|
کدخبر: 300238

کارتن خوابی یک آسیب بزرگ اجتماعی

افراد زیادی وجود دارند که به دلیل نبود سرپناه و نداشتن پول کافی برای اجاره یک خانه، مجبور می‌شوند شب را تا سحر در پارک سپری کنند. این افراد به کارتن خواب ها معروف هستند.

جامعه کارتن خوابی یک آسیب بزرگ اجتماعی

کارتن خوابی، یکی دیگر از مشکلات کلانشهر‌ها به ویژه پایتخت است. شاید برایتان این‌طور جا افتاده باشد که کارتن خوابی فقط مخصوص افراد معتاد است. اما باید گفت که اینطور نیست. افراد زیادی وجود دارند که به دلیل نبود سرپناه و نداشتن پول کافی برای اجاره یک خانه، مجبور می‌شوند شب را تا سحر در پارک سپری کنند. افزایش هزینه‌ها و همچنین بالا بودن اجاره خانه، سبب شده است تا عده‌ای مجبور شوند به جای فرش از کارتن استفاده کنند و سقف بالای سرشان هم آسمان باشد.

دلایل کارتن خوابی

اما عده‌ای دیگر در جامعه وجود دارند که به دلیل اعتیاد، از خانه رها شده‌اند و هیچ سقف و پناهگاهی را بالای سر خود ندارند. از این رو مجبور می‌شوند درون پارک، کنار خیابان، زیر پل‌های عابر پیاده و... بخوابند. این افراد اصولا به معتادان متجاهر معروف هستند.

کارتن-خوابی

دلیل عمده کارتن خواب شدن افراد به مهاجرت برمی‌گردد. به حاشیه رانده شدن افراد به دلیل فقر و سپس رفتن این افراد از حاشیه‌ها به کنار پل، جوی، پارک و گوشه‌های خیابان به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود امکانات، کارتن خوابی را به امری رایج در گوشه و کنار شهرهای بزرگ تبدیل کرد.

اقدامات موثر شهرداری

شهرداری تهران، اقدامات مناسبی را برای افراد کارت خواب انجام داده است. ایجاد گرمخانه‌ها برای فصل سرما یکی از اقدامات موثر شهرداری تهران است که این امر سبب شده است تا افراد بی‌سرپناه بسیاری دارای سقف بالای سر و جای گرم باشند.

به گفته سازمان شهرداری تهران، عده‌ای از این افراد که درگیر بیماری اعتیاد هستند بعد از گذشت مدتی، مجدد به پارک‌ها بر می‌گردند و حاضر نیستند که وارد گرمخانه شوند. بسیاری از کارشناسان اجتماعی بر این باور هستند که مصرف مواد مخدر و راحتی در استعمال، سبب می‌شود تا این افراد محیط پارک را مناسب تر از گرمخانه بدانند.

کارتن‌ خوابی فقط محدود به یک قشر خاص مانند معتادین، بزهکاران، افراد الکلی و... نیست، بلکه گاهی اوقات دیده شده است که مردان به دلایلی همچون ورشکستگی مالی و یا زنان به دلایل مختلف مانند جدایی و نداشتن سرپناه به بی‌خانمانی و خیابان خوابی روی می‌آورند.

این روزها، هرجای شهر را که مشاهده می‌کنیم، افرادی هستند که زیر پل یا کنار خیابان خوابیده‌اند. یک ظرف غذا هم در کنارشان است و طبق گفته خودشان آن را به ۲ قسمت تقسیم می‌کنند. بخشی برای شام و بخش دیگر برای ناهار. زندگی این افراد بسیار سخت است و هرلحظه احتمال دارد درگیر بیماری‌های شدید شوند.

وجود افراد کارتن خواب، سیمای شهر را ناپسند می‌کند و باید گفت اتفاق جالبی نیست. هرچند تاکنون شهرداری اقدامات بسیاری را در راستای ساماندهی این افراد انجام داده است اما، مسائل و مشکلات اقتصادی و همچنین اعتیاد، تعداد این افراد را زیاد کرده است. امید است دولت محترم با همکاری شهرداری تهران، اقداماتی را انجام دهد که شاهد افزایش روزانه این افراد نباشیم و همچنین تمام آنها از سطح شهر جمع آوری شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها