|
کدخبر: 310106

علت اصلی فقیر شدن مردم مشخص شد

کارشناس اجتماعی گفت: روز جهانی فقر نخستین بار در سال ۱۹۸۷ با گردهم آمدن حدود صد هزار نفر در میدان تروکادروی پاریس، گرامی داشته شد و در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۲ با ثبت در سازمان ملل متحد، در سراسر جهان رسمیت یافت، در این گردهمایی که سالانه انجام می‌شود، به بررسی، ارائه راهکار و گره گشایی از معضلات همه جانبه جامعه و رفاه زندگی انسان‌ها پرداخته شده است.

جامعه علت اصلی فقیر شدن مردم مشخص شد

هادی، کارشناس اجتماعی گفت: روز جهانی فقر نخستین بار در سال ۱۹۸۷ با گردهم آمدن حدود صد هزار نفر در میدان تروکادروی پاریس، گرامی داشته شد و در ۱۷ اکتبر سال ۱۹۹۲ با ثبت در سازمان ملل متحد، در سراسر جهان رسمیت یافت، در این گردهمایی که سالانه انجام می‌شود، به بررسی، ارائه راهکار و گره گشایی از معضلات همه جانبه جامعه و رفاه زندگی انسان‌ها پرداخته شده است.

وی عنوان کرد: در تعریف فقر، می‌توان به فقر مطلق، یعنی عدم دسترسی به «خوراک، پوشاک و سرپناه» که از امکانات ضروری هر انسان است، فقر نسبی، عدم دسترسی به امکانات موجود عصر، اختلاف سطح زندگی و فقر طبیعی با تعریف فقدان ثروت‌های طبیعی و محاصره در مرزهای نامناسب جغرافیایی اشاره کرد که هر کدام معضل‌ها و راهکار خود را دارد.

هادی افزود: در حقیقت، فقر از ناهنجارترین دردهای جامعه بشری است و محرومیت و ناتوانی افراد در دست‌یابی به حداقل نیازهای اساسی سبب به وجود آمدن فقر مطلق شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از صاحب نظران آیینی، فقر را فرزند ستم و ثروت نامشروع را زاییده چپاول و بی عدالتی که تعالی و تکامل معنوی بشر را تهدید می کند، می دانند؛ در این باره امام علی «ع» می فرماید: «کسی که رنج کار را تحمل نکرده، باید تهی دستی و فقر را تحمل کند».

هادی می‌گوید: فقر همواره یکی از موضوعات اصلی علوم اجتماعی بوده و جامعه شناسی زمانی می‌تواند به همه ابعاد اجتماعی آن بپردازد که اقتصاددانان، تحلیلی کاملاً اقتصادی از فقر را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: علم جامعه شناسی به ابعاد اجتماعی فقر در میان اقشار پرداخته و مبارزه با فقر را مبارزه با شرایط تاریخی و جامعه طبقاتی تعریف می‌کند.

این جامعه شناس معتقد است، فقر در سیمای عریان خویش در جوامع توسعه نیافته از اشکال و چهره‌های جدیدی چون «مشاغل کاذب، بی ثباتی شغلی، عدم امنیت اقتصادی و حاشیه نشینی» تعریف می‌کند که این امر تنها مختص به یک ملت و جغرافیا نیست بلکه کل جهان را به شیوه‌های مختلف در برگرفته است.

به گفته وی، کمربندهای ناامنی دیگری که در جامعه موجود و متشکل از حذف شدگان اجتماعی، مهاجران بدون اوراق هویت، کارگران و کارکنان سابقی که با تعطیلی کارخانه و کارگاه‌هایی که از کار بیکار شده را نباید نادیده گرفت، تا جامعه به تعالی هدایت گردد.

بدون تردید فقر و نابرابری‌های اقتصادی از مهم‌ترین معضلات جامعه بشری و از بنیادی‌ترین مشکلات و ناهنجارترین دردهای زندگی انسان است؛ ناهنجاریی که با وجود پیشرفت و توسعه گسترده در زندگی بشری، سبب تقسیم نابرابری نشده و میزان آن بر طبق آمارهای موجود در حال افزایش است.

مشکلات فقر صرفاً منحصر به پیامدهای خود فقر نیست، بلکه مشکلات این مساله اجتماعی زمانی شدت پیدا می کند که بسترساز دیگر انحرافات ‎شود، فقر از دیدگاه جامعە شناسی و آسیب‌های درونی و شخصیتی به چند دسته فقر فرهنگی، اجتماعی، هویتی و اقتصادی که کل جامعه و هر یک به شیوه‌ای با آن درگیر است، تقسیم می‌شود؛ در همین راستا، فقر فرهنگی به صورت پنهان اما ویرانگر، جامعه را به سوی تباهی هدایت می‌کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها