|
کدخبر: 308804

محیط زیست شرایط خوبی ندارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با وزیر محیط زیست سریلانکا، بر همکاری‌های خوب دوجانبه در زمینه‌ مدیریت زیستگاه‌ها و حیات وحش تأکید و ابراز امیدواری کرد روابط اقتصادی، علمی، دفاعی و امنیتی میان دو کشور نیز در سطوح عالی شکل گیرد.

جامعه محیط زیست شرایط خوبی ندارد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در حاشیه «پنجمین نشست وزرای محیط زیست آسیا و اقیانوسیه»، با وزیر محیط زیست سریلانکا دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار وزیر محیط زیست سریلانکا برای گسترش همکاری‌های دوجانبه در خصوص تغییر اقلیم و گرمایش جهانی اعلام آمادگی کرد.

دکتر علی سلاجقه نیز با اشاره به مراودات ۶۰ ساله میان ایران و سریلانکا گفت: در کشور ما کاهش نزولات، کاهش منابع آب و مسئله گرد و غبار و در کشور سریلانکا مسائلی همچون بالا رفتن سطح اقیانوس‌ها و احتمال زیر آب رفتن کشور از عمده‌ترین چالش‌های زیست محیطی هستند.

وی یادآور شد: محیط زیست میراث مشترک همه دنیاست، اما شرایط خوبی ندارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما در شمال و جنوب کشورمان دریای خزر و خلیج فارس را داریم و سریلانکا نیز در محاصره اقیانوس قرار دارد؛ بنابراین می‌توانیم تجارب مدیریت جنگل‌ها و زیستگاه‌های آبی و همچنین آبزیان را به نحو مطلوب به اشتراک بگذاریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: آلودگی ناشی از عبور متعدد کشتی‌ها و لوله‌های انتقال میعانات، منابع و زیستگاه‌های دریایی را به خطر انداخته و بالا آمدن سطح آب دریا‌ها و حمله جبهه شوری به به سمت سفره‌های آب شیرین، شهر‌های جنوبی ایران را تحت تأثیر قرار داده و جنگل‌های کمیاب حرا نیز با مشکل مواجه شده اند.

دکتر سلاجقه با تأکید بر امکان به اشتراک گذاری تجارب کارشناسی دو کشور در زمینه منابع حیاتی گفت: در زمینه مدیریت حیات وحش و مدیریت زیستگاه‌ها و در مباحث مربوط به تصفیه خانه‌ها، پساب، فاضلاب و  پسماند‌ها می‌توانیم از تجارب هم استفاده کنیم.

ایشان افزود: فرزندان سرزمین من در مقابله با تحریم‌ها به فناوری‌های نوین عالی دست یافته اند که می‌توانیم در اختیار کشور دوست و برادر سریلانکا قرار دهیم.  

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: روابط محیط زیستی میان دو کشور در تراز عالی شکل گیرد و در سایر زمینه‌های اقتصادی، علمی، دفاعی و امنیتی نیز دو کشور در کنار هم قرار گیرند.

معاون رئیس جمهور همچنین برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی ایران ساخت که در آبان ماه تشکیل می‌شود، از بخش‌های محیط زیست و وزارت علوم و تحقیقات سریلانکا دعوت به عمل آورد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها