|
کدخبر: 309339

ایران آماده زلزله شد

بازیار در نشست تخصصی هشدار سریع زلزله شهر تهران چالش‌ها و راهکارها با اشاره به اقدامات پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در زمینه ایجاد مرکز پیش‌بینی زلزله، گفت: این مرکز خیلی به اهداف نزدیک نیست و نیازمند اقدامات دیگری در این حوزه هستیم.

جامعه ایران آماده زلزله شد

محمدحسن بازیار در نشست تخصصی هشدار سریع زلزله شهر تهران چالش‌ها و راهکارها با اشاره به اقدامات پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در زمینه ایجاد مرکز پیش‌بینی زلزله، گفت: این مرکز خیلی به اهداف نزدیک نیست و نیازمند اقدامات دیگری در این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: برای پیش‌بینی زلزله به پیش‌یابی زلزله در فلات ایران و روش‌ آماری و تحلیل خطر زمان وابسته در فلات ایران، الگوسازی رفتار گسل‌ها و دگرشکلی جنبای پوسته نیاز داریم، ضمن آنکه به ایجاد سامانه‌های هشدار سریع و راه‌اندازی و بهره‌برداری از آزمایشگاه‌های طبیعی پیش‌نشانگرها نیاز است.

بازیار خاطر نشان کرد: برای پیش نشانگرهای کوتاه مدت در پیش‌بینی زلزله نیاز است تا اطلاعات کاملی از پیش نشانگرهای زمین مانند خروج گاز رادون از پوسته و میزان خروج و انتشار گازهای غیر رادون در اختیار داشته باشیم. ضمن آنکه باید به پیش نشانگرهای بیولوژیکی مانند تغییر رفتار حیوانات، تغییر رنگ و ریزش برگ درختان و تغییر رفتار تک سلولی‌ها توجه کنیم.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، پیش‌نشانگرها را عبارت از پدیده‌هایی دانست که می‌تواند به عنوان مقدمه وقوع یک زمینلرزه تلقی شود و گفت: در واقع با مشاهده وقوع یک پیش‌نشانگر احتمال وقوع یک زمینلرزه در آینده تقویت می‌شود، ولی از سوی دیگر از آنجایی که در وقوع زمینلرزه پارامترهای متعددی دخالت دارند و سیستم به صورت چند متغیره و آشفته عمل می‌کند، پیش نشانگرها به صورت تکی از مشروعیت کافی برخوردار نبوده و لازم است اجماعی بین آنها برقرار باشد تا قابل استناد شوند.

بازیار با اشاره به اجرای طرح محاسبات ضریب تغییرات برای ایران، گفت: این طرح برای زلزله سرپل ذهاب جهت محاسبه رابطه تخمین بزرگی از Pmax، بیشترین دامنه موج P در بخش ابتدایی این موج استفاده می‌شود و رابطه تخمین بزرگی برای این منطقه بومی‌سازی شده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله به بیان وضعیت فعلی شبکه ملی شتابنگاری کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۵۰۳ ایستگاه شتابنگاری فعال هستند که در ۴ سال اخیر ۶۵۰ ایستگاه با دستگاه‌های نسل جدید به‌روز رسانی شده است.

وی با بیان اینکه شبکه شتابنگاری ایران بزرگترین شبکه شتابنگاری در غرب آسیا،‌ اوراسیا و مدیترانه است، تاکید کرد: تاکنون بیش از ۱۷ هزار رکورد شتابنگاری برای به‌روز رسانی آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، رساله دکتری و ارشد ثبت شده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها