|
کدخبر: 314025

محیط زیست/گونه جانوری/قاچاق حیات وحش

فعالیت گسترده مافیای خرید و فروش حیوانات/ قاچاق جانواران در ایران شدت گرفت

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به فعالیت گسترده مافیای خرید و فروش حیات وحش به‌ویژه در تهران هشدار داد و گفت: شاهین، بالابان، بحری و هوبره چهار گونه جانوری بومی ارزشمند کشورمان هستند که بیشترین آمار قاچاق حیات وحش مربوط به آنها است.

جامعه فعالیت گسترده مافیای خرید و فروش حیوانات/ قاچاق جانواران در ایران شدت گرفت

حسن اکبری گفت: ایران یکی از ۲۰ کشور غنی دنیا از نظر تنوع زیستی است و تاکنون ۸۶۶۰ گونه گیاهی در ایران شناسایی شده‌اند که حدود یک سوم آنها اندمیک (بومی) هستند.

وی افزود: تعداد گونه‌های جانوری در خطر انقراض ایران ۸۶ گونه خشکی‌زی است و البته ۱۶۵ گونه خشکی‌زی نیز حمایت و حفاظت‌شده هستند. مهمترین دلایل کاهش جمعیت حیات وحش در دهه‌های اخیر نیز شکار غیر مجاز، تصادفات جاده‌ای، ورود گونه‌های مهاجم، گسترش بیماری‌های حیات وحش و قاچاق حیات وحش بوده است. همچنین تغییر کاربری اراضی، جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها، چرای بی‌رویه، تغییر اقلیم و سایر شکل‌های تخریب پوشش گیاهی از دیگر دلایل کاهش جمعیت حیات وحش بوده است.

معاون محیط‌زیست‌ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: طبق تعریف دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برداشت، خرید فروش، واردات صادرات، پردازش، نگهداری و به دست آوردن و مصرف کردن گونه‌های گیاهی و جانوری وحشی برخلاف قوانین ملی و بین‌المللی است و قاچاق حیات وحش شامل جمع‌آوری، حمل‌ونقل، پخش غیرقانونی جانوران و فرآورده‌های آنها است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در کشور ما چهار گونه بومی ارزشمند شامل شاهین، بالابان، بحری و هوبره داریم که بیشترین آمار قاچاق مربوط به آنها است؛ فلسفه برگزاری این نشست هم همین است که برای کاهش آمار این گونه‌ها چاره‌اندیشی کنیم. وضعیت انقراض بالابان در سطح جهان از یوزپلنگ هم بدتر است و به‌شدت جمعیت آن در دنیا کاهش یافته و در حال انقراض است.

وی اظهار داشت: متاسفانه اعراب علاقه خاصی به پرندگان شکاری دارند و بیشترین قاچاق این گونه‌ها از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است و با قیمت‌های بالایی این حیوانات را می‌خرند و برای همین ما با کاهش شدید جمعیت این پرندگان مواجه شده‌ایم.

اکبری تاکید کرد: بالابان به لحاظ رفتارشناسی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعت محسوب می‌شود و زمانی که حمله می‌کند، سرعت حرکت آن به بالای ۲۰۰ کیلومتر می‌رسد و غیرممکن است که اراده کند پرنده دیگری را شکار کند و نتواند و اساسا پرندگان شکاری در ایجاد تعادل طبیعت بسیار حائز اهمیت‌ هستند.

وی با اشاره به این که بیشترین قاچاق بالابان در افغانستان، پاکستان و ایران رخ می‌دهد، گفت: وقتی این گونه ارزشمند شکار و زنده‌گیری می‌شود، در اسارت دچار آسیب‌های شدید می‌شود و گاهی متاسفانه قاچاقچیان، بالابان‌‌ها و دیگر پرندگان شکاری را در لوله پلیکا نگهداری می‌کنند.

معاون سازمان محیط‌زیست با بیان این که قاچاق حیات وحش در جهان چهارمین رتبه در تجارت غیرقانونی را دارد، عنوان کرد: در ایران بیشترین آمار قاچاق حیات وحش مربوط به استان‌های بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است. البته باید توجه داشت که فقر و بیکاری از علل قاچاق محسوب می‌شود.

اکبری همچنین اظهار داشت: ناآگاهی از عواقب قاچاق نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که برخی برخی شهروندان عادی از بازار قاچاق خریداری می‌کنند و این موضوع‌ها باید فرهنگ‌سازی شود.

وی در پایان نسبت به فعالیت گسترده مافیای خرید و فروش حیات وحش به‌ویژه در تهران هشدار داد و گفت: برخوردهای قضایی و قوانین موجود برای جلوگیری از قاچاق حیات وحش بازدارنده نیست و باید تشدید شود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها