|
کدخبر: 312339

بودجه حمل و نقل/مترو/مدیریت شهری

اختصاص ۲۱ همت بودجه برای حمل‌ونقل عمومی/در حوزه واگن کمبود داریم

لطف‌الله فروزنده گفت: تکمیل خطوط مترو، یکی از اهداف مهم مدیریت شهری است و باید گفت که طی ۲ سال گذشته ۲۳ کیلومتر خط مترو در توسعه یافته است.

جامعه اختصاص ۲۱ همت بودجه برای حمل‌ونقل عمومی/در حوزه واگن کمبود داریم

لطف‌الله فروزنده، معاون  در این باره افزود: شورای ششم اولویت خود را بر موضوع حمل و نقل گذاشت. مهم‌ترین زیرساخت این حوزه، مترو است. بعد از تاکسی و البته موتورهای پیک. اولویت نخست بودجه امسال ما، توسعه ناوگان عمومی است. از ۴۰ همت بودجه سرمایه‌ای امسال، حدود ۲۱ همت بودجه برای حمل‌ونقل اختصاص یافت. بودجه‌های عمرانی هم البته در همین راستا است. پس حدود ۷۰ درصد بودجه امسال در این زمینه است. 

وی تأکید کرد: تا این لحظه حدود ۲۲ همت بودجه به این موضوع اختصاص یافته است. چه از حوزه غیرنقد، چه در حوزه مشارکت، با بخش خصوصی هم جذب سرمایه کردیم.

معاون شهردار تهران در رابطه با توسعه ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، گفت: با کارخانه‌های اتوبوس‌سازی بخش خصوصی به ارزش ۲۸ همت قرارداد امضاء کردیم. پیش از این قراردادها عملاً خودروسازها تعطیل بودند. هم در راستای خودروهای دیزلی هم خرید اتوبوس‌های برقی. برقی‌سازی نیز در اولویت ماست. چه در حوزه اتوبوس، چه مترو و چه موتورهای برقی.

فروزنده که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تکمیل خطوط ۱ تا ۷ در مترو، اولویت نخست ماست. ۲۳ کیلومتر خط مترو در ۲ سال گذشته توسعه یافته است. توسعه ایستگاه‌ها دیگر اقدام ماست. واگن‌های مترو هم اورهال شدند. البته در حوزه واگن کمبود داریم.

وی در رابطه با وضعیت کنونی خطوط متروی تهران اظهار کرد: تکمیل خطوط ۱ تا ۷ در مترو، اولویت نخست ماست. ۲۳ کیلومتر خط مترو در ۲ سال گذشته توسعه یافته است. توسعه ایستگاه‌ها دیگر اقدام ماست. واگن‌های مترو هم اورهال شدند. البته در حوزه واگن کمبود داریم.

فروزنده افزود:  قراردادی سال ۹۵ منعقد شده بود برای ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای متروهای کل کشور. در دولت گذشته موضوع مسکوت ماند. با پیگیری‌های دکتر زاکانی و حمایت‌های شخص رییس‌جمهور موضوع دوباره در دستور کار قرار گرفت. باید از مجموعه دولت برای این پیگیری تشکر ویژه کرد. Lc باز شد و قرارداد واردات  ۶۳۰  واگن با چین به ۷۹۱ واگن افزایش یافت.

معاون شهردار تهران در رابطه با جزئیات قرارداد واردات واگن از کشور چین، گفت: کارخانه واگن‌سازی تهران نیز قبلا تعطیل بود. با انعقاد این قرارداد و شراکت با چینی‌ها ظرفیت داخلی دوباره فعال شد. مشارکت‌های گذشته در حد بدنه و اتاق واگن بوده است. این‌بار اما برای نخستین بار موضوع انتقال تکنولوژی بوژی هم در دستور کار قرار گرفت. یعنی حدود ۵۵ درصد واگن‌های وارداتی داخلی‌سازی خواهد شد.

