|
کدخبر: 259120

گفت و گوی گسترش نیوز با پدر انجمن مددکاری اجتماعی ایران؛

برای معتادان در شوش خانه تهیه کنید

دکتر مصطفی اقلیما،پدر انجمن مددکاری اجتماعی پیرامون بیماری اعتیاد به گسترش نیوز می گوید: با توجه به فقری که در جامعه حکم فرماست و فشار‌های اجتماعی که در جامعه به شدت احساس می‌شود، این امکان بسیار وجود دارد که تعداد مبتلایان به این بیماری روز به روز افزایش پیدا کند.

اجتماعی برای معتادان در شوش خانه تهیه کنید

به نظر میرسد هر ساله بر تعداد معتادان افزوده می شود؛فقر،شرایط اقتصادی_سیاسی و... همه دامن گیر مردم شده اند و آنها را به انزوا برده اند به طوری که بسیاری برای رهایی به اعتیاد پناه میبرند. این موضوع تا جایی کش دار شده است که به گفته سردار حسین رحیمی ازاواخر سال ۹۷ تا امروز بالغ بر ۷۰ هزار نفر از معتادان متجاهر را از مناطق شوش، مولوی و هرندی  شده  اما پس از مدتی رها شده اند.  این مساله یعنی روز بر روز  وخامت اوضاع اجتماعی بیشتر و بیشتر می شود. خبرنگار گسترش نیوز برای پیگیری این  موضوع با اعضای شورای شهر تماس گرفت اما هیچ یک از آنها پاسخگونبوده یا از تعداد معتادانی که در پایتخت زندگی می کنند اظهار بی اطلاعی کرده اند.  اکنون این سوال به وجود می آید که تبعات افزایش روز افزون معتادان در جامعه چه چیزی است؟ دکتر مصطفی اقلیما، پدر انجمن  مددکاری اجتماعی،  در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می گوید: یکی از معضلات عمده جهانی درحال‌حاضر، مسئله اعتیاد است. اعتیاد عامل بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و نابسامانی‌های خانوادگی و فردی است. عده‌ای از روانشناسان علت بروز این بیماری را، تنهایی دانسته اند، به طوری که بسیاری از جامعه شناسان، اعتیاد را بیماری تنهایی می‌دانند.

فرار از مشکلات با اعتیاد

اقلیما در رابطه با دلایل گرایش به بیماری اعتیاد عنوان کرد: بیماری اعتیاد، به مرور زمان اتفاق می‌افتد و اینگونه نیست که بگوییم به طور ناگهانی، فردی درگیر این بیماری شده است. مسائلی مانند، فقر، گرانی، فشار‌های عصبی و یا حتی اختلافات خانوادگی در بروز این بیماری نقش بسیار مهمی دارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: عموما افرادی که به مواد مخدر پناه می‌برند افرادی هستند که اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی داشته و قدرت مقابله با مشکلات را ندارند و برای رهایی از ناراحتی‌ها و مشکلات به اعتیاد پناه می‌برند و همین فرار از زیر بار مشکلات فردی، علت عمده گرایش افراد به مصرف مواد مخدر است. اگر فرد زمینه‌ای مصرف مواد را داشته باشد و به مواد مخدر نیز به آسانی دسترسی داشته باشد احتمال مصرف مواد و اعتیاد بالا می‌رود.

پدر انجمن  مددکاری اجتماعی با اشاره به جمع آوری افرادی که درگیر بیماری اعتیاد شده‌اند گفت: با جمع آوری  معتادا هیچ مشکلی حل نمی شود،زیرا با گذشت یکی دو هفته که در کمپ‌های بازپروری نگه داری می‌شوند، مجدد در جامعه به حال خود رها می‌شوند و دوباره به سوی اعتیاد کشیده خواهند شد.

 

مصطفی-اقلیما

 

اقلیما با اشاره اینکه راه های متعددی برای سامان دهی معتادان وجود دارد که تاثیرگذاری به مراتب مناسب تری دارد، ادامه داد: به جای آنکه این افراد را از گوشه‌های خیابان جمع آوری کرده و به مراکز بازپروری ببرند، برایشان در همان منطقه شوش، خانه‌ای تهیه کنند و اجازه داده در همان جا، کارشان را انجام دهند. همچنین باید توجه داشت چنین اقدامی به صورت اصولی انجام نمی شود به همین دلیل با جمع آوری این افراد از کنار خیابان، و بردن آنها به مراکز بازپروری به شدت مخالف هستم.

نزدیکان عامل اصلی اعتیاد

پدر انجمن مددکاری اجتماعی افزود: از دیگر عوامل بروز بیماری اعتیاد در جامعه را می‌توان دسترسی آسان به مواد، کمبود امکانات ورزشی و تفریحی، محیط مدرسه ناسالم، مشکلات تحصیلی، دوستان ناباب و.....  نام برد.

اقلیما در ادامه اضافه کرد: محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند نقش تعیین کننده‌ای در اعتیاد او دارد. تجربه نشان داده که فرد تا حد زیادی از محیط زندگی خود و افرادی که بیشتر با آنها در ارتباط است تاثیر می‌پذیرد. حتی اگر فرد در خانواده‌ای سالم زندگی کند و هیچ کدام از اعضای خانواده معتاد نباشند، محیط اجتماعی باز هم می‌تواند فرد را درگیر اعتیاد کند. برای مثال شیوع فقر و بیکاری در اجتماع با افزایش فشار روانی بر افراد معمولا میزان ابتلا به اعتیاد را افزایش می‌دهد.

وی در پایان اضافه کرد: در کشور‌های پیشرفته، شیوه برخورد با معتادان متفاوت است به طوریکه در یکی از کشور ها، برای آن دسته از معتادانی که جا و مکان برای زندگی ندارند و امکان استحمام برای آنها وجود ندارد، هر ماه این امکان را برای آنها فراهم می‌کنند و لباس جدید برایشان تهیه می‌کنند. خوب است که چنین فرهنگی در کشور ما هم اجرایی شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها