|
کدخبر: 102344

کرونا چه تاثیری بر حمل و نقل دریایی دارد؟

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بررسی و تحلیل تبعات اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس در حمل و نقل دریایی در دستور کار قرار گرفته است.

حمل و نقل  کرونا چه تاثیری بر حمل و نقل دریایی دارد؟

بر اساس اعلام سازمان بنادر و دریا نوردی، چنگیز جوادپور با اشاره به اینکه سازمان بنادر با رصد وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور چین، اقدامات خود در زمینه پیشگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در کشور را از ابتدای بهمن ماه سال ۹۸ در دستور کار قرار داد، گفت: اقدامات صورت گرفته در این خصوص را می‌توان به دو بخش شامل اقدامات ستاد مرکزی و اقدامات بنادر تقسیم بندی کرد.

بازنگری در فرآیند‌های عملیات دریایی و بندری

وی ادامه داد: به طور کلی بازنگری در فرآیند‌های عملیات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی متناسب با شرایط بهداشتی موجود به ویژه فرایند پاس شناورها، کنترل بهداشتی کشتی‌ها و خدمه شناورها، اقدامات مورد نیاز قبل از ورود کشتی به بنادر ابلاغ شد و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت، همچنین بازنگری در فرایند‌های عملیات بندری سازمان متناسب با شرایط بهداشتی موجود به ویژه کنترل بهداشتی فرآیند‌های عملیاتی، کارکنان عملیاتی، تردد وسایط نقلیه زمینی و رانندگان خودرو‌های سنگین متردد در بنادر مدنظر قرار گرفت.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه راهنمای عملیات دریایی برای مالکین/راهبران شناور‌ها در زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ به تمام بنادر ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: مشکلات شناور‌های سنتی (لنج‌های چوبی و فایبرگلاس) و شاغلان آن‌ها در رابطه با شیوع ویروس کرونا، به معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه منعکس شد.

جوادپور با اشاره به اینکه تدوین، ابلاغ و اجرای راهنمای کنترل و بازرسی کشتی‌ها در زمان شیوع کرونا ویروس از دیگر اقدامات صورت گرفته بود، گفت: تشکیل کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در ستاد و بنادر، ابلاغ و اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در ستاد و بنادر کشور و نیز ابلاغ و اجرای دستورالعمل فاصله گذاری اجتماعی در ستاد و بنادر در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است.

ابلاغ طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا به تمامی بنادر

وی در ادامه از اعلام آمار موجودی کالا‌های بهداشتی و ضدعفونی مربوط به کووید-۱۹ به وزارت صمت خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا همکاری و تسریع در واردات اقلام بهداشتی با هماهنگی ارگان‌های ذیربط و تعاونی لنجداران در دستور کار قرار گرفت.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ابلاغ طرح کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا به تمامی بنادر کشور، گفت: تأمین تجهیزات لازم از قبیل تب سنج لیزری، تجهیزات ضدعفونی (پمپ سمپاش، مه پاش و ...)، نصب تجهیزات ضدعفونی و شستشوی دست در بخش‌هایی از قبیل محل عبور مراجعین، مسافرین و کارکنان از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

ضدعفونی کردن تمامی اماکن عملیاتی بنادر کشور

به گفته جوادپور ضدعفونی کردن تمامی اماکن عملیاتی (اسکله، انبارها، ساختمان‌های عملیاتی و ...)، تجهیزات بندری، شناور‌های بازرگانی، محوطه‌های عمومی بندری، اماکن اداری، رفاهی، پایانه‌های تجاری و مسافری، شناور‌های مسافری (۴۰ دقیقه قبل از مسافرگیری)، کوی‌های مسکونی، خودرو‌های سنگین و سبک متردد در بنادر و نیز انجام عملیات تب سنجی کارکنان، رانندگان خودرو‌ها و کامیون ها، کارکنان خدمات دریایی و بندری و ارباب رجوع بخش دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در مقابله با شیوع ویروس کرونا است.

بازگشت ۲۳۰۰ هموطن از امارات با انجام شش سفر دریایی به دلیل قطع پرواز‌ها

وی افزود: با رایزنی و هماهنگی صورت گرفته بیش از ۲۳۰۰ نفر از هموطنان از کشور امارات که بیش از یک هفته به دلیل قطع پرواز‌ها دچار سرگردانی شده بودند از طریق انجام شش سفر دریایی با دو فروند کشتی مسافری به کشور بازگشتند.

مسئول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه هماهنگی و همکاری لازم با سازمان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در زمینه برپایی و نظارت بر اکیپ‌های بازرسی سلامت در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها و پایانه‌ها صورت گرفت، اظهار کرد: علاوه بر این ابلاغ اجرای عدم ضرورت غربالگری بهداشتی در پایانه‌های مسافری داخلی توسط نیرو‌های بهداشت به بنادر انجام شد.

ارسال نامه وزارت امور خارجه در خصوص خروج کشتی‌ها و ملوانان خارجی از امارات

جوادپور همچنین به تهیه و ارسال راهنمای مدیریت و عملیات شناورها، تجهیزات و تأسیسات دریایی و فراساحل در شرایط پاندمی کرونا ویروس به بنادر اشاره کرد و گفت: اجرای بخشنامه IMO در خصوص مقررات ایمنی تعاملات پرسنل کشتی و ساحل ابلاغ و نامه وزارت امور خارجه در خصوص خروج کشتی‌ها و ملوانان خارجی از امارات به اتحادیه مالکان کشتی ایران، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و اتحادیه تعاونی بار و مسافر ارسال شده است.

منبع: میزان

ارسال نظر