداشته و شکات ماجرا هم شناسایی شوند.

تشکر مردم از پلیس و درخواست اشد مجازات برای سارقان

اما برای مشاهده واکنش‌ها نسبت به این هنجارشکنی همراه با تصاویری از عاملان زورگیری که در پی عملیات دقیق مأموران اداره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی استان به آخر خط رسیده بودند، به میان تعدادی از شهروندان رفتیم.

یکی از این افراد که زنی میانسال بود با دیدن تصویر متهمان و اطلاع از موضوع گفت: این افراد نباید به راحتی آزاد شوند، اقدام پلیس قابل قدردانی و ارزشمند است و اگر این مجرمان دستگیر نشوند امنیت در شهرها باقی نخواهد ماند.

مجید پناهنده که ۳۷ سال سن داشت و در یک ایستگاه اتوبوس نشسته بود در حالی که از شنیدن نوع سرقت برافروخته شد، این‌گونه واکنش نشان داد: هر دو نفر و امثال آن‌ها را باید با رأی قاطع قضایی به مناطق کویری و دور افتاده و یا مکان‌هایی منتقل کنند که راه فراری برای آن‌ها وجود نداشته باشد تا ادب شوند.

دستگیری آن‌ها بی‌تردید کار آسانی نبود که پلیس این کار را کرد. من به عنوان یک جوان قدردان زحمات آن‌ها هستم اما اگر قرار باشد سارقان دستگیر و پس از مدتی از زندان آزاد شوند باز هم همین ماجرا تکرار خواهد شد. از دادستانی خواهش می‌کنم اشد مجازات برای آن‌هایی که به جان و ناموس مردم رحم نمی‌کنند در نظر گرفته شود. من معتقدم اگر زورگیر حتی برادر من باشد باید برخورد قاطعی با او بشود.

سومین نفر که مادر دو کودک خردسال بود نیز بیان کرد: باید این افراد ادب شوند اگر با آن‌ها برخورد مناسب نشود من و فرزندانم حس امنیت برای حضور در اجتماع نخواهیم داشت و اگر در حال حاضر احساس امنیت می‌کنیم به واسطه برخورد قاطع پلیس با این افراد است.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها