|
کدخبر: 190454

جنایت در گرگان/ تبر محبوب‌ ترین ابزار قتل!

درگیری همراه با تبرکشی و اوباش‌گری اواخر بهار امسال گرگان در حال فراموش بود که حادثه عصر دیروز سه‌شنبه و کشته‌شدن یک نفر و زخمی شدن ۹ نفر در یکی از خیابان‌های این شهر توسط فرد شرور، بار دیگر گلستان را به مرکز توجهات حوادث کشور تبدیل کرد.

در این حادثه یک معتاد سابقه دار با در دست داشتن قمه و تبر در خیابان مرکزی شهر گرگان با حمله به کاسبان و رهگذران، جوان ۱۷ ساله را به قتل رساند و تعدادی را هم مجروح و راهی بیمارستان کرد.

در اواخر بهار امسال هم ۲ حادثه تبر کشی در روستاهای قرن آباد و زنگیان گرگان اتفاق افتاد و چهره این شهر و استان گلستان را نزد افکار عمومی خدشه دار کرد.

در حادثه روز گذشته و اتفاقات پیشین اگر چه پلیس متهمان و عاملان این جنایت را در زمانی کوتاه دستگیر کرد اما مردم و کسبه بازار که روز گذشته شاهد حادثه بودند، معتقدند که این اتفاق قابل پیشگیری بود.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از محل حادثه و گفتگو با کسبه محل نشان می دهد که عامل جنایت، تعادل روانی مناسبی نداشته و به سبب مصرف مواد مخدر، روان‌پریشی در چهره وی به طور کامل نمایان بود.

این فرد با مجروح کردن کسبه و رهگذران از محدوده مدرسه سمیه واقع در بخش شمالی بازار چهارراه میدان گرگان حادثه آفرینی خود را آغاز کرد و پس از حمله به یکی از مشتریان قهوه خانه و یک میوه فروش، به سمت تقاطع چهارراه میدان حرکت کردو در این راه تعدادی از رهگذران را زخمی کرد.

او در ادامه وارد زیارتگاه عباسعلی گرگان شد و پس از حمله به به یک مغازه دار و رجزخوانی برای مردم توسط پلیس دستگیر شد.

کاسبان محدوده ای که مورد حمله این فرد قرار گرفته اند گفتند که عربده کشی و حملات این مهاجم به مردم ۱۵ دقیقه به طول انجامید و برخی از بازاریان اظهار کردند که با دیدن صحنه‌های خون آلود دچار اضطراب و ترس شده و نتوانستند با پلیس تماس بگیرند.

 

بازاریان منطقه شمالی چهارراه میدان به خبرنگار ایرنا گفتند: این محدوده به محلی برای خرید و فروش کالاهای سرقتی و فروش مواد افیونی تبدیل شده و با وجود گزارش این این موارد به دستگاه‌های متولی تاکنون اقدام موثری برای حل این مشکل انجام نشده است.

طولانی شدن حرکات خشن و هولناک این جنایتکار برای اهالی و رهگذران سوال برانگیز شد و در این میان عده‌ای، از بی‌تفاوتی کاسبان و رهگذران در مشاهده یک فرد دارای تبر و قمه انتقاد کرده و از آنان به دلیل تاخیر در اعلام این حادثه به پلیس گلایه کردند.

رییس پلیس آگاهی گلستان پیشتر به ایرنا گفته بود: شکل گیری جرایم خشن، منشوری چند وجهی است که نقش آفرینی پلیس و قوه قضاییه تنها دوسویه آن است.

سرهنگ مجتبی مروتی با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی استان اظهار داشت: همجواری با جنگل و نوع سبک زندگی اهالی گلستان سبب شده تا "تبر" ابزار مورد استفاده تعداد زیادی از زارعان، دامداران و باغداران باشد اما متاسفانه تعدادی از جوانان متاثر از مصرف مواد مخدر صنعتی، مشروبات الکی و روان گردان ها با کوچکترین برخورد و درگیری از این وسیله باغبانی و کشاورزی، استفاده خشونت آمیز می کنند.

وی بیان کرد: میزان بروز جرایم خشن در گلستان افزایش نداشته اما انتشار تصاویر و انعکاس گسترده این افعال مجرمانه در فضای مجازی القا می کند که امنیت استان دچار خدشه شده که این برداشت اشتباه و نادرست است.

وی ادامه داد: مهارت کنترل خشم در جوانان پایین است که باید با ارائه آموزش های مستمر در مدارس، دانشگاه ها، مساجد و استفاده از ظرفیت های دیگر از جمله افزایش نظارت خانواده ها، از حجم این مشکلات کاست.

مروتی با اشاره به مجازات حمل سلاح سرد در قانون گفت: مردم گمان می کنند چون تبر ابزار مورد استفاده کشاورزی و باغی است پس حمل آن شامل این قانون نمی شود در حالی که طبق قانون، تبر جزو سلاح های سرد نامتعارف محسوب می شود.

رئیس کل دادگستری گلستان از رسیدگی ویژه و فوری به پرونده ضارب عصر روز گذشته در یکی از خیابان های گرگان خبر داد و گفت: با کسانی که به جان و مال مردم تعرض کنند از رافت خبری نیست و باقاطعیت تمام برخورد خواهد شد.

حیدر آسیابی اظهار داشت: پرونده متهم این حادثه دلخراش به صورت ویژه در دادسرای مرکز استان رسیدگی می شود.

وی با بیان این که متهم با حضور سریع پلیس دستگیر شده افزود: تحقیقات برای بررسی علت و انگیزه این فرد آغاز شده است.

کارشناسان معتقدند: تداوم این اتفاقات و انعکاس گسترده آن با توجه به پوشش گسترده فضای مجازی در جامعه تاثیر مخربی بر روح و روان افراد به خصوص نوجوانان و جوانان خواهد گذاشت.

هرچند عوامل بیرونی همچون بدآموزی حاصل از وسایل ارتباط جمعی، عامل اقتصادی و فقر و ضعف بنیه اخلاقی و اعتقادی و اعتیاد در شکل گیری جرم و اتفاقات خشن نقش‌آفرین هستند واکنش سریعتر نهادهایی همچون پلیس و اورژانس در چنین اتفاقاتی تبعات چنین رفتارهای جنون آمیزی را برای جامعه کاهش می دهد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها