|
کدخبر: 98564

ترخیص خودروهای دپویی در چه مرحله‌ای است؟

آمارهایی که سازمان گمرک درخصوص ترخیص خودروهای تعیین تکلیف شده منتشر کرده، این امیدواری را ایجاد کرده است که بتوان تا پایان مهلت در نظر گرفته شده تعداد قابل توجهی از این اموال به‌دست مالکانشان برسد، اما قطعا تمام این خودروها فرصت خروج را پیدا نخواهند کرد.

گسترش‌نیوز: آمارهای منتشرشده از سوی گمرکات کشور نشان می‌دهد بیش از یک‌هزار دستگاه خودرو طی روزهای گذشته ترخیص شده و در رابطه با مابقی نیز اقداماتی انجام شده است. در ماه‌های پایانی سال گذشته هیات دولت با تعیین تکلیف حدود ۵هزار خودرو محبوس‌مانده در گمرکات که امکان ترخیص را طی سال ۹۸ پیدا نکردند، تحت شرایطی موافقت کرد و در ادامه این مصوبه برای اجرا در اسفندماه به مراجع ذی‌ربط ابلاغ شد که طی آن زمانی سه‌ماهه تعیین شد و صاحبان خودرو می‌توانستند براساس ضوابط تعیین‌شده خودروهای خود را ترخیص کنند. حال اما کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت تعیین‌شده برای مصوبه ترخیص خودروها باقی مانده و همچنان مشخص نیست چه اقداماتی در این رابطه صورت گرفته و چه خودروهایی ترخیص شده‌اند.

بخشی از دپوشده‌ها تا پایان مهلت ترخیص نمی‌شوند

داریوش بدیعی‎ثابت، فعال و کارشناس صنعت و بازار خودرو در این خصوص معتقد است: «آمارهایی که سازمان گمرک درخصوص ترخیص خودروهای تعیین تکلیف شده منتشر کرده، این امیدواری را ایجاد کرده است که بتوان تا پایان مهلت در نظر گرفته شده تعداد قابل توجهی از این اموال به‌دست مالکانشان برسد، اما قطعا تمام این خودروها فرصت خروج را پیدا نخواهند کرد.» وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده خودروهای مانده در گمرک گفت: «به دلیل نبود امکان بررسی مجدد وضعیت این خودروها در هیات دولت، ترخیص خودروهایی که تا پایان مهلت مصوبه فعلی امکان خروج از درهای گمرک پیدا نکنند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.»

جزییات وضعیت آماری ترخیصی‌ها و دپوشده‌ها

بدیعی‌ثابت در پاسخ به این سوال که چه تعداد خودرو امکان خروج از گمرکات یافته‌اند، اظهارکرد: «طی روزهای گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشنامه ترخیص خودروها را به گمرک ابلاغ کرده و وضعیت خودروهای دپوشده نیز در آمارهایی مجزا اعلام شده است. طبق آن‌چه معاون فنی و امور گمرکی اعلام کرده، از ۱۰۴۸ دستگاه خودرو سواری پروانه‌شده و ترخیص نشده، نسبت به ترخیص یک‌هزار دستگاه خودرو اقدام شده و ۴۸ دستگاه از این خودروها به دلیل وجود پرونده قضایی و سایر مشکلات، موفق به خروج از گمرک نشده‌اند. همچنین از ۳۴۰ دستگاه خودرو سواری اظهارشده که پروانه نشده‌اند، تا پایان مصوبه قبلی حدود ۷۷ دستگاه خودرو ترخیص شده است.» وی در ادامه افزود: «درخصوص خودروهای منطقه آزاد اروند نیز از ۲۲۷ دستگاه خودرو موجود در گمرک خرمشهر که با توجه به آمار قبلی، ۷۳ دستگاه سفارش امریکا و ۱۵۴ دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده‌اند، نسبت به ترخیص ۱۴۴ دستگاه خودرو برای تردد در منطقه آزاد و با رعایت مقررات مربوطه اقدام شده است.»

منبع: اخبار خودرو

ارسال نظر