|
کدخبر: 98802

گسترش‌نیوز از نشست خبری انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان گزارش می‌دهد:

ایرادات فرمول قیمت‌ گذاری شورای رقابت / پیشنهاد عرضه خودرو در بورس

امروز یک نشست خبری مشترک میان انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان برگزار شد.

گسترش‌نیوز : احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: ما دو مشکل اساسی در صنعت خودروسازی داریم که مربوط به بحث استاندارد یورو ۵ و قیمت‌گذاری است. مشکل اصلی صنعت خودرو عدم تصمیم‌گیری به موقع است.

nematbakhsh.jpg

وی ادامه داد: ۱۶ ماه گذشته و تغییر قیمتی صورت نگرفته است. بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان به خاطر همین قیمت‌گذاری دستوری زیان کردیم. هزاران میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکار هستیم. گفته شد که قرار است قسمت‌ها اصلاح شود اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشد.

افزایش نرخ مواد اولیه

نعمت‌بخش افزود: ماجرای قیمت‌گذاری به شورای رقابت محول شده است. مواد اولیه گران شده و نرخ دلار و یورو نسز بابا رفته است. بین ۷۰ تا ۷۵ درصد نرخ خودرو مربوط به مواد اولیه است‌. وقتی مواد اولیه میانگین ۷۵ درصد گران شده چگونه نرخ خودرو باید ثابت بماند.

دبیر انجمن خودروسازان درباره فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت گفت: مشکل اول فرمول شورای رقابت این است که نرخ پایه مربوط به سال ۹۱ است. چیزی که به ستاد تنطیم بازار داده شده ایراد اساسی دارد. شورای رقابت تورم سال قبل را می‌گیرد و به نوعی یک سال عقب هستیم.

راه‌حل کاهش اختلاف نرخ

وی درباره راه‌حل مشکلات صنعت و بازار خودرو اظهار کرد: تنها راه حذف اختلاف نرخ خودرو در بازار و کارخانه را از بین ببریم این است که خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد. خودروسازان قرار است روزانه ۲ الی ۲۵۰۰ دستگاه در روز تولید کنند.

نعمت‌بخش اشاره کرد: همه مواد اولیه در بورس ارائه می‌شود‌. بهتر است که خودرو نیز در بورس عرضه شود. تجربه گذشته در این زمینه داریم. آلومینیوم قبل از ورود به بورس به نرخ به شدت بالایی داشت اما بعد از ورود به بورس وضعیت بهتر شد.

عدم شماره‌گذاری خودروهای یورو۴

وی در پایان اشاره کزد: یکی از دلایل افزایش نرخ خودرو در بازار این است که ایران‌خودرو ۱۲ هزار دستگاه خودرو آماده دارد اما چون یورو ۴ است امکان شماره‌گذاری ندارد. باید ابتدا سوخت یورو ۵ عرضه سراسری شود و سپس به ساخت این خودروها بپردازیم.

ارسال نظر