|
کدخبر: 298229 امیرمحمد درویش

به مناسبت روز جهانی اعتیاد بررس شد؛

درمان اعتیاد در ایران معنا ندارد!/ گردن کلفت ها دستگیر نمی شوند

اعتیاد، بیماری خانمان سوزی است که فرد مصرف کننده را به آرامی از بین می برد و باعث پیامدهای جبران ناپذیری در آینده می‌شود.

جامعه درمان اعتیاد در ایران معنا ندارد!/ گردن کلفت ها دستگیر نمی شوند

اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات در هر کشوری است که عواقب آن را ابتدا خود شخص و بعد از آن خانواده خواهند دید. شخصی که درگیر اعتیاد می‌شود، تا جایی پیش می‌رود که حاضر است خانواده خود را ترک کند و در گوشه و کنار و خیابان زندگی کند که این افراد معتادان متجاهر نام دارند.

اعتیاد

قطعا کسی که درگیر بیماری اعتیاد می‌شود، فکرش را نمی‌کرد که با نخستین مصرف، درگیر شود. مواد مخدری مانند شیشه، با نخستین مصرف، بسیار اعتیاد آور است و به طور کامل بدن را درگیر می‌کند تا جایی که بیمار مصرف کننده، برای آنکه حالت طبیعی داشته باشد، مجبور به مصرف می‌شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان، این افراد تا حدی درگیر اعتیاد می‌شوند که اگر تمام پول خود را برای به‌دست آوردن مواد مخدر هزینه کرده باشند، اقدام به فروش لوازم خانه و یا سرقت می‌کنند. همانطور که شاهد آن هستیم، بسیاری از معتادان متجاهر، برای به‌دست آوردن پول مواد مخدر، وسایلی که در شهر وجود دارد را به سرقت برده و می‌فروشند. ناگفته نماند که معتادان متجاهر، حامل بسیاری از بیماری هایی هستند که خودشان از وجود بیماری اطلاعی ندارند.

اعتیاد-۲

کارشناسان در حوزه آسیب‌های اجتماعی اعتقاد دارند که مراکز ترک اعتیاد کارایی مناسبی ندارند و این مراکز فقط به دلیل دریافت پول احداث شده‌اند. افراد درگیر بیماری اعتیاد، بعد از گذران مدتی در کمپ‌ها به طور کامل ترک نمی‌کنند و مدتی بعد از خروج، مجدد به مصرف مواد مخدر بر می‌گردند.

مصطفی اقلیما، آسیب شناس اجتماعی در ارتباط با اعتیاد و پیامدهای آن به گسترش نیوز گفت: تمام این مراکز ترک و درمان اعتیاد خصوصی به دلیل دریافت پول و سودجویی است و هیچکدام کمک واقعی به این افراد نمی‌کنند. همه می‌خواهند صورت مسئله را در ارتباط با درمان این افراد پاک کنند و باید گفت بحث درمان در کشور وجود ندارد.

اقلیما

اقلیما ادامه داد: بحث درمان مگر به همین راحتی است؟ قبل از آنکه بخواهیم بحث درمان را آغاز کنیم، باید به مقوله پیشگیری اهمیت دهیم و در این راستا اقدامی صورت گیرد. وقتی ما پیشگیری نکنیم، نمی‌توانیم درباره درمان به همین راحتی صحبت کنیم.

وی افزود: شرایط اجتماعی، مشکلات مدرسه، شرایط محل کار و... تمام این آیتم‌ها بر فرد معتاد فشار وارد کرده و در یک مرحله از زندگی خودش را نشان داده است و برای آنکه از این شرایط فرار کند، به مواد مخدر پناه آورده است. ممکن است قبل از شروع مواد مخدر، سیگار هم مصرف کرده باشد.

اعتیاد-۳

اقلیما افزود: اعتیاد علل و عواملی دارد و باید گفت این بیماری، معلولی از علت‌ها است و خودش به تنهایی علت نیست. چه کسی تاکنون برای یک شخص معتاد اقدامی را انجام داده است؟ معتادی را که درمان می‌کنیم آیا مشکلاتی که نام برده‌ایم را برطرف کرده ایم؟ آیا دیگر مشکلات خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی ندارد؟ شخص درگیر بیماری اعتیاد، بعد از خارج شدن از کمپ، مجدد به همان مشکلات سابق بر می‌گردد و چیزی در زندگی وی تغییر نکرده است.

Hushdar-pol-e-sukhta-1

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود چرا معتاد درمان نمی‌شود، باید گفت ما نخواسته‌ایم که یک فرد آلوده به اعتیاد را درمان کنیم. اگر می‌خواستیم کاری را انجام دهیم باید تلاش می‌کردیم تا در جامعه هیچ معتادی به وجود نیاید. زمانی که امروز بیکاری و فقر، تورم شدید را مشاهده می‌کنیم و خانواده مجبور به کار کردن در ۲ شیفت است، کودک در خیابان رها شده و این امکان را پیش می‌آورد که در همان خیابان درگیر مواد مخدر شده و به راه‌های خلاف کشیده می‌شود.

اقلیما در ارتباط با معتادان متجاهر اظهار کرد: این افراد، معتادان به خط آخر رسیده‌اند. زندگی در خیابان دارند و می‌توان گفت از همه جا رانده شده‌اند. زمانی که فرزند معتاد می‌شود، تحت حمایت خانواده قرار می‌گیرد تا بتواند این اعتیاد را ترک کند اما زمانی که مشاهده می‌کنند اقوام از اعتیاد فرزندشان با خبر شده و در راه اعتیاد تمام سرمایه خانواده را خرج کرده است، دیگر به منزل راهشان نمی‌دهند و در واقع از سوی خانواده ترد خواهند شد. این افراد همان معتادان متجاهر هستند که برای اعتیاد دست به هرکاری زده‌اند و برای درآمدزایی و تهیه مواد مخدر، اقدام به دزدی می‌کنند.

اعتیاد-۴

وی افزود: اینکه چرا یک فرد متجاهر می‌شود دلیل این است که هیچ اقدامی را در زمان قبل از اعتیاد برای او انجام نداده‌ایم. این افراد مجبور می‌شوند در خیابان‌ها زندگی کنند و هزاران بیماری را با خود به همراه دارند. آنقدر درگیر اعتیاد و بیماری می‌شوند که در گوشه خیابان، جان خود را از دست می‌دهند. در سایر کشورها برخورد با این اشخاص به گونه‌ای دیگر است. در داخل دادگاه‌ها، مددکاری فعال دارند که بررسی می‌کنند و شغل و جای خواب به این اشخاص داده می‌شود.

اقلیما در پایان گفت: مواد مخدر برای عده‌ای سود دارد و هیچ کس عاملان اصلی را دستگیر نمی‌کند. اون دسته از افرادی که در این راه به اصطلاح گردن کلفت به حساب می‌آیند، کسی سراغشان نمی‌رود و در همه جای دنیا این چنین است. کسانی که خورده پا هستند دستگیر می‌شوند تا نرخ برای گردن کلفت‌ها بالا رود. تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نشود و همچنین علل و عوامل بررسی نشود نمی‌توان جلوی اعتیاد را گرفت. زمانی شخص آلوده شود، کار از کار می‌گذرد باید مدت‌ها وقت گذاشت و هزینه‌های بیشتری را درنظر گرفت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها