|
کدخبر: 46131

راهنمای خرید دستگاه دیاگ + قیمت

امروزه نه تنها تعمیرکاران بلکه صاحبان خودروها علاقه دارند که دستگاه دیاگ به صورت جداگانه و شخصی برای خودروهای خود تهیه کنند. در خرید دستگاه دیاگ یک سری نکات وجود دارد که باید به آن‌ها توجه لازم را داشت.

گسترش‌نیوز: دستگاه دیاک یا عیب‌یاب خودرو از جمله ابزارهایی است که امروزه در تشخیص برخی از ایرادات خودرو کمک به‌سزایی می‌کند. گاهی اوقات تشخیص مشکل به خصوص در بخش‌های الکترونیکی خودرو سخت و دشوار است و هرچند با وجود بروز یک سری علائم نمی‌توان محل ایراد را به صورت دقیق پیدا کرد. در این مواقع دستگاه‌های دیاگ به کار می‌آیند و می‌توانند به صورت دقیق محل مشکل را پیدا کنند. امروزه با توجه به وفور انواع دستگاه دیاگ و عیب‌یاب در بازار برای تعمیرکاران و صاحبان خودرو انتخاب کمی سخت و دشوار شده است.

diag1.jpg

نحوه عملکرد

با توجه به این که در خودروهای جدید سیستم‌های مختلفی نظیر کروزکنترل، کنترل ایربگ، کنترل سیستم تهویه، سیستم‌های ضد سرقت و... نصب شده، تشخیص خرابی در آن‌ها کمی سخت است. دستگاه دیاگ یک سری کدهای مشخص را به ECU یا کامپیوتر خودرو ارسال می کند و سپس ECU با بررسی کدهای دریافت شده نوع درخواست را تشخیص می‌دهد و پاسخ مورد نظر را به دستگاه دیاگ بر می‌گرداند. به طور کلی این کدها شامل دو دسته کدهای تشخیص عیب سیستم انژکتوری و کد عملکرد پیشرانه می‌شود و مشکلات را اطلاع می‌دهد.

نکات در حین خرید

در هنگام خریدن دستگاه‌های دیاگ باید به چندین نکته توجه کرد ضمن این که برندهای مختلف و حتی بی نام و نشان نیز در بازار بسیار زیاد شده است. اولین نکته مربوط به مشخص کردن نوع خودرویی است که می‌خواهید برای آن دیاگ خریداری کنید چرا که هر خودرویی دیاک مخصوص دارد. شرکت‌های سازنده دستگاه دیاگ خاص برای محصولات خود ارائه می‌دهند و به عنوان مثال دستگاه دیاگ شرکت ب‌ام‌و بر روی محصولات بنز کار نمی‌کند. پس از آن به عنوان نکته دوم باید مشخص کنید که نیاز به دستگاه ثابت دارید سیار؟ به طور کلی دستگاه‌های دیاگ به دو صورت ثابت و پرتابل یا سیار عرضه می‌وند که دستگاه‌های ثابت برای تعمیرگاه‌ها و دستگاه‌های سیار برای ساحبان شخصی مناسب به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است که هزینه خرید و نگهداری دستگاه‌های ثابت پایین‌تر از پرتابل است. از جمله سایر نکاتی که در حین خرید باید به آن‌ها توجه کرد می‌توان خوشنامی شرکت تولیدکننده دستگاه، خدمات پس از فروش و استحکام سخت‌افزای و نرم‌افزاری را دانست.

تفاوت دیاگ‌های شرکتی با مولتی‌برند

دستگاه‌های دیاگ شرکتی دستگاه‌هایی هستند که توسط شرکت سازنده خودرو تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را کامل‌ترین نمونه‌ها برای یک خودرو دانست. این نوع دیاگ‌ها دارای کابلی هستند که یک سر آن به خودرو و سر دیگر به لپ‌تاپ وصل می‌شود. اطلاعات لازم پس از نصب برنامه دیاگ به لپ‌تاپ ارسال می‌شود. دستگاه‌های دیاگی که توسط سازنده خودرو ساخته نمی‌شود اصطلاحا مولتی برند نام دارد و قابلیت‌های کمتری را ارائه می‌دهند. دستگاه‌های دیاگ مولتی برند را می‌توان برای خودروهای مختلف استفاده کرد.

مظنه بازار

اگر صاحب خودرو شخصی هستید دستگاه‌های دیاگ مولتی برند به وفور و با قابلیت‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود. این دستگاه‌ها از طریق بلوتوث و وای‌فای کار خود را انجام می‌دهند و دارای نمایشگر به صورت مستقل هستند یا اطلاعات را به تلفن همراه می‌فرستند. قیمت آن‌ها در ارزان‌ترین حالت ممکن از حدود ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و در حالت‌های گران می‌تواند به حدود ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان نیز برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها