|
کدخبر: 83804

رابطه رشد قیمتی بنزین و گرانی خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال خودرو را گران کرده و موجب شد پرایدی که از ۳۰ میلیون تومان شدن آن انتقاد می‌کردند، در حال حاضر در بازار ۶۰ میلیون تومان به فروش رسد.

گسترش نیوز - ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت خودرو در بازار، گفت: پس از افزایش قیمت بنزین به دلیل آثار روانی قیمت تمام کالاها رشد داشت و خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبود در واقع افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی قیمت کالاها به دلیل اثر تورمی پس از رشد قیمت بنزین موضوع دور از انتظاری نیست.

irankhodro.JPG

رشد قیمتی بنزین موجب گرانی خودرو شد

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس گفته‌های رئیس جمهور آثار تورم نقطه به نقطه ۲۸ درصد است، افزود: از آنجا که خودرو از نظر مصرف با بنزین رابطه مستقیم دارد، رشد قیمتی بنزین موجب گرانی خودرو شد.

وی عدم تامین به موقع نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر دانست و اظهار کرد: در جلسات متعددی این مشکل با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، قطعه سازان و نمایندگان بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای حفظ تیراژ کنونی تولید و افزایش آن، به خودروسازان حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود در حالی که این اتفاق نیافتاد.

ضرورت پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه هر چند پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان تصویب شده است اما در صورتی که پرداخت نشود گره‌ای از خودروسازان باز نمی شود، اضافه کرد: مادامی که این نقدینگی به قطعه‌سازان تزریق نشود این واحد ها نمی توانند تولید را افزایش داده و نیاز تولید را رفع کنند.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: با افزایش تولید قطعه سازان، تیراژ تولید خودروسازان نیز بیشتر می‌شود در نتیجه عرضه به بازار افزایش یافته و از گرانی ها جلوگیری می‌شد.

ملکی تصریح کرد: سوداگران از وضعیت بازار خودرو از و تیراژ تولید آنها آگاه هستند، به همین دلیل با کاهش عرضه به راحتی قیمت‌ها را در بازار افزایش می‌دهند.

رشد نقدینگی در جامعه قیمت خودرو را افزایش داد

این نماینده مردم در مجلس دهم رشد نقدینگی در جامعه را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو دانست.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به افزایش تقاضا در بازار شب عید، یادآور شد: در تمامی سال‌ها تقاضا مردم در ماه‌های پایانی سال افزایش می‌یابد به همین دلیل خودرو گران می‌شود این عوامل موجب می‌شود پرایدی که همه افراد از ۳۰ میلیون تومان شدن آن انتقاد می‌کردند، در حال حاضر به راحتی ۶۰ میلیون تومان در بازار به فروش برسد.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر