|
کدخبر: 314706 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران

بودجه ۴۰۰ میلیاردی برای معلولان / پیاده راه ها جهنم عابرین است

تشکری هاشمی گفت: محیط شهری، چندان مناسب معلولان نیست و شاهد استمرار وضعیت نامطلوب برای معلولان شهرمان هستیم.

جامعه بودجه ۴۰۰  میلیاردی برای معلولان / پیاده راه ها جهنم عابرین است

شهروندان یک جامعه، باید از حداقل امکانات شهروندی که شهرداری وظیفه تامین آن‌ها را دارد، برخوردار شوند. یکی از این اقدامات، مناسب سازی پیاده راه‌های شهر است که باید محیط امن برای شهروندان باشد. معلولان ۲۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند و باید از این امکانات بهره‌مند شوند؛ اما شیوه بهره‌مندی این افراد با سایرین کمی تفاوت دارد. شهرداری باید بتواند با مناسب سازی محیط شهر، اقداماتی را انجام دهد که افراد دارای معلولیت بتوانند مانند سایرین از این امکانات استفاده کنند.

ویلچر-معلولان

نقش مهم عدالت اجتماعی

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در ارتباط با محیط شهری و مناسب سازی برای معلولان در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: محیط شهری، چندان مناسب معلولان نیست و شاهد استمرار وضعیت نامطلوب معلولان در شهر هستیم. عدالت اجتماعی سنگ بنای نظام اجتماعی است و برابری تمام شهروندان از حقوق شهروندی، از مصادیق عدالت اجتماعی است، این قانون برای معلولان شهرمان به درستی اجرا نشده است.

تشکری هاشمی ادامه داد: دسترسی برابر به خدمات و زیرساخت ها، از دیگر موضوعاتی است که باید شهرهای دوستدار شهروند که معلولان عزیز شهرمان، بخش بزرگی از آن را تشکیل می دهند، نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. فضاهای شهری برای معلولان نامناسب است و اماکن مورد تردد معلولان، مناسب سازی اصولی نشده است.

تشکری-هاشمی

وی افزود: طی سال‌های گذشته درباره مناسب‌سازی پیاده راها و اماکنی که شهروندان در آن تردد دارند، دستورالعمل‌های متعددی داده شده است. شما در شهر که تردد داشته باشید، موانعی را در پیاده راه‌‌ها مشاهده خواهید کرد که سبب تردد سخت شهروندان از محیط پیاده رو شده است. لازم به ذکر است که این موضوع، نه تنها معلولان، بلکه شهروندان سالم را هم به دردسر انداخته است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در همین خیابان بهشت که روزانه، محل تردد اعضای شورای شهر است، گاهی اوقات در پیاده راه‌ها موانعی مشاهده می شود که این مسیر را به جهنم شهروندان تبدیل کرده است. این خیابان برای معلولان مناسب نیست و اگر بخواهیم از این پیاده رو در خیابان بهشت استفاده کنیم، با دستک‌های فلزی و مزاحم رو به رو خواهیم شد. همچنین در بعضی از نقاط این پیاده رو ها، اختلاف سطح هایی مشاهده می شود که گاهی معلولان را به خطر انداخته است.

معلولان-چالش

تشکری هاشمی در ادامه اظهار کرد: شهرهای انسان محور در راستای شهروند محور بودن فعالیت می کنند و خدمات فراگیر را برای شهروندان ایجاد کرده و زیرساخت های انعطاف پذیر و مناسب برای تمام اقشار جامعه دارند. این شهرها آموزش های شهروندی را در دستور کار قرار داده اند و برای چنین موضوعی اهمیت قائل هستند. ما چنین موضوعی را در تهران کم تر مشاهده می کنیم.

مانع-معلول

وی افزود: تاکید ما در راستای بهسازی معابر برای تردد افراد دارای معلولیت این است که ما ابتدا باید نگاهمان را عوض کنیم. نگاه ما نباید به گونه ای باشد که افتخارمان، مناسب سازی خیابان برای تردد وسایل نقلیه باشد. امسال بیش از میلیون ها تن آسفالت ریزی در شهر تهران صورت گرفت اما آیا به همین میزان، ما برای افراد پیاده و افراد دارای معلولیت برنامه ای داشتیم؟

تشکری هاشمی در پایان گفت: پیاده راه‌های ما آنقدر وضعیت نامناسبی دارند که تردد افراد از محیط خیابان به مراتب راحت تر از محیط عابر پیاده است. در بعضی از پیاده راه‌ها شاهد وضعیت نامناسبی هستیم که عبور را شهروندان بسیار مشکل کرده است و شهروندان مجبور هستند محیط خیابان را انتخاب کنند که خطرات بسیاری را برای شهروندان دارد.

کلام پایانی

شهرداری تهران، تاکنون اقدامات چندان مناسبی را برای معلولان انجام نداده است و این افراد در محیط شهری، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. این ضعف شهرداری در برقراری محیطی امن برای تردد شهروندان و شهروندان دارای معلولیت، در صورتی است که شهرداری تهران بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای مناسب سازی معابر ویژه معلولان دریافت کرده است؛ اما این ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه، تاکنون صرف چه چیزهایی شده است؟ با این بودجه، می توان معابر بسیاری را برای تردد معلولان مناسب سازی کرد. به جای آسفالت ریزی هایی که گاهی بی هدف است و فقط هزینه هایی را در پی دارد، محیط پیاده روها و مانع پیاده راه ها را برطرف کند. هزینه اجرای آسفالت به ازای هر متر از ۲۰۰،۰۰۰ تا ۳۵۰،۰۰۰ تومان است. به جای آسفالت کردن کیلومترها مسیر که بعضی از معابر واقعا نیازی ندارند، پیاده راه‌ها را سر و سامان دهید.

شهرداری می تواند از رمپ‌های جمع شونده در اماکن عمومی استفاده کند که قیمت آن ۲۱ میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. اگر شهرداری بخواهید برای ۱۰۰ مکان عمومی مانند پاساژ ها و فروشگاه ها رمپ های جمع شونده خریداری کند، ۲میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کند که در مقابل بودجه سنگینی که برای مناسب سازی معابر دریافت می کند مبلغ بسیار ناچیزی خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها