|
کدخبر: 48832

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

احتمال افزایش قیمت خودروهای وارداتی / زمان ترخیص همچنان نامعلوم!

ترخیص خودروهای موجود در گمرک از سال گذشته به مسئله‌ای پیچیده تبدیل شده که همچنان نتیجه‌ای در این خصوص حاصل نشده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: هنوز هیچ خودرویی از سال گذشته تاکنون ترخیص نشده است.

گسترش‌نیوز: عدم تحویل خودروها به مشتریان باعث بروز نارضایتی شده ضمن این که فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو نیز تا حد بسیار زیادی مختل شده است. تلاش‌های گوناگونی در خصوص آزادسازی خودروها صورت گرفت همچنین مصوبه‌ای نیز برای خروج خودروها ابلاغ شد اما با این وجود تا کنون پیشروی در رابطه با خودروهای وارداتی نداشتیم. درباره روند خروج خودروها از گمرک، راهکارهای فعلی و پیش‌بینی قیمت‌ها گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

dadfar123.jpg

هیچ ترخیصی انجام نشده است

دادفر ابتدا در خصوص ترخیص خودروها از سال گذشته تا کنون گفت: متاسفانه هنوز خودرویی از بابت مصوبه ۱۶ دی ماه سال ۹۷ هیات دولت آزاد نشده است. ضمن این که در سال گذشته هیچ خودرویی از گمرک ترخیص نشده و تعداد ۲۰۰ دستگاهی نیز که اعلام شد توقیفی قضایی بود. این خودروها قبل از تمامی اتفاقات، ترخیص و بعد از آن توقیف شده بود. در پایان، مراجع قضایی دستور ترخیص آن‌ها را دادند. اعتبار مصوبه ذکر شده چهار ماه اعلام شده است و تا ۱۶ اردیبهشت امسال اعتبار خواهد داشت در نتیجه کمتر از ۲۰ روز برای اجرایی شدن فرصت باقی است. در صورت اجرا نشدن هم نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد و این موضوع برای ما تبدیل به یک مسئله کاملا مجهول شده است. این نکته را باید گفت که متاسفانه فرآیندهای اجرایی در دستگاه‌های دولتی بسیار ضعیف و ناهماهنگ عمل می‌کنند.

پیگیری مشکلات توسط همکاران

وی در رابطه با پیگیری‌ها برای حل مشکل ترخیص خودروها از گمرک اظهار کرد: تمامی همکاران ما به صورت مستمر در حال پیگیری مشکلات مرتبط با ترخیص خودروها از گمرک هستند. مشکلات در بخش‌های مختلف وجود دارد و پیچیدگی بسیار زیادی ایجاد شده به صورتی که از توان افراد به عنوان ارباب رجوع خارج است. افرادی که دخیل در موضوع اجرا هستند به هیچ عنوان با یکدیگر هماهنگ نیستند و قصد این کار را نیز ندارند.

از بین رفتن خودروها در گمرک

دبیر انجمن واردکنندگان وضعیت خودروهای گمرک را چنین توصیف کرد: به هر حال خودروهای موجود در گمرک، اموال و دارایی‌های مردم هستند که بر اثر یک تصمیم نادرست، در حال از بین رفتن هستند. در هر صورت شرکت‌ها باید خودروها را وارد کنند و پس از بازسازی در بخش‌های مختلف به مردم تحویل دهند. بسیاری از خودروها در بخش‌های گوناگون دچار مشکل شده‌اند و ممکن است حتی نیاز به ترمیم رنگ و پولیش‌کاری داشته باشند. لازم به ذکر است روزانه هزینه انبارداری بین ۳۰ الی ۹۰ هزار تومان است.

ماجرای بخشنامه بانک مرکزی

وی در ادامه افزود: بانک مرکزی نیز بخشنامه‌ای زده است که نرخ محاسباتی در خصوص ارز مابه‌التفاوت، اسکناس سنا است که ۱۳۳۰۰ تومان است. این مابه‌التفاوت را نیز باید مشتریان پرداخت کنند؛ بنابراین خریداران نیز زیر بار این موضوع نخواهند رفت. در صورتی که خریداران انصراف دهند شاهد ایجاد تعداد زیادی پرونده قضایی خواهیم بود بنابراین شرکت‌های واردکننده نه تنها پول مشتریان بلکه سود آن‌ها را باید تحویل دهند که امکان آن برای تعداد زیاد مشتریان وجود ندارد.

افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی قیمت‌ها

دادفر در رابطه با آینده قیمت خودروهای وارداتی گفت: در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی ثبات دارد و به سقف خود رسیده است اما این تغییر در قیمت‌ها به ترخیص خودروهای موجود در گمرک نیز بستگی دارد. اگر ترخیص‌ها بر اساس نرخ موجود در سامانه سنا صورت پذیرد قیمت‌های بازار ۲۰ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. اما اگر خودروها به صورت معقول و بر اساس دستورالعمل‌های منطقی ترخیص شوند بازار را در همین حالت می‌توان نگه داشت و تنش ایجاد نخواهد داشت. آنچه که ما مشاهده می‌کنیم شاهد افزایش قیمت در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود.

مشکلات ارائه خدمات

وی در پایان به مشکل ارائه خدمات اشاره کرد: خدمات در حال حاضر با مشکل مواجه شده و در آینده نیز بدتر خواهد شد. عملا خدمات برای شرکت‌های واردکننده نوعی هزینه است و این خدمات بازگشت برای شرکت‌های خودروسازی خواهد داشت چرا که تبلیغ برای فروش محصولات جدید محسوب می‌شود. فروش خودروهای وارداتی در ایران قطع شده و شرکت‌های واردکننده تنها باید هزینه برای ارائه خدمات صرف کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ واردکننده در ایران فعالیت خود را به ۱۰ الی ۲۰ درصد رسانده‌اند و برخی نیز شرکت‌ها را تعطیل کرده‌اند. فضای خودروهای وارداتی در حال از بین رفتن است اما به طور کلی می‌توان گفت کسانی که خودروی وارداتی خریداری کنند ضرر نخواهند کرد.

ارسال نظر