|
کدخبر: 305351

کشف ۱۳۰ تن چوب قاچاق

رییس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: در یک سال اخیر در این استان بالغ بر ۱۳۰ تُن چوب قاچاق و بیشتر از درختان جنگلی بلوط کشف شده است.

سرهنگ علیرضا طاهری، اظهارداشت: به غیر از درختان بلوط که در استان‌های منطقه زاگرس توسط سودجویان قطع و قاچاق می‌شود، درختان تاغ(گونه بیابانی) نیز از گزند قانون شکنان در امان نمانده است.

وی اضافه کرد: از آنجا که استان‌های دارای جنگل های زاگرسی در جوار اصفهان قرار دارند حمل و نقل و جابه جایی محموله‌های قاچاق از این خطه نیز صورت می‌گیرد و ما نیز بنا به وظیفه قانونی خود با این تعرض به محیط زیست و منابع طبیعی مقابله می‌کنیم.

به گفته طاهری در چهار سال اخیر در این استان بالغ بر هزار و ۴۰۰ تُن چوب قاچاق و بیشتر از درختان بلوط کشف شده است.

رییس یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی اصفهان افزود: در یک سال گذشته حدود ۳۰ تن و در چهار سال اخیر بیش از ۱۰۰ تن زغال قاچاق در استان اصفهان کشف شده زیرا این کالا در سال‌های اخیر با افزایش قیمت طمع بسیاری از سودجویان را افزایش داده است.

طاهری تصریح کرد: این میزان کشفیات در مقایسه با سایر استان‌ها قابل توجه و بیشتر است و نشان می‌دهد که حفاظت از منابع طبیعی باید با جدیت بیشتری انجام گیرد.

وی ادامه داد: هر هکتار جنگل ۲.۵ تُن اُکسیژن تولید و هفت تن کربن را ترسیب( رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو) می کند و حدود ۶۸ تن گرد و غبار را به خود می گیرد، لذا تلاش برای زنده ماندن پوشش گیاهی از حیث زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی، حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل، ۶ میلیون هکتار را مرتع و سه میلیون هکتار را بیابان

تشکیل داده است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه‌ای) دارد.

این استان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها