|
کدخبر: 299125 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

آمار عجیب ازدواج کودکان در ایران / ۲۷ هزار قربانی کوچک

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از زمستان سال ۱۴۰۰ تا آخر پاییز سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در نقاط مختلف ایران به وقوع پیوسته است.

جامعه آمار عجیب ازدواج کودکان در ایران / ۲۷ هزار قربانی کوچک

تصور کنید، دختری را که هنوز در رویای کودکی‌اش و با عروسک هایی که در اطراف خود پهن کرده است، مشغول بازی است. دختری که هنوز دستانش به کابینت‌های آشپزخانه هم نمی‌رسد و برای برداشتن وسیله‌ای نیاز به کمک مادر دارد. آنچه که او از ازدواج در رویایش ساخته است و یا شاید در مراسم‌های عروسی دیده باشد، همان نشستن عروس و داماد در کنار یکدیگر است.

همسر- کودک

تصورات یک دختر ۱۰ساله، از زندگی مشترک چه چیز می‌تواند باشد؟ دخترک که در خیالش برای خود آینده‌ای زیبا ساخته است، حال با پدیده زشت و زننده کودک همسری همراه شده است. پدیده‌ای که آینده بسیاری از دختران سرزمین را به تباهی کشانده است. یک آینده نامعلوم که امکان دارد هر لحظه نابودی در انتظار او باشد. کودک همسری موضوعی و اتفاقی ناگوار و به شدت غم انگیز بوده. و یکی از مواردی است که در سرنوشت زنان و کودکان تاثیر بسیاری می‌گذارد.

کودک‌همسری در جهان، عواقب خطرناکی را برای زندگی یک دختر دارد و باید گفت ازدواج کودک به دوران کودکی او پایان می‌دهد. دختران قبل از آنکه از نظر جسمی و روحی آماده شوند، مجبور به ورود به دنیای بزرگسالی می‌شوند. این دختران باتوجه به سن پایینی که دارند، باید مورد حمایت مادر و در کل خانواده قرار گیرند اما با ازدواج زودهنگام، خودشان باید حامی شخص دیگری باشند. خودشان در سن پایین، مادر می‌شوند و خیلیل زود کودکانه‌های خود را فراموش می‌کنند. در اینفوگرافی زیر آمار ازدواج نوجوانان کمتر از ۱۸ سال در جهان را مشاهده می کنید.

کودک-همسری

کودک-همسری۲

عوامل پدید آمدن کودک همسری

ازدواج در سن پایین و یا همان کودک همسری، به عوامل بسیاری بستگی دارد. یکی از این عوامل فقر است که از پس مشکلات اقتصادی به وجود آمده است. شاید تصور شما این باشد که فقط در فیلم ها، خانواده به دلیل مشکل مالی، راضی می‌شود که دختر خود را به یک مرد سم بالا بدهد اما باید بگوییم که همان فیلم‌ها را از روی واقعیت ساخته‌اند. واقعیتی تلخ که متاسفانه در جامعه ما وجود دارد.

خانواده‌ای را تصور کنید که درگیر فقر شدید هستند و یک دختر زیر ۱۵ سال دارند. برای این دختر یک خاستگار با سن بالا می‌آید که قول خوشبختی دختر و خانواده‌اش را می‌دهد. خانواده برای رهایی از مشکل مالی و همچنین خوشبختی دخترشان راضی می‌شوند با ازدواج موافقت کنند اما نمی‌دانند که آینده دخترک با این تصمیم اشتباه، تباه می‌شود. دختر بچه کوچکی که چیزی از زندگی مشترک نمی‌داند، حال باید در منزل کسی زندگی کند که همسر او شده است و باید خانه‌داری کند. به جای تفریح و بازی در خانه و شیطنت‌های کودکی، مجبور می‌شود تا آشپزی یاد بگیرد و برای مردی که ۴۰ سال از او بزرگ‌تر است هم بستر شود.

کودک-همسری-۲

ازدواج کودکان یا به عبارتی کودک‌همسری یکی از آزاردهنده‌ترین پدیده‌های اجتماعی است که برای آن هیچ مرزی وجود ندارد. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک به‌شمار می‌روند و ازدواج کودکان نقض آشکار حقوق بشر است.

نقش مهم اعتیاد

یکی دیگر از دلایل رواج کودک همسری، البته در ایران، اعتیاد پدر خانواده است. پدری که به دلیل اعتیاد سنگین همه چیزش را از دست داده است و دیگر چیزی به جز دخترش برایش نمانده است. مجبور می‌شود به جای پرداخت پول مواد، دخترش را بفروشد. دختری که با یک عروسک در دستانش راهی خانه مرد ۵۰ ساله می‌شود تا پدرش بتواند مواد بیشتری داشته باشد. اعتیاد یکی از مهم‌ترین عواملی است که پدیده کودک همسری را چند برابر کرده است. در ادامه نگاهی به آمار ازدواج کودکان در ایران خواهیم داشت.

کودک-همسری۲

کودک-همسری۳

آثار روانی و عاطفی، یکی از اثرات مخرب ازدواج در دوران کودکی است. در واقع با چنین ازدواجی، کودک از دوران کودکی خود فاصله گرفته و ارتباطش با خانواده و دوستانش قطع شده و از سوی دیگر مسئولیت زندگی نیز اضافه می‌شود. فعالیتش محدود به امور خانه و بچه داری خواهد شد و این امر منجر به پیدایش افسردگی و اضطراب در آنها می‌شود.

جدید ترین آمار

براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از زمستان سال ۱۴۰۰ تا آخر پاییز سال ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در نقاط مختلف ایران به وقوع پیوسته است. اگرچه این روند از سال ۹۶ شکل نزولی پیدا کرده بود، ولی از سال ۹۸ به همان روال قبلی بازگشت و صعودی شد. همچنین جمع ازدواج‌های زیر ۱۵ سال در ۴ فصل منتهی به ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این یک سال ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.

همسر-کودک

براساس اطلاعات این جدول آمار ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به تابستان همان سال ۹۳۳ مورد افزایش یافته است. همچنین در بازه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ دختر بیشتر نسبت به فصل گذشته یعنی تابستان ۱۴۰۱ ازدواج کرده‌اند. نکته مهم ماجرا اینکه؛ بیشتر زنان کودک‌همسر در همان سنین پایین مادر می‌شوند و طبق آخرین اعلام سازمان ثبت‌احوال در اردیبهشت ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۶۹ هزار و ۱۰۳ نوزاد از مادران گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله متولد شدند و هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادرانی در بازه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال متولد شده‌اند.

کلام آخر

دختران حق دارند خودشان آینده را انتخاب کنند. خودشان تصمیم بگیرند با پسر مورد علاقه شان ازدواج کنند و کسی حق اجبار ندارد. متاسفانه هستند خانواده هایی که همچنان با کودک همسری موافق هستند و این کار تباهی را برای فرزندشان به همراه دارد.. تصمیم غلط والدین در پیش آمدن چنین چیزی موجب خواهد شد تا لکه‌ای تاریک در پیش روی آینده آنها پدید‌اید و زندگی به کامشان تلخ شود. البته ناگفته نماند که تاثیر شرایط اقتصادی بر کودک همسری بسیار زیاد است. امید است دولت محترم، شرایط اقتصادی را به گونه‌ای پیش ببرد که هیچ خانواده‌ای به دلیل مشکلات مالی، مجبور به ازدواج دختر زیر ۱۵ سال‌هاش نشود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها