|
کدخبر: 314130

شورای شهر/ترافیک/خودروی برقی

وضعیت اسفبار شبکه اتوبوسرانی/خودروهای برقی معضل ازدحام ترافیک را حل نمی کنند

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه درست است که خودروهای برقی معضل ازدحام ترافیک را حل نمی کنند ولی از شدت تولید آلاینده ها کم می کنند و این به نفع شهر است، گفت: باز هم تأکید می کنم که این امر باید با پشتوانه مطالعاتی و در نظر گرفتن همه جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی موضوع باشد.

جامعه وضعیت اسفبار شبکه اتوبوسرانی/خودروهای برقی معضل ازدحام ترافیک را حل نمی کنند

جعفر تشکری هاشمی گفت: اساساً نمی توان فناوری و رشد را در شهر محدود کرد. روزگاری در جهان خودروهای برقی در حد نمونه های آزمایشگاهی و تجربه های منحصر به فرد بودند و در آن زمان صحبت از خودروی برقی، موتور برقی و ... منطقی نبود ولی حالا این فناوری رشد کرده و چندی است که به بهره برداری تجاری در سطح جهان رسیده است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از این فناوری نوین برای حل مشکلات آلودگی هوا گفت: درست نیست که ما چشم خود را بر آن ببندیم و در شرایطی که شهرهای ما و به ویژه شهر تهران، با معضل آلودگی هوا درگیر هستند و شهروندان ما از آن رنج می برند، از کنار آن بگذریم. اگر واقعا شرایطی مهیا باشد که بتوان با توجیه اقتصادی و رعایت صرفه و صلاح شهر به این سمت حرکت کرد، حتما باید این اتفاق بیفتد.

تشکری هاشمی ادامه داد: درست است که خودروهای برقی معضل ازدحام ترافیک را حل نمی کنند، ولی از شدت تولید آلاینده ها کم می‌کنند و این به نفع شهر است. ولی باز هم تأکید می کنم که این اتفاق باید با پشتوانه مطالعاتی و در نظر گرفتن همه جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی موضوع باشد.

وی ادامه داد: البته با توجه به وضعیت اسفبار شبکه اتوبوسرانی و کمبود شدید ناوگان و فرسودگی آن از یک سو و قیمت بالا و گران بودن این اتوبوس‌ها که تقریباً ۳ برابر اتوبوس دیزلی است، شایسته است با توجه به کمبود منابع، ابتدا اتوبوس‌های دیزلی که ارزانتر است خریداری شوند و پس از تکمیل حداقل ۸۰ ناوگان، به صورت تدریجی از اتوبوس برقی استفاده شود تا زیرساخت لازم هم تأمین شود.

تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که چشم انداز برقی سازی را چگونه می بینید؟ گفت: آینده دنیا در همین دهه پیش رو، متعلق به خودروهای برقی خواهد بود و به همین دلیل خودروسازان باید این‌بار از عرصه رقابت عقب نمانند و تولید داخلی به این سمت باشد، در غیر این صورت بزودی قدرت‌های بزرگ صنعتی تمام فرصت‌های پیش روی صنعتگران را خواهند ربود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، وزارت نیرو هم باید این موضوع را یک فرصت و هم یک تهدید بداند؛ زیرا نیروگاه‌های ما باید توان تأمین برق مصرفی خودروهای برقی را داشته باشند و برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها و نوسازی و توسعه آن برنامه‌های لازم را به فوریت تنظیم و عملیات اجرایی را آغاز کنند. البته به همین نسبت وزارت نفت هم درگیر خواهد بود شاید عملکرد پالایشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در میزان فروش محصولات بالادستی نفت هم باید فکر جدی شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها