|
کدخبر: 167638

تخریب دو اثر تاریخی مهم گناوه و دیلم با زلزله

زلزله ۵.۹ ریشتری ۲۹ فروردین به دو اثر تاریخی در بندرریگ شهرستان گناوه و روستای حصار امام حسن دیلم، خسارت وارد کرد.

حوادث تخریب دو اثر تاریخی مهم گناوه و دیلم با زلزله

​رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت: با توجه به اینکه نزدیک‌ترین شهرستان استان بوشهر به کانون این زلزله، دیلم در شمالی‌ترین نقطه استان بود و شدت آن در این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌ها بیشتر احساس شد، بر اساس ارزیابی صورت گرفته، قلعه آقاخان لیراوی روستای حصار، در پوسته بنا آسیب دیده که به ۵ میلیارد ریال برای بهسازی و استحکام بخشی از آن نیاز است.

حمزه بهاگیر افزود: بنای حسینیه تاریخی خان در بندر ریگ شهرستان گناوه نیز ترک‌های کوچکی برداشته است که ترمیم و استحکام آن به ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

قلعه آقاخان لیراوی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان دیلم، روستای حصار واقع شده است و این اثر با شماره ثبت ۲۸۷۹ جزو آثار ملی به حساب می‌آید.

بنای حسینیه خان بندر ریگ متعلق به دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های گناوه و دیلم همچنین به این نکته اشاره کرد: در بررسی‌های اولیه گزارشی مبنی بر آسیب و تخریب آثار در نزدیکی کانون زلزله که شهرستان گناوه بوده است اعلام نشده بود که با اعزام کارشناسان میراث فرهنگی در مکان‌های یادشده، ارزیابی صورت گرفت.

بهاگیر همچنین گفت: دو اثر تاریخی در روستای شول گناوه که تا هنوز ثبت نشده، تخریب شده است. این آثار شامل برج مرحوم امان الله جعفری و قائد شمس‌الدین است که مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۱۱: ۱۱ یکشنبه ۲۹ فروردین در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

این زلزله باعث مصدوم شدن۶ نفر، تخریب دیوار‌ خانه‌ها و ریزش کوه شد.

این زلزله را برخی از نقاط استان بوشهر و همچنین استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس کردند

 

منبع: رکنا

ارسال نظر