وی افزود: مذاکرات مفصلی با طرف چینی انجام شد؛ زمان تحویل واگن‌ها هم به حدود یک‌سال کاهش یافت. با ورود این واگن‌ها و ۲۵۹ واگن دیگری که قرارداد بستیم، ظرفیت واگن‌های تهران تقریباً دو برابر می‌شود. اولین سری از واگن‌ها حدود یک‌سال دیگر وارد کشور می‌شود و تا سه سال دیگر تکمیل خواهد شد.

فروزنده در رابطه با تأمین مالی قراردادهای شهرداری تهران گفت: ارزش قرارداد واگنی با چین یک میلیارد دلار است. برای توسعه خط ۱۱ نیز یک قرارداد سه‌جانبه با شرکای چینی و یک شرکت داخلی به ارزش یک میلیارد دلار بسته شد. طرف ایرانی با شرکای چینی موضوعات مالی را پیگیری می‌کند. برای تأمین هزینه‌ای قراردادها منابع ریالی در شهرداری وجود دارد. بیشترین حوزه‌ای که در این باره از آن استفاده خواهیم کرد، مولدسازی املاک است. مثلا در تعامل با اتوبوس‌سازها، ۵۰ درصد نقد، ۲۵درصد ملک و ۲۵درصد تسهیلات اعطا کردیم.در مشارکت با بخش خصوصی هم تأمین مالی می‌کنیم.

وی در رابطه با دستاورد مالی سفر شهردار تهران به چین افزود: دستاورد سوم مهم دیگری که در سفر به چین رخ داد، در حوزه مالی و اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری طرف چینی بود. ۵ قرارداد در حوزه نوسازی ناوگان عمومی با این مدل تأمین مالی بسته شد. ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس گازی، ۱۰هزار تاکسی برقی، ۱۰هزار ون برقی، ۱۰۰هزار موتور برقی و ۱۰۰۰ دستگاه برقی. البته بخشی از هزینه قراردادها وام است و همه باید برای بازپرداخت آن کمک کند. از بانک مرکزی و وزارت صمت و نفت انتظار حمایت داریم. بویژه از محل بند ۱۲ که مرتبط با صرفه‌جویی مصرف سوخت است. در همین رابطه وزیر جدید صمت نیز اولویت خود را برقی‌سازی دانسته است.

فروزنده افزود: در همه مذاکرات با طرف چینی دو شرط مهم داشتیم: اول انتقال تکنولوژی به تولیدکنندگان ایرانی. دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور. این موضوع نیز بسیار مهم است و باعث شراکت طرف‌های خارجی در ایران خواهد شد.

وی در رابطه با همکاری شهرداری تهران و وزارت صمت در توسعه حمل‌ونقل پاک گفت: با وزیر محترم صمت جلسات مفصلی برای برقی‌سازی خودروهای تهران داشته‌ایم و هم‌اکنون در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم هستیم. در تعامل با وزارت نیرو نیز پیگیر تأمین برق خودروها هستیم.

فروزنده تأکید کرد: فرهنگ‌سازی البته بسیار مهم است. تا مردم پای کار نباشند، اتفاق خاصی نمی‌افتد. مردم باید پای کار باشند تا موتورهای فرسوده و تاکسی، نوسازی شود. بخش خصوصی در حوزه اتوبوس‌سازی هم باید ورود کنند. از رسانه ملی هم برای حمایت در این حوزه تقاضای کمک داریم. البته که برقی‌سازی در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است و می‌تواند الگویی برای سایر شهرهای ایران باشد.

بر اساس گزارش سایت شهر، معاون شهردار تهران در پایان گفت: قرارداد واردات واگن‌ها سال ۹۵ اگر عملیاتی شده بود، این همه مشکل وجود نداشت. دنیا ۱۰ سال است به سمت خودروهای برقی رفته است و ما هم باید زودتر اقدام می‌کردیم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها